ההפלגה על הספינה, ברקע: אשדוד. צילום: דור גפני
ההפלגה על הספינה, ברקע: אשדוד. צילום: דור גפני

צפו: מפליגים למען השמורה הימית אבטח ומחזירים את הצבים לטבע (וידאו)

במסגרת אירוע שנערך ביוזמת "אנשי הים התיכון" להעלאת המודעות לחשיבותן של שמורות הטבע הימיות יצאו עשרות בני אדם להפלגה מהמרינה באשדוד. הסיום: השתתפות בהחזרת צבים לים ובניקוי חוף ניצנים

פורסם בתאריך: 23.3.19 16:34

     

באירוע שארגה רשת קהילות אנשי הים התיכון ביום שישי להעלאת המודעות לצורך בשמורות הימיות השתתפו עשרות ובהם משפחות עם ילדים. הוא כלל שיט שיצא מהמרינה באשדוד לשטח השמורה הימית אבטח ולאחר מכן שחרורם של שני צבים שנפגעו ושוקמו – חזרה לים, בחוף ניצנים.

הפלגה לשמורה הימית אבטח עם אנשי הים התיכון על סיפונה של "ישראל אחת". צילום: heidi levine

הפלגה לשמורה הימית אבטח עם אנשי הים התיכון על סיפונה של "ישראל אחת". צילום: heidi levine

הים היה נוח מאוד ומזג האוויר נהדר. המשתתפים קיבלו הסבר מד"ר אביעד שיינין שעומד בראש "מרכז הדולפין והים" של מחמל"י באשדוד על ההבדל שבין דולפין מצוי – הנחשב מין בסכנת הכחדה וצבעו אפור כהה ולבן – לדולפינן מצוי – שהוא לרוב גדול יותר ואפרפר. שני המינים חיים מול חופי אשדוד ואשקלון ובשטחי השמורה הימית אבטח המשתרעת מול רצועת החוף שבין שתי הערים.

מה ההבדלים בין הדולפין המצוי (מימין) לדולפינן? ד"ר שיינין מסביר למשתתפים. צילום: דור גפני

מה ההבדלים בין הדולפין המצוי (מימין) לדולפינן? ד"ר שיינין מסביר למשתתפים. צילום: דור גפני

כיום השמורה הימית אבטח כוללת שטח מצומצם שמגיע עד ל-300 מטרים מקו החוף בסך הכל. שוחרי הסביבה פעלו למען הרחבתה עד למרחק של 20 ק"מ מהחוף אולם בשל אילוצים ובהם תשתיות של גז טבעי, נאלצו להסתפק בהגדלת השמורה עד למרחק של 7 ק"מ מקו החוף. תכנית הרחבת השמורה הימית אבטח הוגשה לוועדה המחוזית לתכנון ובניה בדרום ואושרה להפקדה, אך התהליך עשוי להימשך זמן רב עד שיהפוך לעובדה מוגמרת. קו הגבול של השמורה במתכונתה המוצעת הוא צינור הגז שמונח על קרקעית הים ומחובר לאסדת הקידוח תמר.

משרד החקלאות ונציגי הדייגים מתנגדים לתכנית בטענה שהיא תצר את צעדיהם של מי שמתפרנסים מענף הדיג בכך שתמנע מהדייגים אפשרות לפעול בתוך שטחי השמורה.

צפו ביו"ר קואליציית אנשי הים התיכון מייקל רפאל שמסביר על כך בזמן השיט (כותב שורות אלה מתנצל על הצילום האנכי, טעות שלי):

לאורך חופי ישראל יש כמה שמורות ימיות וכל קהילה של אנשי הים התיכון פועלת להרחבתה של השמורה הרלבנטית לה. בתחילת האירוע חתמו המשתתפים על עצומה להבטחת קיומן של השמורות והגדלת שטחן הגיאוגרפי. שמורת אבטח מצטיינת בנוכחות יוצאת דופן של דולפינים.

ד"ר דור אדליסט מאוניברסיטת חיפה הסביר למשתתפים על מדוזות. לדבריו מאז שנות ה-80 המוקדמות חלה עליה בהקף המדוזות ממין חוטית נודדת שהוא המין הנפוץ חופי ישראל בעיקר בקיץ. אולם, לדבריו, התמונה מורכבת. יש עליות וירידות בכמויות שלהן מעונה לעונה.

99.9% מהצריבות שנגרמות מממדוזת החוטית הנודדת, הסביר אדליסט, אינן מצריכות טיפול מיוחד והכי טוב לשפוך על המקום שנצרב בגוף מי ים. לאחר מכן כדאי לטפל בו כמו שמטפלים בכווויה בעזרת משחות מתאימות או ג'ל טבעי מצמח האלוורה. רק מקרים מעטים מצריכים פינוי לבית החולים.

הכי טוב בבית. צילום: heidi levine

הכי טוב בבית. צילום: heidi levine

בסיום ההפלגה שהחלה והסתיימה במרינה של אשדוד נסעו המשתתפים לחוף ניצנים, ניקו אותו – או כמו שניסח יו"ר קואליציית אנשי הים התיכון מייקל רפאל – "להחזיר לאימא אדמה" – וצפו בשחרור של שני צבים לים: הצבה דוד והצב מיכאל. הצבים נפגעו, טופלו במרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים.

ד"ר אביעד שיינין מספר על חשיבות השמורה הימית אבטח ועל התכניות להקים באשדוד מרכז למחקר טורפי-על הכולל גם חקר כרישים והחלום להקים בעיר את 'מרכז ויצמן' למדעי הים של ישראל:

מעגנת המרינה של אשדוד. צילום: דור גפני

צילום: heidi levine

צילום: heidi levine

רב החובל של "ישראל אחת" ג'קי סבג נותן לנו הסבר על המיקום וגם מה אומר מה הוא חושב על הפוטנציאל הלא ממומש של החופים ושל המרינה באשדוד:

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר