מתחם חוף הקשתות. צילום: פבל
מתחם חוף הקשתות. צילום: פבל

חוף הקשתות: הבנייה הבלתי חוקית תיהרס או שרישיונות העסק יישללו

בניסיון לסיים את הסאגה הארוכה והמפותלת של מתחם הקשתות קבעה הוועדה המחוזית שהתב”ע החדשה תאושר בתנאי שהעירייה תהרוס את חריגות הבנייה או תשלול את הרישיונות של אותם עסקים

פורסם בתאריך: 27.6.19 17:51

     

מתחם חוף הקשתות באשדוד הפך מזמן לשם נרדף לכאוס תכנוני ולפלונטר אחד גדול. הבעיה, שהלכה והתעצמה עם השנים, נעוצה בעובדה שמאז הקמתו לפני קרוב ל-30 שנה לא ניתן לתכנית הבנייה תוקף חוקי. בשנים האחרונות פועלת עיריית אשדוד לאשר תכנית בניין עיר (תב”ע) חדשה ותקפה למתחם. אלא שעד שאותו ליקוי היסטורי לא נפתר, לא ניתן להתקדם הלאה.

אלא שהשבוע, לאחר אין ספור דיונים במוסדות התכנון וגם בבתי משפט, נפל דבר. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בבאר שבע קבעה שניתן לאשר את התכנית בתנאי שכל מה שנבנה שלא במסגרתה ייהרס. הוועדה גם נתנה סוג של ברירה נוספת לעיריית אשדוד ולוועדה המקומית באשדוד.

“הוועדה”, נכתב בהחלטה מיום ראשון, “מוצאת כי האיזון הנכון הינו שתנאי למתן תוקף לתכנית יהיה הריסת הבניוה הבלתי חוקית או שהוועדה תקבל מסמך המאושר על ידי התובע המקומי, הפיקוח המחוזי והיחידה להנחיית תובעים בפרקליטות המדינה, כי ביחס לכל הבנייה שלא נהרסה ואשר אינה מוכשרת בתכנית, הוגשו הליכים להפסקת השימוש והריסת הבנייה שלא ניתן להכשיר וכי לעסקים העושים שימוש בשטחים אלה לא יינתנו רישיונות עסק וככל שניתנו רישיונות עסק, כולל זמניים, הרי שאלה בוטלו ולא יחודשו כל עוד לא הוסרה הבנייה הבלתי חוקית”.

חוף הקשתות באשדוד. צילום: אלי פאר

חוף הקשתות באשדוד. צילום: אלי פאר

 

מנוסח ההחלטה ניתן להבין שעד עתה העירייה נתנה רישיונות לעסקים במתחם, גם אם הם שוכנים בשטחים שבהם בוצעו עבירות בנייה, וגם אם באופן זמני.

התכנית המוצעת, נכתב בהסבר שצורף לפרוטוקול, "מציעה הסדרת בינוי קיים בחוף הים. הבינוי התבצע בהתאם להיתרים שהוצאו מכוח תכנית שלא ניתן לה תוקף. השימושים במבנה הם מסחריים כולל אולמות אירועים ומועדון ספורט".

בהחלטת הוועדה צוין גם ש"במידה ומי מבעלי הזכויות שבנו ללא היתר יגיש לוועדה המחוזית תכנית נקודתית בתחומי השטח שבבעלותו, לרבות, לצורך הסדרת בנייה שלא הוסדרה בתכנית, הוועדה תדרוש את הריסת הבנייה הבלתי חוקית כתנאי לקידום התכנית".

 

עו”ד אבי הלוי, המייצג את אחד מבעלי העסקים במתחם מסר בעקבות ההחלטה השבוע: “החלטת הוועדה המחוזית, בעניין חוף הקשתות, אשר קיבלה את מרבית טענותיי, מהווה הבעת אי אמון בתפקוד הוועדה המקומית ועיריית אשדוד.

עו"ד אבי הלוי. צילום: דויד אסייג

עו"ד אבי הלוי. צילום: דויד אסייג

"ביד אחת הן נוקטות בהגשת כתבי אישום והוצאת צווי הריסה כנגד פורעי חוק וביד השנייה לא אוכפות את אותם צווים, מעניקות מסמכים הנחזים להיות ‘רישיונות עסק זמניים’ ו’היתרים להצבת שולחנות וכסאות’ בניגוד לדין. לא מדובר בטעות או אי הבנה, אלא במעשים מודעים, בכוונת מכוון אשר הפכו לשיטה. לא ניתן לחלוק על העובדה כי הוועדה המקומית אשדוד, אינה ממלאת במקרה זה את תפקידה, בכל הנוגע לשמירת החוק ודאגה לאינטרס הציבורי.

לא פלא כי לאחרונה מצאה לנכון הפרקליטות לערב את משטרת ישראל בנושאים שונים הקשורים לפרויקט חוף הקשתות. כולי תקווה שהוועדה המקומית ועיריית אשדוד ישכילו לפעול על פי דין ויאכפו בפועל הריסת חריגות הבנייה שלא אושרו המונעות כניסתה לתוקף של התב”ע לחוף הקשתות — תב”ע שמטרתה הכשרת הפרויקט ומתן אפשרות לשיפוץ יסודי של המתחם”.

מתי המקום הזה יוכל לצאת מהבוץ? מתחם הקשתות באשדוד. צילום: דור גפני

מתי המקום הזה יוכל לצאת מהבוץ? מתחם הקשתות באשדוד. צילום: דור גפני

תגובת עיריית אשדוד

“החלטת הוועדה המחוזית ניתנה בהתאם לחומרים שהועברו לידיה על ידי היזמים והוועדה המקומית, ובהתאם לפסיקת בית המשפט העליון מאפריל אשתקד. לאור ההחלטה, הלשכה המשפטית וגורמי ההנדסה בעיריית אשדוד יבצעו מיפוי של החריגות, שלא אושרו במסגרת התכנית.

"באשר להריסת החריגות יובהר כי בבית המשפט השלום תלויים ועומדים שישה כתבי אישום נגד בעלי עסקים ויזמים שעברו על חוק התכנון והבנייה ושישה כתבי אישום נגד בעלי עסקים בגין ניהול עסק ללא רישיון.
"כן יודגש כי ביום 12.6.19 העיר בית המשפט ליזמים ולבעלי העסקים כי ככל שיורשעו בדין ויינתן גזר דין, צווי ההריסה ייכנסו לתוקפם בתוך 30 יום. לאור האמירה החד משמעית של בית המשפט, הוועדה המקומית לא תאפשר אורכה נוספת לצווי ההריסה, מעבר לתקופה שתיקבע בגזר הדין.

"לאחר כניסת התב”ע לתוקפה, תירתם הוועדה המקומית לשינוי והתאמת המתחם לרווחת תושבי העיר ולשביעות רצונם של הצדדים. טענותיו של עו”ד הלוי כלפי עיריית אשדוד הינן טענות ממוחזרות תוך התעלמות מוחלטת מהעובדות ומהמציאות בשטח. הוועדה המקומית פעלה זמן רב על מנת להשיג את התוצאה הנ”ל, היא לא חידשה רישיונות עסק והגישה כתבי אישום נגד אותם מפירי חוק”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר