אבטח: להקת דולפין מצוי בשמורה המתוכננת. צילום: ד"ר אביעד שיינין, מחמל"י ואוניברסיטת חיפה
אבטח: להקת דולפין מצוי בשמורה המתוכננת. צילום: ד"ר אביעד שיינין, מחמל"י ואוניברסיטת חיפה

מצא שמורה: ממש מתחת לאף שלנו

בים התיכון בין אשדוד לאשקלון ישנו בית גידול ייחודי הכולל דולפינים נדירים, צבים, שונית גדולה ואפילו שרידים קדומים של אוניות טרופות. כדי להגן עליהם ולאפשר לדגים ולבעלי החיים האחרים לשגשג ועל מנת שיהיה לנו ים פתוח, בריא ונקי חברו יחד כמה גופים במטרה להקים את שמורת הטבע הימית אבטח במתכונת מורחבת. הוועדה המחוזית תכריע בנושא בעוד קצת יותר משבוע

פורסם בתאריך: 9.8.18 14:42

     

רצועת חוף באורך של 11 קילומטר משתרעת בין אשדוד לאשקלון. מולה ועד למרחק של 300 מטרים לתוך הים נמצאת שמורת הטבע הימית אבטח.

רשות הטבע והגנים יחד עם יחידים וגופים נוספים חברו יחד כדי להוביל מהלך שיגדיל משמעותית את השמורה הימית הזאת עד למרחק של שבעה קילומטר מקו החוף ויאפשר לסביבה הטבעית ולבעלי החיים, שזהו אזור המחיה שלהם, לנשום לרווחה.

מדובר, לפי המומחים, באזור של בית גידול ייחודי ונדיר, חלקו סלעי וחלקו חולי, בחלקו הדרומי של הים התיכון הישראלי.

מפת השמורה הימית המורחבת – אבטח (בירוק). באדיבות רשות הטבע והגנים. שימו לב לשונית בחלק הצפוני של השמורה

לא רק מיני בעלי חיים מתקיימים בבית הגידול הזה. על קרקעית הים תועדו גם עתיקות כמו שרידי ספינות טרופות, אתר עגינה ממערב לעיר הרומית-ביזנטית אשדוד-ים, קנקני חרס ועוגנים קדומים.

ב-20 באוגוסט צפויה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בבאר שבע לדון בתכנית להגדלת שמורת הטבע הימית אבטח. את התכנית מגישה רשות הטבע והגנים בתמיכת רשת אנשי הים התיכון שמאגדת קהילות מקומיות לאורך קו החוף של ישראל.

צפו במפגש של תלמידי אורט ימי עם דולפינים בשמורת אבטח (לסובב את המכשיר):

מהרגע שבו תוכרז השמורה המורחבת ייאסר בה הדיג וגם תיאסר בה פעילות של שיט מנועי (גם הטלת עוגן לקרקעית אסורה). כמו בשמורות טבע ביבשה, לא יהיה אפשר לבנות בה ולהניח תשתיות שיפרו את הסביבה הטבעית, למעט סימון מעברים מוסכמים ודברים דומים. כן יהיה אפשר לצלול ולשחות — כמובן בהתאם לחוק ולכללי הבטיחות. הרחצה בים מומלצת רק בחופים מתאימים שיש בהם שירותי הצלה.

פארק חולות תת-ימי

כל חלקה המערבי של ישראל גובל בים התיכון. לחצי הפיתוח והגידול בכמות האוכלוסייה משפיעים גם על החופים והים שלנו. ערימות של לכלוך ופלסטיק, פליטת חומרים מסוכנים שמזהמים את הים ופוגעים בבעלי החיים שבו, דיג מאסיבי ללא הפסקה שלא מאפשר לדגה להתחדש, תנועת כלי שיט בלתי מבוקרת, מתקנים ימיים, נמלים, מכוני התפלה, אסדות קידוח להפקת נפט וגז טבעי — וזו רק רשימה חלקית.

אבטח: להקת דולפין מצוי בשמורה המתוכננת. צילום: ד"ר אביעד שיינין, מחמל"י ואוניברסיטת חיפה

אבטח: ספינת שיטור ימי ודולפין מצוי בשמורה. צילום: ד"ר אביעד שיינין, מחמל"י ואוניברסיטת חיפה

כדי להגן על הים שלנו, על הדגים ועל האלמוגים, על הניקיון ועל מקומות שיכולים לשמש אתרי בילוי, נופש וצלילה קמה ברחבי הארץ התארגנות של יחידים וקבוצות במטרה להקים שמורות טבע ימיות וגם כדי להרחיב את אלה הקיימות.

“עם הזמן הבנו ששמורה קטנה שמתפרסת עד 300 מטר מהחוף אינה מספיקה, ולכן הכנו תכנית-אב לארבע שמורות טבע ימיות גדולות, אחת מהן היא שמורת אבטח”, אומרת מתכננת מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים מירה הולדר אבנרי, שכתבה את התכנית.

 

מירה הולדר אבנרי

“שמורת אבטח ממוקמת, ולא במקרה, מול שמורת הטבע היבשתית חולות ניצנים, היא למעשה המשך שלה לתוך הים”, היא מוסיפה. “צבי הים לדוגמה, צב ירוק וצב חום, עולים ליבשה כדי להטיל ביצים בחול, והצבונים הקטנים שבוקעים, חוזרים לים. לכן הרצף הוא חשוב והכרחי. בנוסף, אנחנו רוצים לתת לדגים לשגשג, להתרבות, להיות מוגנים, ולכן בשמורה הימית תיאסר פעילות דיג”.

גם שיט מנועי אסור בתוך השמורה הימית וכך גם תאורה בשעת לילה למעט חריגים באישור רשות הטבע והגנים ומשרד הביטחון.

“השמורות הימיות נותנות שכבת הגנה נוספת לבעלי החיים, גורמות לאזור מסוים בים לנוח מלחצי האדם, בעיקר דיג, וגם תשתיות כמו צינורות, קידוחים וכבלי תקשורת”, מסביר מנהל “מרכז הדולפין והים” של עמותת מחמל”י באשדוד ד”ר אביעד שיינין.

ד"ר אביעד שיינין. צילום: אורי קריספין

ד"ר אביעד שיינין. צילום: אורי קריספין

“אבטח”, הוא מוסיף, “היא שמורה מיוחדת כי היא שמורה חולית דרומית ומאוד מושפעת משפך הנילוס והחול שנע משם מזרחה וצפונה. זהו אזור בים שהוא יחסית עשיר בדגה, וחיה בו להקה של כ-50 דולפינים מהסוג דולפין מצוי שמצא לו כאן בית. הם בעצם אומרים לנו, ‘כן, פה אנחנו רוצים לחיות’. אם נשמור על האזור הזה בים, ניצור ריאה ירוקה לדולפינים ולבעלי חיים נוספים.

מלבד הדולפין המצוי שניזון מדגים שחיים בגוף המים כמו סרדינים ואנשובי, חיים באזור הזה מאות דולפינים מסוג דולפינן מצוי שניזונים מדגי קרקע. בימים אלה אנחנו נכנסים למחקר חדש שעוסק בקשר ביניהם ואיך הם מסתדרים וחולקים את השטח ואת המזון”.

 

בואו אלינו לים

“אנשי הים התיכון” היא רשת של קהילות מקומיות הפועלת להקמת שמורות ימיות בים התיכון של ישראל. מאחורי הרשת עומדים ארגוני הסביבה המרכזיים ביותר בישראל הפועלים למען שמירת הטבע והים: החברה להגנת הטבע, צלול, אקו-אושן, ומחמל”י. הרשת עובדת בשיתוף רשות הטבע והגנים וארגון אנו — עושים שינוי.

בראש הקהילה המקומית “אנשי הים התיכון — אבטח” עומדת עינבר מרגוליס. ביום חמישי הם מתכננים לקיים מפגש ראשון שיעסוק בסיפורי חוף, והוא ייערך בחוף ניצנים.

“אחת האטרקציות בחלק הצפוני יותר של שמורת אבטח המורחבת היא שונית גדולה שיש סביבה חיים שוקקים, ואולי נוכל להפוך אותה לסוג של אתר צלילה”, אומרת מרגוליס.

עינבר מרגוליס. צילום: יוראי ליברמן

עינבר מרגוליס. צילום: יוראי ליברמן

ברשת מסבירים: ”החשיבות בהקמת שמורות טבע ימיות בים התיכון היא מרובה: בשביל להגן על הטבע הימי ואלפי סוגי החי והצומח הנמצאים בו, בשביל להגן על בעלי חיים ימיים גדולים כמו דולפינים וצבי ים שטווח המחיה שלהם רחב, בשביל לשמור על נוף פתוח ומרחב לפעילויות פנאי ונופש, בשביל שהמים שאנו מתרחצים בהם יהיו נקיים ובריאים יותר, בשביל שיהיו יותר אזורי צלילה מרהיבים ובשביל להגדיל את כמות הדגה בשטחי הדיג.

כדי שנהנה מכל אלו ועוד, חייבים להגדיל את אזורי שמורות הטבע בים התיכון. בישראל רבע אחוז בלבד משטח המים הטריטוריאליים מוכרז כשמורת טבע. על מנת לספק הגנה משמעותית על החי והצומח בים, על מדינת ישראל להגדיל את שטחי שמורות הטבע להיקף של 20 אחוז משטח הים, בהתאם לתכנית לשמירת הים שמציעה רשות הטבע והגנים”, מוסיפים ברשת “אנשי הים התיכון”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר