עשן מעל אזור התעשייה באשדוד. צילום ארכיון: בועז רענן

בעקבות הרמות הגבוהות של חומר מסרטן קורא מומחה להגביר את הפיקוח על התעשייה באשדוד

באחרונה נמדדו באזור התעשייה הצפוני של אשדוד ערכים גבוהים של חומר מסוג בנזן, ופרופ' עדי וולפסון סבור שהרשויות הרלבנטיות לא עושות מספיק כדי לצמצם את מפגעי זיהום האוויר

פורסם בתאריך: 3.2.20 14:52

     

בעקבות זיהום האוויר שמקורו באזור התעשייה הצפוני של אשדוד ובמיוחד הריכוזים הגבוהים של החומר המסרטן בנזן קורא פרופ' עדי וולפסון, מומחה בהנדסה כימית ופעיל סביבה, להגביר את הפיקוח והאכיפה מצד הגורמים המוסמכים.

"זיהום האוויר באשדוד נמשך ואין מקום לספק", כתב וולפסון, מרצה במכללה להנדסה סמי שמעון, ברשומה שפירסם לפני שעה קלה בפייסבוק. "אנחנו רק בחצות היום, וכבר עכשיו אפשר לקבוע שגם היום תירשם חריגה של בנזן בתחנה נייד מספר 2 באשדוד.

"להזכירכם, מזהמי האוויר באשדוד הם רבים ומסוכנים, מתרכובות אורגאניות נדיפות וביניהן בנזן-חומר מסרטן ודאי, ועד חלקיקים נשימים, תחמוצות גופרית וחנקן ומתכות כבדות. גם מקורות הזיהום רבים: מבית הזיקוק ומכלי אחסון הדלקים, דרך מפעלי התעשייה הכימית ועד לאוניות הנכנסות ועוגנות בנמל. וכמובן גם זיהום אוויר תחבורתי.

"יחד עם זאת", מוסיף וולפסון, "כיום יש רק תחנה אחת שמודדת בנזן באזור התעשייה הצפוני, בו מרוכזים מירב מקורות הפליטה, תחנה ניידת מספר 2, בעוד שבמרכז ובדרום העיר, בסמוך לבתי התושבים, אין אפילו גלאי בנזן אחד.

רמות הבנזן כפי שנמדדו בידי "ניידת 2" – מתוך היישומון של המשרד להגנת הסביבה הבוקר

פרופ' וולפסון קורא לנקוט בכמה צעדים מידיים: "דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לפקח ולאכוף, כלומר לאתר את מקור הזיהום ולהפסיקו לאלתר, ולבדוק האם המפעלים שנמצאים תחת צו 45 לחוק אוויר נקי ביצעו את מה שנדרשו לבצע. מציבים באשדוד פריסה רחבה יותר של מדים לניטור של תרכובות אורגניות נדיפות וביניהן בנזן, הן באזור התעשייה הצפוני-כדי לאתר טוב יותר את מקורות הזיהום, והן ברחבי העיר".

 

בעקבות הערכים הגבוהים של בנזן שנמדדו באחרונה פנינו למנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה ד"ר ענת רוזן.

ד"ר רוזן, האם החריגות הן רק שעתיות או גם יממתיות?

"מדובר בחריגות שעתיות/ רגעיות. התקן הוא יממתי. בשנה כארבעים עליות מהתקן היממתי".

מה הערך הכי גבוה שנמדד בשבוע החולף ובכמה אחוזים הוא חורג?

"אתה מוזמן לעקוב אחרי האפליקציה אוויר בסביבה, אם יש לך זמן פנוי".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




האם החריגות הן רק באזור התעשייה הצפוני של אשדוד או גם באזורי מגורים בעיר ובישובים הסמוכים כמו ניר גלים ובני דרום?

"החריגות באזור התעשייה הצפוני, בתוך מתחם פי גלילות, קרוב מאוד לסככת הניפוק ובמרחק של 5 ק"מ מבתי התושבים. אין קשר בין המדידות בפי גלילות לבין מה שנעשה בעיר".

איזה מפעלים אחראים לכך?

"מפעלים העוסקים בניפוק דלקים ודליפות ממכליות הכביש".

האם יש מחשבה לעשות משהו ברמה העירונית/ אזורית?

"בשבוע שעבר התקיים דיון רחב ומעמיק בוועדת איכות הסביבה. הוועדה עסקה רק בנושא זה. לוועדה הוזמנו מומחים מהמשרד ומהאיגוד. ממליצה להמתין לפרוטוקול הוועדה ולגרפים שהוצגו בוועדה ולא להסתמך על מדידות רגעיות. יו"ר הוועדה תמנה צוות עבודה לנושא זה. המשרד להגנ"ס מטפל אכיפתית, בהתאם לשיוך מקורות, מול המפעלים. ברמה ארצית יש לטפל בכל נושא האיטום של מכליות הכביש. בלי קשר להתעוררות הציבורית, האיגוד הזמין מכשיר למדידת בנזן ונדיפים אחרים שיותקן בתחנה בעיר וייתן תמונה למה שקורה בעיר".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר