הדמיה: המלונות ובנייני המגורים המתוכננים סביב כיכר עין השמש. קרדיט: בועז רענן, הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד

המאבק הסביבתי המשולש באשדוד יוצא לדרך

הפורום הציבורי באשדוד הכריז על מאבק סביבתי בשלושה נושאים: הבניה באזור הדיונה, מלונאות בקרבת הים ומע”ר דרום. החתמה על עצומה וקמפיין ציבורי גדול הם רק חלק מהצעדים שעל הפרק

פורסם בתאריך: 28.5.20 08:35

     

שימור הדיונה הגדולה ופארק החולות מפני תכניות מגורים ופיתוח, התנגדות למתן הקלות ליזמי נדל”ן בקרבת הים והענקת תוספת זכויות בניה במע”ר דרום. אלה הן שלוש החזיתות במאבק שעליו הכריז השבוע הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד.

בשבועות האחרונים תפסו כמה תכניות בניה באשדוד תאוצה רבה ואף אושרו בוועדה המחוזית לתכנון ובניה. אחרות נמצאות בשלבים מוקדמים יותר במוסדות התכנון.
מדובר בתכנית שמקדמת עיריית אשדוד לבניית אלפי יחידות דיור באזור הדיונה או “פאתי הדיונה” במסגרת הסכם הגג שנחתם כבר לפני כשלוש שנים, בכמה מיזמים מלונאיים בקרבת הים ובניפוח של רובע מע”ר דרום.

במסיבת עיתונאים שקיים הפורום ביום שני באמצעות יישומון “זום” הצהירו אנשיו שהם עמלים על ניסוח התנגדויות לכל אותן תכניות לצד צעדים נוספים.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




בן זקן במרינה, אבו בכיכר

בנושא המלונות התייחס יו”ר הפורום, בועז רענן, למלונות בחוף לידו, למלון במרינה ולפרויקטים סביב כיכר עין השמש בדרום העיר.

מתנגדים לכל פגיעה בדיונה. יהושע קנטי ובועז רענן מהפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד בכנס. צילום: פבל

בועז רענן, משמאל, עם יהושע קנטי מהפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד. צילום: פבל

רענן: “התוספות למלונות בחוף לידו (שאותם אמורה להפעיל רשת הילטון, ד”ג) שאושרו בוועדה המקומית יידונו בוולחו”ף, הוועדה לשמירה על החופים. במגרש 40 באזור המרינה אושרה על ידי הוועדה המחוזית תוספת גובה של שלוש קומות וקומה טכנית. התוכניות ממתינות לדיון בוולחו”ף שלאחריו הן יופקדו להתנגדויות הציבור”.

את המלון במרינה מוביל היזם ג’קי בן זקן. הוועדה המחוזית אישרה לפני כחודש תוספת של שלוש קומות למלון, שמתוכנן להיבנות על שפת המים, היכן שנמצא כיום חניון עפר, בקצה הצפוני של הקשת סביב האגם המלאכותי, שהולך ומוקם.

לפי התכנית שאושרה כאמור, במקום מלון של 6 קומות יהיה זה מלון של 9 קומות פלוס קומה טכנית, עם 222 חדרים לפחות. בקומה התחתונה יהיה מרכז כנסים וחזית מסחרית. גובה המבנה המרבי יהיה 50.8 מטר מעל פני הקרקע.

התכנית המעודכנת למעשה הגדילה את הזכויות המאושרות למסחר מ-3,750 מטר רבוע ל-4,250 מ”ר ואת הזכויות המאושרות למלונאות מ-9,300 מ”ר ל- 17,700 מ”ר.
יחד עם זאת לתכנית הייתה גרסה נוספת, של 17 קומות – הוגשה לוועדה המקומית במרץ 2018 אך לא נדונה.

המבנה המתוכנן של המרינה. מגרש 40 בקצה הקשת משמאל. קרדיט: הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד

הוועדה המחוזית אישרה את ההקלות פה אחד על אף שתכנית המרינה כבר הוצגה לתושבי העיר במסגרת שיתוף ציבור לפני כארבע שנים ופטרה את היזם מקבלת תסקיר השפעה על הסביבה.

“לאור הצורך במימוש פתרונות מלונאיים ברמה גבוהה בעיר אשדוד”, נכתב בהחלטת הוועדה, “ועל אף השינוי שמציעה התכנית למתווה התכנית המאושרת, שהינה תכנית כוללת למרינה עם מרכיבים מחייבים, אשר נערך תוך שיתוף ציבור רחב היקף, השתכנעה הוועדה כי יש מקום לקדם את התכנית.

המרינה באשדוד. צילום: מייק אדרי

במהלך הדיון בוועדה, שנערך מרחוק באמצעות תוכנת “זום”, אמר בן זקן, שהמלון ינוהל בידי תת רשת של חברת הילטון וכי יש לו הסכם מולה.

בחזרה למסיבת העיתונאים של הפורום הציבורי השבוע: “על שני מגרשים ממזרח לכיכר עין השמש המיועדים לתיירות בלבד, מתוכננים להיבנות מגדלים”, אמרו שם. “בכל אחד מהם מגדל למגורים ומגדל למלון החורגים כולם מעבר לבנייה שמסביב לכיכר. תכניות אלו אושרו בוועדה המחוזית והן מצויות בשלב שלפני הפקדתן להתנגדות הציבור. הפורום לאיכות הסביבה יגיש את התנגדותו לחמש התוכניות שהוזכרו אשר יש בהן כדי לפגוע בסביבתם ובאיכות חיי התושבים”.

רענן: “אנחנו בעד בתי מלון אבל בהתאמה לסביבה שלהם ואנחנו נגד עירוב של מגורים בפרויקטים של מלונאות. חוששים שהמגדלים גם יחסמו את אור השמש. צריך איזון כדי שלא נמצא את עצמנו בסופו של דבר כעיר חנוקה עם הגב אל הים”.

אחד משני הפרויקטים הצמודים לכיכר הוא של חברת אבו במגרש 18. לפי התכנית שעברה לפני כחודש בוועדה המחוזית המיזם יכלול בית מלון עם כ—20 קומות ו-234 חדרים וחזית מסחרית ובניין מגורים עם 17 קומות, 109 יחידות דיור וגן ילדים בקומת הקרקע.

כיכר עין השמש וסביבתה, כולל שני המגרשים, 18 ו-19. צילום: בועז רענן

“הוועדה”, נכתב בהחלטה, “רואה חשיבות בתכנית זו, המאפשרת עיבוי הבינוי ברובע ט”ו הבנוי בצפיפות נמוכה, לצד מימוש צרכים מלונאיים ופיתוח התיירות באשדוד. הוועדה השתכנעה כי בעת הזו באשדוד הקמת מלון אינה כלכלית ולפיכך נדרשת גם הקמת מבנה מגורים”. תכנית די דומה אושרה במחוזית מוקדם יותר החודש בנוגע למגרש מספר 19 מצפון לכיכר.

 

הדיונה בסכנה

בנוגע לבנייה המתוכננת בפאתי הדיונה דיווחה חוקרת העירוניות והסביבה וחברת הפורום רינה מגן, על אפשרות ודאית לפגיעה בהזנת החולות לדיונה שעלולה להפוך ל”מאובן”. בנייה מאסיבית של בניינים תחנוק את הדיונה לדבריה ותביא למטרדי לכלוך, רעש וזיהום אור שירחיקו את בעלי החיים. הגופים הירוקים הגישו תכנית להפיכת כל השטח לשמורת טבע מוכרזת.

הדיונה הגדולה באשדוד. צילום: פבל

בועז רענן אמר שיעלה קמפיין ארצי לשמירה על הדיונה יחד עם החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים. בנוסף שוקלים בפורום לממשלה ולכנסת.

בנושא מע”ר דרום, שעל פי תכניתו הנוכחית יגיע מספר יחידות הדיור ל-4,280, הזהירו בפורום מפני צפיפות חסרת תקדים. בפורום פתחו בהחתמת תושבים על עצומה נגד התכנית שאותה מובילה רשות מקרקעי ישראל.

חבר הפורום לוי שמעוני אמר שהתכנית המנופחת, “ללא מתן מענה סביר והגיוני לגידול המטורף, שיביא לכשלים בתחומי התחבורה, איכות האוויר והסביבה, למחסור במבני ציבור וחינוך ואשר מעל לכל יש בה כדי להשפיע לרעה על העיר כולה”.

מע"ר דרום. צילום: דור גפני

מע"ר דרום. צילום: דור גפני

לעמדתו הצטרפו יהושע קנטי שהזהיר מפני עומסי תנועה ומצוקת חניה, לאחר ש”משרד התחבורה התנגד לחנייה תת קרקעית לדיירים ולאורחים והמליץ רק על חניון מצומצם ללקוחות של החנויות. הוועדה המחוזית קיבלה את העמדה הזאת”. דובר הפורום ותושב הרובע, ד”ר משה דרור: “ייווצר מחסור ענקי במוסדות ציבור, מוסדות חינוך ושטחים ירוקים”.

בפורום הציבורי פונים לעיריית אשדוד “לשקול בכובד ראש ביצוע של הליכים לשיתוף הציבור” בשלושת הנושאים.

תגובות

עו”ד צחי אבו מסר בתגובה: “הפורום הציבורי כהרגלו מתנגד לכל יוזמה מבורכת. חברת אבו הוכיחה כבר את יכולותיה בהקמת מלון לתפארת. בעבר הוגשה תכנית למלון 30 קומות לה התנגד בפורום וביקש להנמיך ל-18, ומשהונמך בתכנית חדשה ל-18 קומות כעת הוא שוב מתנגד.

בראש. עו"ד צחי אבו. צילום: לימור אדרי odrey

יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה לשעבר, עו"ד צחי אבו. צילום: לימור אדרי odrey

"לתזכורת", הוסיף אבו, "הפורום גם התנגד להקמת פארק ההייטק בעיר שכיום קורם עור וגידים. “אנחנו נמצאים בצד היוזם והמקדם של העיר ונשתדל להמשיך בעשייה ברוכה שתמשיך להוביל את העיר קדימה בצעדי ענק. בטוחני שבעוד מספר שנים תושבי העיר יוכלו להתגאות בכיכר עין השמש שיחד עם מלון לאונרדו ושאר המלונות שיוקמו מסביב ימשכו תיירות רבה. בכל מקרה בהצלחה לכולם”.

האיש החזק במ.ס אשדוד ג'קי בן זקן. צילום: אורי קריספין

ג'קי בן זקן. צילום: אורי קריספין

מעיריית אשדוד נמסר שהכתובת היא הוועדה המחוזית ומקבוצת בן זקן לא התקבלה תגובה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר