חוף הקשתות באשדוד. צילום: אלי פאר
חוף הקשתות באשדוד. צילום: אלי פאר

מה היה לנשיאת ביהמ"ש העליון לומר על סאגת הקשתות?

הברדק התכנוני והחוקי בחוף הקשתות באשדוד הגיע עד לבית המשפט העליון. בפסק דין בשבוע שעבר הוא דחה את הערעורים שהגישו כמה מבעלי הנכסים במתחם על ההחלטה להתנות מתן תוקף לתכנית המתאר בהריסת חריגות הבנייה במקום. אולי עכשיו, סוף סוף, האזור בעל הפוטנציאל הגדול יעלה על דרך חדשה. עיריית אשדוד, לטיפולך

פורסם בתאריך: 13.7.18 15:56

     

בית המשפט העליון דחה ביום רביעי בשבוע שעבר את הערעור שהגישו כמה מבעלי הנכסים במתחם חוף הקשתות על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה (קדם לערעור זה הליך בבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע). לפי ההחלטה שלה, כדי שתכנית המתאר של המתחם תקבל תוקף עשרות שנים מאז שהוקם, יש להרוס חריגות בנייה שלא אושרו.

שופטי העליון לא הסתירו את ביקורתם מפרשת הקשתות. “עסקינן”, כתב השופט עופר גרוסקופף, “בנסיבות יוצאות דופן, אשר נוכח חלוף הזמן טומנות בחובן פוטנציאל ל'תוהו ובוהו תכנוני’”.

הנשיאה השופטת אסתר חיות, שישבה בהרכב, ציינה, ”הפרשה יוצאת דופן בכל קנה מידה. תחילתה בהוצאת היתרי בנייה על פי תכנית מתאר שלא אושרה כחוק ובנייה בהיקפים נרחבים בהסתמך על היתרי בנייה אלה והמשכה בחריגות בנייה נוספות. כל אלה הצריכו בסופו של יום פתרון כולל שעיקרו לגליזציה של מרבית הבנייה הקיימת, בדרך של התקנת תכנית מתאר חדשה”.

השופטת אסתר חיות. צילום: יוסי זמיר

השופטים קבעו: אין עילה להתערבות בהחלטות התכנוניות שקיבלו מוסדות התכנון. לכן החלטת בית המשפט המחוזי תישאר על כנה, ולפיה הדיון יוחזר לוועדה המחוזית, “על מנת שתשוב ותבחן האם אמנם נכון ויעיל בנסיבות העניין להתנות את מתן התוקף לתכנית בהסרת חריגות בנייה שאינן תואמות אותה או שמא מן הראוי להמיר התניה זו בהוראה לפיה תותנה הוצאת היתרי בנייה בהסרת חריגות אלה”.

בית המשפט גם הטיל על המערערים תשלום הוצאות בגובה של עשרות אלפי שקלים. ברשימת המשיבים, אגב, היו הוועדה המחוזית, הוועדה המקומית, עיריית אשדוד ובעלי נכסים ועסקים במתחם.

רצועת החוף בין הקשתות והמרינה. צילום: שבתאי טל

פוטנציאל ענקי. רצועת החוף בין הקשתות והמרינה. צילום: שבתאי טל

הנשיאה חיות הוסיפה בפסק הדין: “מקובלת עליי עמדת בית המשפט המחוזי, ולפיה יש להחזיר את הדיון לוועדה המחוזית על מנת שתשוב ותבחן האם אמנם נכון ויעיל בנסיבות העניין להתנות את מתן התוקף לתכנית בהסרת חריגות בנייה שאינן תואמות אותה או שמא מן הראוי להמיר התניה זו בהוראה לפיה תותנה הוצאת היתרי בנייה בהסרת חריגות אלה”.

בכך למעשה מוחזר הכדור לעיריית אשדוד, שעד עתה לא מיהרה, אולי בלשון המעטה, לבצע אכיפה וצווי הריסה בעקבות עבירות הבנייה במתחם ולעשות בו סדר.

החטא הקדמון

בחודש דצמבר פרסמנו ב”כאן דרום” כתבת עומק על הכאוס במתחם הקשתות, שנבנה בשנות ה-90 המוקדמות ומתאפיין בתופעה נרחבת של בנייה בלתי חוקית והשתלטות על מעברים ושטחי ציבור, הזנחה ולכלוך, אי—ביצוע צווי הריסה, היעדר רישיונות עסק וואקום תכנוני.

כפי שפרסמנו אז, העירייה אמנם הכריזה על מבצע אכיפה, אך בפועל הדברים נגררים, ההריסות אינן מבוצעות, והפלונטר נותר בעינו.

מעמדו של מתחם חוף הקשתות לא הוסדר כחוק. הבינוי הקיים בשטח הפרויקט התבצע בחלקו על פי היתרים מכוח תכנית שלא קיבלה תוקף — תכנית 2/118.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום בישיבתה מיום 23.5.16 אישרה תכנית מתאר למקום, אשר מטרתה ביצוע הסדרת הבינוי בחוף הקשתות, תוך שהיא מתנה את כניסתה לתוקף של התכנית בהריסת הבינוי שלא אושר במסגרתה.

הריסתן של אותן חריגות בנייה מהווה תנאי לכניסתה לתוקף של תכנית מאושרת לחוף הקשתות, לראשונה מאז הקמתו, תכנית שתאפשר את המשך פיתוחו של המתחם, שיפוץ המבנה, התקנת פרגולות אחידות לאורך הטיילת ועלייתו של המתחם על דרך חדשה שתוכל להפוך אותו לפנינת קיט ותיירות.

מתחם חוף הקשתות. צילום: פבל

מתחם חוף הקשתות. צילום: פבל

בהחלטה צוטטה החלטה קודמת של הוועדה לשמירה על הסביבה החופית משנת 2007: “הוועדה אינה רואה בחיוב את הכשרת עבירות הבנייה אשר מבקשת עיריית אשדוד. עם זאת ומאחר ואין במקום תכנית בתוקף יש להסדיר את המצב הסטטוטורי, על מנת ליצור את הכלים להתמודד עם הבנייה הפרועה, רואה הוועדה צורך בתכנית שתקבע זכויות וחובות”.

על החלטת הוועדה המחוזית מיום 23.5.2016 הוגשו ארבע עתירות מנהליות לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים אשר הדיון בהן אוחד, במסגרתן דרשו להכשיר חריגות בנייה נוספות ו/או לקבל זכויות בנייה נוספות. בפסק דין מיום 22.3.17 דחה בית המשפט את העתירות.

הקשתות. צילום: דור גפני

הקשתות. צילום: דור גפני

ב-22.3.2017 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי. במסגרת פסק הדין נדחו ארבע העתירות, והותרה על כנה החלטת הוועדה המחוזית בדבר אישור התכנית.

בית המשפט העליון בפסק הדין שלו משבוע שעבר הותיר על כנה את כניסת התכנית החדשה לתוקף בהתאם להריסת חריגות הבנייה אשר לא אושרו במסגרתה. למעשה, הוא החזיר את תפוח האדמה הלוהט חזרה לידי עיריית אשדוד.

“עסקינן”, נכתב בפסק הדין של העליון, “בתכנית אשר נידונה לפני שורה ארוכה של מוסדות תכנון ואשר עיקר תכליתה להסדיר מבנה קיים אשר נבנה לפני עשרות שנים, בחלקו על פי היתרים שהוצאו מכוח תכנית לא תקפה ובחלקו ללא היתרים כלל”.

מתי המקום הזה יוכל לצאת מהבוץ? מתחם הקשתות באשדוד. צילום: דור גפני

בסיור שנערך בפרויקט לאחרונה עולה כי לאורך שטחי הקולונדה של הפרויקט קיימות חריגות בנייה שונות הבאות לידי ביטוי בסיפוח שטחי קולונדות, המוגדרים בתכנית החדשה כשטחי מעבר לטובת הציבור, לחנויות שונות, השתלטות על שטחי קולונדה כשטחי שירות לטובת עסקים ואף פרגולות ומבנה בשטח הציבורי שבו מציבים סוחרים שולחנות וכיסאות.

“בניגוד להצהרות העיריה, הפיקוח העירוני לא ממש אוכף את החוק במתחם, חלק מאזור הקולונדות, המשמש כשטח מעבר לציבור, הפך למזבלה ומקום אחסון לפחי אשפה ויש גם חסימות מעברים. אז היכן את, עיריית אשדוד?!”

אולי צריך “ועדת חקירה”?

בחודש הבא צפויה תכנית המתאר החדשה של הקשתות לחזור לשולחן הוועדה המחוזית בבאר שבע. כפי שחשפנו בעבר, המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין נכנסה לעובי הקורה והחלה לפקח על התנהלות עיריית אשדוד בכל הנוגע לאכיפת הדין במתחם.

מצעד הגאווה מגיע לסיומו בחוף הקשתות, יום שישי שעבר. צילום: דור גפני

לאחר כל כך הרבה דיונים בוועדות, במוסדות תכנון ובבתי משפט נשאלת השאלה: האם כעת חוף הקשתות יוכל לפרוץ קדימה סוף סוף ולהשאיר מאחוריו קרוב ל-30 שנה עגומות? אולי חקירה חיצונית שתבחן את השתלשלות העניינים בשטח עוד מתחילת הדרך היא דבר שאין ממנו מנוס. נושא פרשת הקשתות הועבר לבחינת הרשויות המתאימות.

 

עו”ד אבי הלוי, אשר ייצג יחד עם עו”ד אשר חפוטה, את אחת המשיבות בערעורים, מסר השבוע ל”כאן דרום”: “נראה כי פסק הדין של בית המשפט העליון שם סוף לסאגה בכל הנוגע להתנהלות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשדוד. פעם אחר פעם מצהירה זו בפני בתי המשפט וגורמים נוספים כי היא נוקטת בהליכים פליליים כנגד אותם פורעי חוק על מנת להביא לאכיפת צווי הריסה לבינוי שלא אושר במסגרת התכנית. וביד השניה ממש, גורמים בעירייה כנראה מתעלמים מקיום חריגות הבנייה ומהפרת צווי הריסה שיפוטיים ומעניקים לאותם פורעי חוק ‘היתרים’ להצבת שולחנות וכיסאות בשטח הציבורי ו/או היתרים להצבת מתקנים מחוץ לבתי העסק ו/או רישיונות עסק זמניים".

עו"ד הלוי

עוד הוסיף עו”ד הלוי, “נראה כי כעת לאחר מתן פסד הדין של בית המשפט העליון הוועדה המקומית לא תוכל לחמוק מאכיפת הדין במתחם, דבר אשר יוביל לאישור התכנית החדשה ובהמשך לשיפוץ כולל של המבנה המתעכב עקב אי קיום תב”ע תקפה”.

עו"ד חפוטה. צילום: אורי קריספין

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "בתאריך 4.7.18 ניתן פסק דין מפי בית המשפט העליון, בשלושה ערעורים שונים שהגישו מספר בעלי נכסים בחוף הקשתות, כנגד תכנית המקודמת מזה כ-15 שנים ביחס למתחם חוף הקשתות. מדובר בתכנית הבאה לפתור 'ואקום תכנוני' הקיים במקום מזה כ-25 שנים, והיעדר כל אפשרות לקבלת היתרי בנייה מכל סוג, כתוצאה מאי אישור התכנית המקורית על ידי שר הפנים בשעתו, עניין שאינו תלוי בוועדה המקומית או בעיריית אשדוד, שהזהירו בשעתו את הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה — מחוז דרום, מתוצאות העניין.

התכנית נדונה בתחילת הליכי אישורה בפני הוועדה המקומית והומלצה על ידה. כמו כן, התכנית נערכה בתיאום מלא עם גורמי המקצוע בוועדה המקומית. תכנית זו כוללת, בין היתר, מתווה לחידוש פני מתחם הקשתות, הסדרת חריגות הבנייה (חלקן בהוצאת היתר וחלקן בהריסה) וכן פתרון הצללה כולל לחזית המערבית.

במסגרת הליך הערעור התנגדה הוועדה המקומית לערעורים והסבירה בדיון בפני בית המשפט העליון את חשיבות אישור התכנית, והוסיפה כי מן הראוי לבטל את התניית אישור התכנית בהריסת החריגות שמעבר לתכנית זו והמרתו בתנאי להוצאת היתרים על פי התכנית.

בית המשפט העליון כאמור דחה את הערעורים וקבע שאין מקום להתערב בהליכי אישור התכנית ובהחלטות מוסדות התכנון בעניינה, וכן כי עסקינן בנסיבות יוצאות דופן, אשר נוכח חלוף הזמן טומנות בחובן פוטנציאל ל'תוהו ובוהו תכנוני'.

בנוסף לאמור, הורה בית המשפט העליון לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה — מחוז דרום לשוב ולדון בתוך 60 יום בשאלה האם אמנם נכון ויעיל בנסיבות העניין להתנות את מתן התוקף לתכנית בהסרת חריגות בנייה שאינן תואמות אותה או שמא מן הראוי להמיר התניה זו בהוראה לפיה תותנה הוצאת היתרי בנייה בהסרת חריגות אלה. בכך למעשה קיבל בית המשפט העליון את עמדת הוועדה המקומית כפי שהוצגה במסגרת ההליך המשפטי.

מעבר לכך, מזה תקופה ובשיתוף היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה הציבה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה — אשדוד ועיריית אשדוד את נושא אכיפת דיני התכנון והבנייה בראש סדר העדיפות ובמקביל אף את נושא אכיפת דיני רישוי עסקים וחוקי העזר העירוניים במתחם הקשתות.

בעיריית אשדוד מקווים שהדיון לאישור התכנית ייקבע במהרה בפני הוועדה המחוזית, וכן מקווים שהתנאי הנוגע להריסת חריגות הבנייה יוסר כפי המלצת בית המשפט העליון כאמור, ובכך תיסלל הדרך ליצירת מסגרת תכנונית שתאפשר חידוש פני מתחום חוף הקשתות, פיתוחו ושגשוגו, בהתאם לתכנון המקודם מול היזמים מזה תקופה, במקביל להליכי אישור התכנית ומטעמים של יעילות וחיסכון בזמן.
לאור האמור, הרי שהעובדות השגויות בשאלות שהופנו אינן אלא 'פייק ניוז' במלוא הדרן". 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר