מתחם חוף הקשתות. צילום: פבל
מתחם חוף הקשתות. צילום: פבל

מה יהיה הסוף: גרירת הרגליים והכאוס בחוף הקשתות נמשכים

מאז שבית המשפט העליון פסק בנושא התכנית החדשה של מתחם הקשתות באשדוד עברו תשעה חודשים. אבל כניסתה של התב”ע לתוקף ממשיכה להידחות, הפלונטר ההיסטורי עדיין כאן, והעירייה והוועדה המחוזית חלוקות מי אחראי לעיכוב. בתוך כך תלונה שקשורה לפרויקט הועברה לאגף החקירות במשטרה

פורסם בתאריך: 4.4.19 17:46

     

ב-4 ביולי 2018 ניתן בבית המשפט העליון פסק דין שבו נדחה הערעור שהגישו כמה מבעלי הנכסים במתחם חוף הקשתות באשדוד על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. לפי ההחלטה, כדי שתכנית המתאר של המתחם תקבל תוקף עשרות שנים מאז שהוקם יש לתקן את המעוות.

“יש להחזיר את הדיון לוועדה המחוזית”, ציין בית המשפט, “על מנת שתשוב ותבחן האם אמנם נכון ויעיל בנסיבות העניין להתנות את מתן התוקף לתכנית בהסרת חריגות בנייה שאינן תואמות אותה או שמא מן הראוי להמיר התניה זו בהוראה לפיה תותנה הוצאת היתרי בנייה בהסרת חריגות אלה”.

השופטת אסתר חיות. צילום: יוסי זמיר

נשיאת העליון השופטת אסתר חיות. צילום: יוסי זמיר

שופטי העליון לא הסתירו את ביקורתם מפרשת הקשתות. “עסקינן”, כתב השופט עופר גרוסקופף, “בנסיבות יוצאות דופן, אשר נוכח חלוף הזמן טומנות בחובן פוטנציאל ל’תוהו ובוהו תכנוני'”.

הנשיאה השופטת אסתר חיות, שישבה בהרכב, ציינה, “הפרשה יוצאת דופן בכל קנה מידה. תחילתה בהוצאת היתרי בנייה על פי תכנית מתאר שלא אושרה כחוק ובנייה בהיקפים נרחבים בהסתמך על היתרי בנייה אלה והמשכה בחריגות בנייה נוספות. כל אלה הצריכו בסופו של יום פתרון כולל, שעיקרו לגליזציה של מרבית הבנייה הקיימת, בדרך של התקנת תכנית מתאר חדשה”.

קצת יותר מחודש לאחר מכן, ב-13 באוגוסט, נערך בוועדה המחוזית דיון בנושא חוף הקשתות. הישיבה התקיימה בנוכחות בעלי עניין במתחם ואדריכל העיר. בסיום החליטה הוועדה לשוב ולדון בנושא לאחר קבלת מסמכים להשלמת התמונה, ובהם אסמכתאות להיתרי בנייה, רישיונות עסק, כתבי אישום שהגישה עיריית אשדוד (הוועדה המקומית) ומפה של השטחים המיועדים להריסה — אותם שטחים שנבנו ואינם מותרים מכוחה של התכנית.

קבע שהחומרים יועברו לוועדה בתוך חודש ימים.

ב-21 באוקטובר חזרה הוועדה והתכנסה לדון בחוף הקשתות. אולי הפעם התכנית אושרה וקיבלה תוקף? לא. הוועדה קיבלה בקשה שהוגשה לה ונתנה אורכה להגשת המסמכים המבוקשים עד 5 בנובמבר.

אלא שמאז, כך אומרים במחוזית, החומרים בוששו מלהגיע ורק לאחרונה התקבלו, ואילו בעירייה אומרים להפך. דיון נוסף על הקשתות בחודש מאי. אולי הפעם תבוא הישועה?

מעמדו של מתחם חוף הקשתות לא הוסדר כחוק. הבינוי הקיים בשטח הפרויקט התבצע בחלקו על פי היתרים מכוח תכנית שלא קיבלה תוקף — תכנית 2/118.

בשנה החולפת הגישה העירייה כמה כתבי אישום על עבירות בנייה ורישוי עסקים. אבל בינתיים נראה שיש גרירת רגליים והכאוס נמשך. מתברר שלא רק שהריסת כל הבינוי שלא אושר מבוששת, אלא שלאחרונה אף בוצעו במתחם עבודות בנייה חדשות בהיקפים גדולים. בנוסף, יש מעברים חסומים.

בתוך כך פנייה שהועברה ליועץ המשפטי לממשלה הנוגעת לסוגיות שקשורות לחוף הקשתות הועברה לאחרונה לטיפול אגף החקירות במשטרה באמצעות לשכת פרקליט המדינה.

תגובות

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום נמסר בתגובה: “הוועדה המחוזית פנתה באוגוסט 2018 לוועדה המקומית כדי שזו תגיש את המסמכים הדרושים באשר לתכנית החדשה. למרות בקשה זו, המסמכים הוגשו באיחור רב והיו חסרים. רק לפני שבוע קיבלה הוועדה את מלוא הנתונים שביקשה, ודיון צפוי להתקיים ב-13.5.19”.

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: “כל המסמכים שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה — אשדוד נדרשה להעביר, לרבות העתק כתבי האישום שהוגשו על ידה ומידע בנושא רישוי עסקים, הועברו לפני זמן רב לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה — מחוז דרום, בהתאם להחלטתה בנושא תכנית חוף הקשתות.

דרישת הוועדה המחוזית לקבל תשריט של חריגות בנייה במתחם חוף הקשתות, אינה כלפי הוועדה המקומית ו/או עיריית אשדוד, אלא כלפי היזמים הפרטיים שהגישו את התכנית המדוברת.

בכל הנוגע לחשד לביצוע עבודות בנייה אסורות בעת האחרונה בחוף הקשתות, התלונה מוכרת ומטופלת על ידי מחלקת הפיקוח על הבנייה בעירייה והלשכה המשפטית.

באשר לטענה לפיה העירייה מסכימה ליתן אורכות לביצוע צווי הריסה שיפוטיים שניתנו במתחם, נציין כי בהתאם לסע’ 254ד לחוק התכנון והבנייה, ניתן לאפשר דחייה של ביצוע צווי הריסה. בית משפט השלום באשדוד, כעניין של מדיניות, מאפשר אוטומטית אורכה של שישה חודשים לכל נאשם או בית עסק שנגזר דינו (גם אם העירייה מתנגדת לכך). יותר מכך, בית המשפט מאפשר אורכה נוספת של שישה חודשים, ובסך הכול 12 חודשים בהתאם לחוק, ככל שהנאשם מבקש זאת. המשמעות היא כי התנגדות שלנו לבתי עסק שהודו והורשעו (רק בגלל שהם נמצאים בחוף הקשתות), לאפשר גם להם אורכה של שישה חודשים תהווה פגיעה בעקרון השוויון ואכיפה בררנית.
"העירייה לא נתנה הסכמה לדחיית ביצוע צו הריסה של חריגות בנייה של עסק נוסף בקשתות, למעט מסעדה אחת שלה ניתנה הסכמה להארכת כניסת צו ההריסה עד ליום 27.6.19, כשהסכמה זו ניתנה בהתאם למדיניות בית המשפט כאמור, המאפשר אורכה נוספת של שישה חודשים ובסך הכול 12 חודשים בהתאם לחוק (לא למותר לציין כי המסעדה הורשעה גם בעבירות לפי חוק התכנון והבנייה וגם בעבירה לפי חוק רישוי עסקים והושתו עליה ועל מנהליה קנסות כבדים).

"באשר להערכה מתי תקבל התב”ע בחוף הקשתות תוקף — שאלת המיליון דולר! בהתאם להחלטת בית המשפט העליון שניתנה באפריל 2018, התכנית הוחזרה לעיון הוועדה המחוזית. כבר באוגוסט 2018 העבירה הוועדה המקומית לוועדה המחוזית בהתאם לדרישתה את כל המסמכים שנתבקשו. חרף החלטת בית המשפט העליון, טרם התכנסה הוועדה. בדיונים שהתקיימו בבית המשפט בעניין קשתות נכסים בע”מ ויצחק פוגל, נמסר על ידי באי כוחם כי הם פונים בכל יום למזכיר הוועדה ומבקשים שתינתן החלטה”.

מהנדס העיר דורון חזן. התמונה באדיבות המצולם

מהנדס העיר דורון חזן. התמונה באדיבות המצולם

דוד לפלר. צילום: ניב קנטור

דוד לפלר. צילום: ניב קנטור

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר