אשדוד, מבט מלמעלה. צילום: עיריית אשדוד
אשדוד, מבט מלמעלה. צילום: עיריית אשדוד

סגן ראש העיר לשעבר ואסיר ציון מאתיופיה: עיריית אשדוד אישרה שמות להנצחה

מועצת עיריית אשדוד אישרה את החלטות ועדת השמות להנצחת שמות חדשים ברחובות ומוסדות ציבוריים. יועצת רה"ע, אהובה עמרם, דרשה להנציח יותר נשים

פורסם בתאריך: 16.9.22 13:27

     

ועדת השמות באשדוד בראשות ממ"ק ראש העיר עו"ד גבי כנפו התכנסה לאחרונה וקיימה דיון במספר בקשות שהתקבלו להנצחת אישים שונים ברחבי העיר אשדוד. מאחר ובאשדוד אין הרבה רחובות חדשים, הוועדה הזאת מתכנסת לעתים די רחוקות.

הוועדה קיבלה את בקשתו של גיל בלום והחליטה לקרוא לרחוב, שמיקומו ייקבע בהמשך, על שם אביו שמואל (סם) בלום ז"ל. בלום היה מנכ"ל "צמר אוסטרלי" לעיבוד צמר גולמי, אחד המפעלים הראשונים באשדוד, שהוקם באזור התעשייה ב-1963במתחם "טופ סנטר", שממוקם בין שדרות בני ברית, לרחוב האורגים, לשדרות ויצמן ולשדרות בן גוריון.

במקביל לעבודתו כיהן בלום בהתנדבות כסגן ראש העיר ללא שכר במהלך 20 שנה, מ-1969 ועד 1989. הוא היה פעיל בהתנדבות בתחומי התרבות, החינוך, הנוער והספורט, נמנה על מקימי רשת המתנ"סים בעיר ועל מקימי הקונסרבטוריון העירוני "אקדמא". כמו כן הוא גם כיהן בהתנדבות כיו"ר מכבי ספורט אשדוד, וכיו"ר "רוטרי" בעיר.

הוועדה גם נענתה לבקשת דניאל אוריה להנצחת אביו גדליה אוריה ז"ל בקריאת רחוב על שמו. מיקום הרחוב ייקבע בהמשך. אוריה היה מגדולי המנהיגים היהודיים שפעל להעלאת יהודי אתיופיה לארץ ישראל ונחשב לאביה הרוחני של יהדות אתיופיה.

גדליה אוריה. צילום: לשכת דובר עיריית פ"ת

גדליה אוריה. צילום: לשכת דובר עיריית פ"ת

בקשה נוספת שאישרה הוועדה היא לקרוא לישיבה התיכונית אמי"ת במע"ר דרום על שם הרב יהושוע יגל ז"ל, רבו של ראש העירייה, ד"ר יחיאל לסרי.

הרב יהושע יגל ז"ל. צילום: kermit1

הרב יהושע יגל ז"ל. צילום: kermit1

הישיבה שבניינה המפואר נחנך לאחרונה, נקראת כעת על שם הרב יגל שנמנה על מייסדי "מדרשיית נועם" בפרדס חנה וכיהן למעלה מיובל שנים כראש הישיבה, מאז הקמתה בשנות ה-50 של המאה הקודמת ועד שנות האלפיים, וחינך בה רבים מילדי אשדוד. בשנותיו האחרונות כיהן הרב יגל כנשיא הישיבה.

ישיבת אמית יגל אשדוד

עוד בקשת הנצחה שאישרה הוועדה היא שמדרשת אמי"ת למדעים ואמנויות לבנות, באשדוד, תיקרא "מדרשת שחרי", בדומה לזו מבית אולפנת הישוב עופרה. כל החלטות הוועדה המדוברות אושרו ע"י מועצת העיר.

עפ"י פקודת העיריות ופקודת המועצות המקומיות נקבעים שמות הרחובות והאתרים ע"י ועדת השמות של הרשות המקומית. באשדוד, הנושאים הנידונים בוועדה מתואמים מול ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי ויו"ר ועדת השמות עו"ד כנפו, בהתאם לקריטריונים להנצחה, שנמצאים באתר העירייה תחת הכותרות: אגף הנדסה, מחלקת נכסים, וועדת השמות. (ניתן להגיש בקשה דיגיטלית דרך האתר של העירייה).

כנפו. צילום: אורי קריספין

יו"ר הוועדה, גבי כנפו. צילום: אורי קריספין

על הקריטריונים להנצחה נמנים: אישים נודעים מההיסטוריה העברית ומורשתה לדורותיה, מאורעות היסטוריים תנועות לוחמים לתקומת ישראל וחירותה. אישים ומדינות שתרמו תרומה ייחודית לתקומת מדינת ישראל או לכלל האנושות. אישים שתרמו תרומה ייחודית לתקומתה וקידומה של העיר אשדוד. מדינות וערים הקשורים לתולדות עם ישראל ומדינת ישראל. מונחים גיאוגרפיים ושמות מתחום החי, הצומח והדומם. שמות וסמלים הנזכרים במקרא, בדברי חז"ל ובספרות העברית.

כל שם שהוועדה תמצא לנכון. הוועדה לא תמליץ לקרוא למקום ציבורי על שם של אישיות, אלא אם כן זימנה את בני משפחתו של האישיות, שניתן היה לאתרם במאמץ סביר, להופיע לפניה ולהשמיע את טענותיהם. לא יונצח שם אדם ברחוב בטרם חלפה שנה מיום פטירתו, מלבד במקרים חריגים אשר יידונו בוועדת השמות, ויאושרו במועצת העיר. בעת איתור לקריאת שם באזורים המאוכלסים באוכלוסייה הומוגנית, תתחשב הוועדה בהחלטותיה, ככל האפשר, ותשתדל להתאים את השמות לאישים ולאירועים הקרובים לאותה אוכלוסייה.

ניתן להנציח אדם בקריאת רחוב לא רק בשמו אלא גם בכינויו, או על שם ספר שכתב, או על מפעל חייו. לוועדה מגיעות עשרות פניות להנצחה. אחת כזו, שהוגשה לוועדה ביולי לפני שנתיים, היתה בקשת הוריה של רינת רואס ז"ל, שנאנסה ונרצחה לפני 17 שנים, בגיל 20, להנצחת בתם באמצעות קריאת כיכר על שמה.

רינת רואס

רינת רואס

בוועדת השמות דחו את הבקשה אך ציינו כי ישקלו בחיוב הנצחה באמצעות קריאת רחוב על שמה. לאחר הסכמת המשפחה להצעה, אישרה מועצת העירייה ב-3.3.21, את החלטתה של ועדת השמות ב-21.2.21, לקרוא לרחוב על שמה של רואס. לדברי דובר העירייה, אדי בן חמו, "ביצוע הצבת השילוט בשטח יעשה בתיאום עם המשפחה והמלל יבוצע ע"י לשכת ראש העיר".

בקשה נוספת שהוגשה בנובמבר 2021 לוועדת השמות היא בקשתה של רטה פייביש, אלמנתו של הצלם המיתולוגי חיים פייביש ז"ל, שליווה וצילם כל רגע בתולדותיה של אשדוד והתפתחותה, ומי שהפעיל במשך 45 שנים את החנות שלו "פוטו חיים", במרכז המסחרי ברובע א'.

רטה פייביש ותמונת בעלה חיים ז"ל

רטה פייביש ותמונת בעלה חיים ז"ל

לאחרונה התראיינה רטה ב"כאן דרום אשדוד" והתלוננה, תוך כדי בכי, על כך שלמרות ששלחה לוועודה את כל הנדרש, זו לא הגיבה עד כה על בקשתה להנצחת בעלה בשם כיכר או רחוב. לדברי דובר העירייה "בד"כ הנושאים שנידונים הם בהתאם לצורך של קריאת שם רחוב פנוי, בהתאמה לקריטריונים. כרגע אין רחובות פנויים בעיר לקריאת שמות ולכן יש בקשות שממתינות עד שיהיה מיקום להנצחה. מגישי הבקשות מקבלים הודעה לגבי בקשה שנידונה בוועדה ומאושרת במועצת העיר. על בקשות בהמתנה אין מודיעים עד שדנים בהן בוועדה. הבקשה להנצחת חיים פייביש ממתינה לדיון עד לאיתור מיקום הנצחה. ברגע שהבקשה תידון תישלח למגישת הבקשה הודעה".

אהובה עמרם. צילום: פבל

ובחזרה לישיבתה האחרונה של ועדת השמות. נושא נוסף שנידון בה היה בקשתה של אהובה עמרם, חברת הוועדה ויועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה, "להתייחס בשוויון מגדרי בקריאת שמות ולנסות כמה שאפשר שיהיה ייצוג לשמות של נשים בשמות הרחובות, ייצוג בכבוד של מגדר זה". יו"ר הוועדה, עו"ד כנפו, ביקש מעמרם להיערך ולהגיש לוועדה בקשות קונקרטיות.

גם לחברת המועצה שרון מרק דרישה זהה לזו של עמרם והשבוע היא שיגרה שאילתה בנושא לראש העיר. מרק מתבססת על נתוני רשות האוכלוסין מ-2021, לפיהם חלה באשדוד העדפה של פי 7 בקריאת רחובות ע"ש גברים והעדפה בשיעור של פי 10 בקריאת רחובות ע"ש פרחים ונחלים על פני נשים. לדבריה, " עפ"י מחקרים, לייצוג מגדרי במרחב הפיזי השפעה משמעותית על נשים ונערות ועל עמדות גברים כלפי נשים". שאלתה לראש העיר: "האם וכיצד עיריית אשדוד מתכננת לפעול בנושא זה, על מנת להסב שמות רחובות ניטראליים- מגדרית לשמות נשים". מרק מציינת בשאילתה שהיא מודעת לכך שמדובר על "תופעה ארצית ואף לאומית" והדגישה כי עיריות כפר סבא, ת"א, מועצת העיר הרצליה, המועצה האזורית דרום השרון "פועלים לתיקון העוולה ולמען שוויון חברתי".

יש לצין שכבר לפני שנה התייחס מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג, לנושא המדובר ושלח מכתב לכל ראשי הרשויות המקומיות בו ציין שמספר הרחובות הקרואים ע"ש גברים גדול במדינה פי 5-10 ממספר הרחובות הקרואים על שם נשים, והמליץ בין היתר לתת העדפה בשכונות חדשות לקריאת שמות רחובות ע"ש נשים. הוא צירף להמלצותיו רשימת שמות של נשים הראויות להנצחתן וציין שניתן לפנות בנושא לעדן פוקס, יוזם המיזם המדובר.

שרון מרק. צילום: פבל

שרון מרק. צילום: פבל

בתשובתו לשאילתה של מרק, שנמסרה בישיבת המועצה, כתב ד"ר לסרי שגם אליו הגיעה בחודש מרץ פנייתו של עדן פוקס "הקוראת לרשויות המקומיות לפעול לשינוי שמות הרחובות הניטראליים- מגדרית לשמות נשים" ובעקבות כך הנחה את מנהלת מחלקת נכסים, עו"ד מירב ביטון, להביא בפניו הצעה מתאימה. הוא ציין כי פקודת העיריות מאפשרת שינוי בשמות רחובות רק אחת לשנה, באוקטובר. "ברור ששינוי שם רחוב משפיע השפעה רחבה על בעלי עסקים ודיירים המתגוררים ברחוב ולכן מטרת התוכנית היא לבדוק אלו רחובות נכון לשנות את שמם, בהתאם להליך הנדרש. לצד זאת העברתי בקשתי ליו"ר ועדת שמות, לבחון בעת מתן שם לרחובות חדשים ולהגביר מודעות וערנות, להקטנת הפערים, בקריאת שמות הרחובות, בין גברים ונשים".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר