דן ביטון. צילום: יניר סלע

אביו נרצח וחברתו הטובה נפלה ב-7 באוקטובר: דן ביטון מאשדוד על השנה הקשה בחייו

הטרגדיות נחתו על האמן דן ביטון בזה אחר זה, זה החל עם הרצח האכזרי של אביו שזעזע את אשדוד ולאחר מכן נפילתה של חברתו הטובה, השוטרת רווית אסייג בשבעה באוקטובר. אבל דווקא מהמקום הזה הוא קיבל את האומץ לשחרר לראשונה שיר שכתב והלחין בעצמו לזכרה של רווית, שיר שזכה למיליון צפיות וחשיפה גדולה. בראיון ל'כאן דרום' מספר דן איך גילה על הרצח של אביו בשיחה עם חבר, על ההופעות בהתנדבות מאז החלה המלחמה ועל הטיפ שקיבל מאבי אבורומי

פורסם בתאריך: 15.12.23 09:02

     

בשנת 2021 פרץ דן ביטון מאשדוד לתודעה הציבורית לאחר שהשתתף בתכנית אקס פקטור. מהתכנית הוא פרש, במטרה לעבוד על דברים משלו ובעצמו. הוא החל להופיע מול קהל והוזמן לאירועים ומופעים גדולים – ביניהם על במת יום העצמאות באשדוד, עם קאברים ושירים שנכתבו עבורו. להוציא שירים שכתב והלחין לבד הוא לא היה מסוגל, בטענה שזו תהיה חשיפה גדולה של עצמו, אלא שאירועי ה-7.10, כמו על כל המדינה, השפיעו גם עליו: דן איבד את חברתו הטובה, רב שוטרת רווית אסייג מאשדוד, לוחמת מג"ב שנפלה בקרב מול מחבלים.

לפני שבועיים הוא כתב והלחין שיר, יחד עם חברו אליאב וקנין, לזכרה של רווית, והחליט להעלות אותו לרשתות החברתיות. תוך זמן קצר הסרטון שהעלה גרף יותר מחצי מיליון צפיות ושותף על ידי אושיות אינסטגרם, שהביאו לחשיפה גדולה עוד יותר. "המטרה הייתה להנציח את רווית, ולשיר את השיר שכולו היא", סיפר דן ל'כאן דרום'. "אני באמת מבין עכשיו כמה החיים הם קצרים ויכולים להסתיים ככה פתאום ביום בהיר אחד. אז זה הזמן לעשות".

"השיר נקרא הילדה הכי יפה בגן עדן, ויש בו שורה של 'פעם היית הילדה הכי יפה בגן והיום את הכי יפה בגן עדן', רווית הייתה יפיפייה", מספר דן. "רווית הייתה מאוד חשובה לי, ואני עושה את כל מה שאפשר כדי לספר את הסיפור שלה. רווית הייתה אוהבת לנגן, לשיר. הייתה לה יכולת מוזיקלית מדהימה. היא הייתה הולכת לים עם הגיטרה לבד, עם עצמה, ופעם אחת הצטרפתי וניגנתי איתה בים ביחד, וראיתי איזה כישרון יש לה"

רווית אסייג ז"ל, נרצחה בשבת השחורה

רווית אסייג ז"ל, נרצחה בשבת השחורה

"מיליון צפיות בשבוע"

רווית אסייג ז"ל נהרגה בשבת השחורה מירי מחבלים. "היא הגיעה יחד עם מפקד נוסף אל מבנה נטוש, כדי למצוא בו מחבלים שמתחבאים. לפי שחזור המפקד שהיה איתה, היא ביקשה להיכנס ראשונה. היא הייתה אמיצה, לוחמת. זו הייתה רווית. ולצערי היא נהרגה באותו היום. לשמוע על המוות שלה היה מאוד קשה.  המטרה שלי היא להנציח אותה. השיר הזה מנציח אותה. יש בתוכו את הקול של רווית בהודעה קולית, והוא נברא מהמקום הכי תמים, מתוך הלב, ואני שולח דרכו גם חיזוקים למשפחה שלה, משפחת אסייג".

איך הגיבה המשפחה של רווית כשסיפרת להם על השיר?
"אני בקשר הדוק איתם ואנחנו מאוד קרובים היום. ברגע שהשמעתי להם את השיר, הם אמרו לי שהם רוצים שאנגן לה אותו על הקבר. הלכתי יחד עם כל המשפחה שלה, וישבתי עם גיטרה ואמרתי לה 'רווית, תשמעי את השיר', ושרתי אותו. ברגע שאמא שלה, רות, אישרה לי ואמרה לי שיש לי טקסט מדהים ומשהו טוב ביד, יצאתי עם זה.

"הוצאנו את זה לאינסטגרם בסרטון רילס קצר שקיבל כמעט מיליון צפיות רק בשבוע. ומשם זה התפתח לעוד רשתות חברתיות. ירון אילן שר אותו וברדיו 100FM השמיעו אותו עם ראיון איתנו, והוצאנו אותו רשמית ביוטיוב ובספוטיפיי ובאפל מיוזיק, וזה נהיה מטורף".

דן ביטון. צילום: יניר סלע

דן ביטון. צילום: יניר סלע

בראיון איתך ב'כאן דרום' אמרת שלהוציא שירים משלך זה מוקדם מדי, זה ממש לחשוף את עצמך, מה השתנה הפעם?

"לפני ארבעה חודשים אבא שלי נפטר. הוא נרצח כשנכנס לקנות משהו במכולת. זה היה בום גדול בשבילי. מאותו יום אני מבין שהחיים באמת קצרים. ופתאום קיבלתי אומץ, לקחתי סיכון והתחלתי לכתוב טקסטים ולהלחין. אני יודע שיש לי כישרון, ואני חייב להשתמש בו כי החיים קצרים".

"איש נתעב לקח את החיים של אבא"

ב-20.7.23 נרצח שלום ביטון ז"ל – אביו של דן, וקרוב משפחתו של ראש העירייה יחיאל לסרי. הוא נרצח על ידי בעל קיוסק שדקר אותו עם חרב באורך 70 ס"מ. "אבא שלי לא היה עבריין. הוא היה איש שומר חוק שבסך הכל הלך לקיוסק ורצחו אותו".

דן ביטון ואביו שלום ביטון ז"ל

דן ביטון ואביו שלום ביטון ז"ל

כמה שנים לפני שנרצח, דן ניתק את הקשר עם אביו בשל מחלוקות עבר. "אני ואבא שלי לא היינו בקשר בשנים האחרונות. ההורים שלי התגרשו כשהייתי בן 14, והיחסים איתו התנתקו. הוא ניסה ליצור קשר בכמה הזדמנויות, אבל אני כעסתי עליו על דברים שקרו בעבר, ולא הסכמתי לקשר איתו".

ואז, ערב אחד, בזמן שדן בדרכו לבילוי עם חברים, הוא קיבל שיחה ששינתה את תפיסת חייו. "פתאום באמצע הדרך קיבלתי שיחת טלפון מחבר, שהתקשר ואמר בשיא התמימות 'שמעתי על אבא שלך' ואני לא ידעתי מזה. אמרתי לו שזה 'שטויות, מה אתה מאמין לשטויות'. ואז אמא שלי התקשרה ובישרה לי".

שלום ביטון ז"ל

שלום ביטון ז"ל

איך קיבלת את הבשורה אחרי שנים שאתם לא בקשר?
"אני יכול לומר שאם אבא שלי היה מקבל התקף לב בגיל 80 לא הייתי אומר מילה, אבל זה היה רצח. איש נתעב לקח את החיים של אבא שלי ביום בהיר אחד. וככה חיים של כל אחד יכולים גם להסתיים ביום בהיר אחד. כמו מה שקרה לאבא שלי, וכמו מה שקרה לרווית.

"אבא שלי נפטר כשהייתי בן 19 וחצי, אני צעיר עם כל המשמע מכך, עם כל הבילויים והמסיבות והחברים, ופתאום להיות יתום מאבא בנסיבות כאלה זה נותן פרופורציות. אני בוחר לראות את הטוב למרות החושך. אחרי השבוע של השבעה הייתי ממש מבואס, וחודש וחצי לאחר מכן נסעתי עם חברים למלון, וחזרתי לחיים, למוזיקה, להכל. המוות שלו גרם לי לרוץ עם המוזיקה שלי בכל הכוח מבלי לעצור.

רווית אסייג ז"ל, 'הילדה הכי יפה בגן', שירו של דן ביטון

רווית אסייג ז"ל, 'הילדה הכי יפה בגן', שירו של דן ביטון

"כשאתה רואה כזה דבר קורה לאדם שגידל אותך וחי איתך באותו בית, איך אפשר לפחד להוציא שיר שאתה כותב? אני שובר את הזרם ועושה את מה שאני הכי מאמין בו. לנגן, לערוך, להפיק בעצמי, ולהוציא את זה החוצה.

"לאחר שהוא נרצח העליתי פוסט פרידה באינסטגרם ורשמתי שם שורה שמעירה אותי בכל בוקר – שאני אשיג כל מטרה שלי בעשר אצבעות. אני לא בא ממשפחה של כסף או של קשרים, וכל מה שקרה לי – החשיפה ומיליון הצפיות והאקס פקטור, הכל קרה בעשר אצבעות והדרך רק התחילה. אני רוצה לעוף על העולם".

דן ביטון על במת אקס פקטור. צילום: אוהד קו

דן ביטון על במת אקס פקטור. צילום: אוהד קו

מתי ראית את אבא שלך בפעם האחרונה?
"הפגישה האחרונה שלנו הייתה בהופעה שהופעתי מטעם העירייה, ב-21.6, ואז באו ואמרו לי שאבא שלי בקהל. דיברנו קצת אחרי ההופעה, ואם הייתי יודע שזה מה שהולך לקרות לו הייתי שומר איתו על קשר, אבל לא ניתן לצפות דבר כזה. היום אני זוכר מאבא שלי את הדברים הטובים. את הדת למשל – זה בזכותו. המשפחה שלי לא דתית, ובי הוא השריש את הדת. הוא לימד אותי לכבד את היהדות ולכבד מצוות. אני מניח תפילין ושומר שבת רק בזכותו. אני נותן לו מכאן היום את הכבוד שלו, יש לי את שם המשפחה שלו – ביטון, ואני אמשיך להיות ביטון, ואני גאה בו ואני מקווה שאני אסב לו גאווה".

דן ביטון על במת אקס פקטור. צילום: אוהד קו

דן ביטון על במת אקס פקטור. צילום: אוהד קו

כל ההצלחה והפרסום שהגיע לדן, כאמור, הוא יצר בעשר אצבעות. הוא בן לאם חד הורית, אח בכור לשני אחים שצעירים ממנו – בני 14 ו-12. הוא למד במקיף ו', למד בעצמו לנגן על גיטרה ופסנתר, ומוזיקה היא כל חייו. בפברואר 2022 הוא התגייס לצה"ל ומשרת במד"ריה בבסיס ג'וליס, וגם שם הוא עוסק בלשמח חיילים.

"לשמח זו השליחות שלי"

בחודשיים האחרונים, מאז החלה המלחמה, הוא וחברי הלהקה שלו יוצאים בהתנדבות לשמח חיילים בבסיסים ומוקדי מפוני העוטף. "אנחנו עושים ארבע הופעות בשבוע", הוא מספר. "זו השליחות שלי, לעשות לאנשים חיוך על הפנים. הנגנים שלי הם אורי יונה, אורי קורנברג, עודד אוחיון, עמית דהן, ומנו, כולם אשדודים, באים לכל הופעה בהתנדבות ונותנים לאנשים הפוגה של שעתיים, משמחים ומחזקים את ליבם".

מאז יצא דן מתכנית אקס פקטור הוא לא מפסיק לעשות מוזיקה. נראה ששם הדרך עבורו נפתחה. "התארחתי אצל עדן חסון, הוצאתי סינגל בכורה שכתב לי אדיר גץ, ועשיתי הרבה הופעות ושיתופי פעולה. ואז קרה ה-7.10 ודברים השתנו לחלוטין", הוא אומר. "היום אני רוצה שכולם ישמעו אותי – את דן. אני רוצה להשתדל לכתוב ולהלחין בעצמי את השירים שלי, והשיר שכתבתי והלחנתי לרווית זה שיר אמיתי מהנוף שלי".

קיבלת חשיפה מהתכנית אקס פקטור, אתה שוקל להתחרות שוב בתכנית ריאליטי?
"במרץ האחרון הופעתי אצל אבי אבורומי בהיכל התרבות בטבריה, ואבי מלווה אותי ונותן לי את הטיפים האישיים שלו, זה אחד האנשים שאני הכי אוהב, הוא כמו אח גדול בשבילי, ובהזדמנות זו אני גם רוצה לומר תודה ענקית לצוות שלו שמלווה אותי גם, ולמנהל היקר אור נדיב שבלעדיו כלום לא היה קורה. אחד הטיפים שאבי נתן לי היה כששאלתי אותו מה נכון לדעתו לעשות – האם ללכת לריאליטי שוב? הוא אמר לי שהוא הצליח דרך מוזיקה אמיתית מהשטח. אם אוהבים, זה יצליח. אם אתה טוב, זה יעבוד. והוא צדק. הוצאתי סרטון רילס קטן לאינסטגרם, בלי יחסי ציבור, רק אני והשם שלי – והחשיפה היא מטורפת".

יוסי עטר. צילום: פבל

אתה מרגיש שאשדוד תומכת באמנים המקומיים?
"חד משמעית כן. ברגע שנכנסתי לתכנית 'אקס פקטור', עוד לפני שנכנסתי ממש לתודעה, קיבלתי שיחת טלפון מהמפיק המוזיקלי יוסי עטר, שאומר לי שהם רוצים שאני אופיע ביום העצמאות באשדוד. חשבתי שזו בדיחה ושמותחים אותי. אמרתי לו 'מה זאת אומרת'? והוא אמר שהוא רציני. שהם רוצים אמן מקומי, שריגשתי את המדינה באקס פקטור ורוצים שאני אהיה על הבמה ביום העצמאות. אמרתי לו 'אבל איך, אין לי נגנים אפילו', הוא אמר לי לא לדאוג. הם פשוט רוצים שאשיר, שהכל יסתדר. אמרתי לחבר שלי מתן רביבו, שיעזור לי להכין הופעה, וזה קרה. גם שם קיבלנו בום של פרסום. העירייה תומכת ומחבקת ומלווה ואני הכי מעריך את זה בעולם".

ד"ר יחיאל לסרי. צילום: פבל

ראש העירייה יחיאל לסרי. צילום: פבל

אתה מקבל פרגון מראש העירייה?

"ביום העצמאות הוא בא לברך אותי לפני ההופעה. אני זוכר שהייתי בלחץ מטורף עם הנגנים שלי, ואז בא אליי מישהו ושואל אותי אם אני מתרגש. אמרתי לו 'אחי, אני בלחץ'. ואמא שלי אומרת לי 'מה אחי, דן, זה ראש העיר'. מרוב התרגשות לא הבנתי שזה ראש העיר. ואז הוא אמר לי שהוא אח של סבתא רבתה והסביר לי מה הקשר המשפחתי בינינו. זה היה ממש מרגש ומשמח לראות את הפרגון באותו ערב. בשגרה אני עסוק במוזיקה והוא עסוק בניהול העיר, וכראש עיר הוא מדהים ואני גאה להיות חלק מהעיר הזאת".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר