גרגורי צ'רקאסקי והדו"ח שקיבל
גרגורי צ'רקאסקי והדו"ח שקיבל

"יש פה חוסר צדק": נכה בן 73 מאשדוד ייכנס לכלא בגלל דו"חות חניה מהעירייה

גרגורי צ'רקאסקי הוא אדם הגון שלא עבר עבירה פלילית, הוא נשוי באושר, אב לילדים וסב לנכדים והוא גם נכה הנעזר בכיסא גלגלים, אבל בקרוב הוא ייכנס בשערי אחד מבתי הכלא בארץ לרצות מאסר בפועל. כל זה בגלל דו"חות חניה שקיבל, ולדעתו שלא בצדק. "הנהג חנה בניגוד לחוק חניית נכים", אומרים בעירייה

פורסם בתאריך: 8.12.22 12:54

     

בקרוב, אמור גרגורי צ'רקאסקי, נכה בן 73, המתגורר באשדוד להיכנס לבית הסוהר ולרצות חמישה ימי מאסר בפועל. זה קצת בלתי נתפס שאדם שומר חוק, בגילו ובמצבו הפיזי ייכנס לכלא כאחרון העבריינים, אבל אבל מה שעוד יותר לא נתפס שכל זה התחיל בשני דו"חות חניה שקיבל צ'רקאסקי מהעירייה, המחזיק בתו נכה ונעזר בכיסא גלגלים. את הדו"חות אגב, הוא קיבל יום אחרי יום.

צ'רקאסקי, אב לילדים וסב לנכדים, זועם על דו"חות החניה שקיבל מהעירייה, "אני כועס, הדו"ח שקיבלתי זה בלי צדק", הוא אומר, "אני לא רוצה לשלם לעירייה שעושים הכל בשביל כסף".

הוא אף ניסה לערער לבית המשפט, אך סיכויו לשנות משהו היו נמוכים מלכתחילה, כי שם כידוע מעניקים משקל ואמון רב לעובדי ציבור כמו פקחים, בטח כאשר מולם ניצב אדם ששפתו דלה, מאחר והעברית אינה שפת האם שלו וללא עורך דין לצידו. "אני נכנס לכלא בגלל שאני רוצה להראות שאני לא מרגיש שזה נכון מה שהם עושים. בבית משפט לא היה צדק בכלל. כל מה שאני אמרתי לא מאמינים בי, אלא מאמינים לפקח למה שהוא אומר", הוא מסביר.

גרגורי צ'רקאסקי ואחד הדו"חות שקיבל

גרגורי צ'רקאסקי ואחד הדו"חות שקיבל

גם בנו, מצטרף לדברים ואומר: "זה חוסר צדק, אבא שלי הוא בן אדם נכה והפקח נותן דו"ח בדיוק 5 דקות אחרי שהוא יוצא מהאוטו. העירייה עושה כסף על חשבוננו. בתור מחאה אבא שלי החליט לעשות את המעשה ולתת דוגמה לכל השאר".

מה בדיוק קרה שם?

כידוע, לרכבים עם תג נכה מותר לחנות גם במקומות אסורים בתנאי שאינם מהווים הפרעה ממשית לתנועה. במקרה אחד, חנה צ'רקאסקי בכיכר הסיטי בנתיב הימני קיצוני מתוך שלושה, אותו נתיב שמוכר בעיר ככזה שרוב הזמן הוא תפוס על ידי רכבים שחונים בו בצורה ארעית. אבל בבית המשפט טען הפקח כי מדובר בנתיב נסיעה של ממש שנחסם על ידי רכבו של צ'רקאסקי שגם הפריע לתנועת האוטובוסים. הוא תיעד רכבים שנכנסים לכיכר מרחוב העצמאות, עוקפים את רכבו של צ'רקאסקי ומשתלבים בנתיב האמצעי והגדיר זאת "הפרעה ממשית".

בתמונה שצורפה לדו"ח, זווית הצילום לא מאפשרת לאמוד את המרחק בין היצאיה מרחוב העצמאות לבין רכבו של צ'רקאסקי ולכן שיחזרנו השבוע את הצילום תוך הסתמכות על מאפיינים אחרים בצילום כמו הגדר וכן התיאור שהוא חנה בסמוך לתאי דואר.

זאת התוצאה של הצילום של הפקח מול השיחזור שביצענו:

הכל עניין של זווית צילום? הצילום מהדו"ח לעומת השחזור

הכל עניין של זווית צילום? הצילום מהדו"ח לעומת השחזור

אגב, גם השבוע כאשר ניסינו לבצע את השחזור התקשינו לעשות זאת מאחר ורכבים רבים חנו בנתיב הזה, כפי שקורה כל הזמן.

הרכבים ממלאים את הנתיב הימני, השבוע

הרכבים ממלאים את הנתיב הימני, השבוע

במקרה נוסף, חנה צ'רקאסקי בשד' בני ברית פינת מנחם בגין ליד מסעדת גמברינוס, בנתיב הימני קיצוני מתוך שלושת הנתיבים. פקח שהגיע למקום נתן דו"ח בו נטען כי חנה בניגוד לחוק חנית נכים והחניה הפריעה לתנועה. בבית המשפט, טען הפקח שכתב את הדו"ח כי הרכבים שהגיעו מרחוב מנחם בגין לשד' בני ברית נאלצו להיכנס בקשת רחבה "להיכנס, להתפרץ לנתיב שבו הרכבים מגיעים בבני ברית ישר", אמר הפקח בבית המשפט.

התמונה שצילם הפקח, נעשתה מזווית שבה קשה מאוד להעריך את המרחק בין הרכב לבין הצומת, וכך ניסינו השבוע לשחזר את מיקום הרכב, באמצעות הגדר והצמחיה הסמוכה, ולבחון האם צ'רקאסקי חנה קרוב מאוד לצומת וכך אילץ את הרכבים לבצע נסיעה בקשת רחבה.

אלה התוצאות של התמונה של הפקח, מול התמונה שצילמנו:

הכל עניין של זווית צילום? הצילום מהדו"ח לעומת השחזור

האם זאת "הפרעה ממשית"? הצילום מהדו"ח לעומת השחזור

אם הצילומים היו מזווית אחרת שמראה את המרחק שלו מהצומת ואת אפשרויות של ההשלתבות של הרכבים האחרים בנתיבי הנסיעה היו מביאים לתוצאה אחרת? אולי, אבל הדיון בבית המשפט כאמור, מראש לא היה שווה כוחות, מול צ'רקאסקי המתקשה להשלים משפט שלם בעברית, עמד עורך דין מטעם העירייה ופקח ששניהם דוברי עברית רהוטה וזוכים בדרך כלל לאמון מצד מערכת המשפט.

"אכיפה בררנית"

עו"ד אלכס מוסקולנקו ממשרד סגל-מוסקולנקו המתמחה בעניין אומר כי צ'רקאסקי לא היה אמור אפילו לקבל דו"ח.

"על פי הניסיון שלי וההיכרות שלי עם המקום בכיכר הסיטי, החניה שלו שם לא מהווה הפרעה ממשית לתנועה ואפילו לא הפרעה לתנועה. הדו"חות שניתנים בכיכר הסיטי הם על אדום לבן ולא הפרעה לתנועה".

עו"ד אלכס מוסקולנקו

עוד מוסיף מוסקולנקו כי "על פי חוק חניית נכים ניתן לרשום דו"ח לנכה רק אם החניה מהווה הפרעה ממשית לתנועה ומלכתחילה הפקח לא ציין זאת בדו"ח שהוא מהווה הפרעה ממשית. התביעה העירונית ניצלה את חוסר הניסיון של האיש שחשף את הקלפים מוקדם מדי והסביר שאין הפרעה ממשית ורק אז תוקן כתב האישום ונטען שהוא הפריע הפרעה ממשית. אני חושב שהעירייה התנהגה בצורה מחפירה ולא הוגנת וביצעה אכיפה בררנית. חבל שהתנהגו אליו בצורה כזאת והיו צריכים לבטל את כתב האישום. המקרה מוכיח שאם יש לך טענות ואתה ניגש לבית המשפט, כדאי להתייעץ עם עורך דין לפני כן".

השופטת רבקה שורץ, בית משפט השלום באשדוד, היא שהרשיעה את צ'רקאסקי זאת לאחר שנתנה אמון בדברי הפקח בהסתמכה בין היתר על הצילומים שצילם. עורך דין מטעם העירייה אף דרש להטיל על צ'רקאסקי כפל קנס והשופטת קיבלה זאת והכפילה את גובה הקנסות שקיבל צ'רקאסקי וקבעה כי ישלם 1,000 ש"ח או 5 ימי מאסר תמורתם.

השופטת רבקה שורץ. צילום: אתר הרשות השופטת

השופטת רבקה שורץ. צילום: אתר הרשות השופטת

צ'רקאסקי שיצא מבית המשפט בתחושה שלא קיבל שם צדק, החליט שלא לשלם את הקנס הכפול שקבעה השופטת והודיע על כך לבית המשפט. השופטת בתגובה הורתה להוציא לו צו מאסר.

"יש פה משהו לא צודק"

"אני רואה שיש פה משהו לא צודק", אומר צ'רקאסקי, "יש חוק שמותר לי והשופטת אומרת שהיא לא הולכת לפי חוק אלא לפי העירייה שאומרת שמפריע. הם רשמו שזה הפרעה לתנועה, אבל בחוק של הנכים רשום רק בהפרעה ממשית לתנועה".

לצ'רקאסקי, יש כאמור בני משפחה, אישה וילדים ואפילו נכדים והם כמובן לא רוצה לראות את אב המשפחה נכנס לבית סוהר כאילו מדובר בעבריין והם היו מעדיפים שהוא ישלם את הקנס, אבל הוא שחש שנעשה עמו חוסר צדק לא מוכן לפתוח את הארנק ולשלם לעירייה. "אני אומר להם שאני הולך להראות להם שהם לא צודקים ואני לא אשלם גרוש לעירייה", הוא אומר.

גרגורי צ'רקאסקי והדו"ח שקיבל

גרגורי צ'רקאסקי והדו"ח שקיבל

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "ראשית יודגש כי מדובר בשני דוחות: הראשון בחניה בשדרת בני ברית והשני במנחם בגין, ובשניהם נרשמה הערה לפיה הנהג חנה בניגוד לחוק חניית נכים והפריע לתנועה. שנית, על אף שבית המשפט נוטה מאוד להקל עם אזרחים, בעיקר עם אלו המגיעים לפתחו עם תו נכה, במקרה הנדון התנהל דיון הוכחות בבית המשפט והשופט החליט כי אכן מדובר בחניות שמהוות הפרעה לתנועה, בניגוד לחוק חניית נכים, הרשיע את האזרח והטיל עליו קנס בסך 1,000 שקלים או 5 ימי מאסר. האזרח הגיש לבית המשפט בקשה לרצות מאסר במקום תשלום הקנס, והונפקה נגדו פקודת מאסר. ייאמר כי כאשר יש החלטת בית משפט אין בסמכות הרשות להחליט אחרת. עוד יצוין בשולי הדברים כי בטרם התנהל דיון הוכחות, הוצע למבקש הסדר של תשלום אחד מתוך השניים והוא סירב".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר