אחת מ-10 המועצות הירוקות ביותר לשנת 2022. בניין המועצה בבאר טוביה
בניין המועצה בבאר טוביה

ההסתדרות: מועצת באר טוביה מתנכלת לעובדת שהתלוננה על הטרדה מינית

הסתדרות העובדים פנתה לבית המשפט נגד מועצת באר טוביה. לטענת ההסתדרות, המועצה מתנכלת ומתעמרת בעובדת שהתלוננה על הטרדה מינית מצד סגן ראש המועצה. כך למשל העובדת נדרשה שלא להגיע לבניין המועצה כאשר החשוד בהטרדה מגיע, בהמשך היא הורחקה לעבוד במשרד מחוץ לבניין המועצה. עוד נטען כי ראש המועצה הודה שמופעלים לחצים פוליטיים לפטר את העובדת. "זאת טענה נבזית. הדברים השקריים האלה יתבררו בבית המשפט", מסר ראש המועצה

פורסם בתאריך: 20.6.21 15:05

     

הסתדרות העובדים הכללית פנתה לבית המשפט בבקשה למספר סעדים, במסגרת הפנייה לבית המשפט הועלו טענות חמורות מאוד כלפי המועצה בשל יחס לעובדת אשר התלוננה על הטרדה מינית מצד סגן ראש המועצה. "פנייתנו כאן נועדה לשים קץ לפגיעות של המשיבה בעובדת. להשיב לעובדת את הסמכויות שניטלו ממנה שלא בדין, להשיב את סביבת העבודה לתיקונה", נכתב.

מהפנייה עולה כי מדובר בעובדת במועצה זה למעלה מעשור, אשר לפני מספר שנים זכתה במכרז מסוים במועצה. אלא שלאחר הבחירות בשנת 2018, כאשר התחלף ראש המועצה, הובהר לעובדת כי "היא לצנינים בעיני ראש המועצה החדש שנכנס לתפקידו, ושבטחונה התעסוקתי בסכנה. מדובר במצב פסול שלא נעשה רק כנגד עובדת זו. משכך הוכפפה העובדת לסגן ראש המועצה, מר מעודי. מר מעודי ביצע לכאורה הטרדה מינית חמורה בעובדת, אשר באומץ לב לא מבוטל, פנתה למשטרת ישראל בתלונה. לאחר חקירה הוגש בנגד מר מעודי כתב אישום, וההליך כנגדו מתנהל בבית משפט השלום", נכתב.

"לא להגיע לבניין המועצה"

אלא שבשלב הזה התנהלות המועצה הייתה מעוררת תמיהה, "הרשות לא יזמה טיפול במקרה, ונהפוך הוא. העובדת נדרשה לא להגיע לבניין המועצה בימים מסוימים בהם הסגן ישהה בבניין. ואולם, הסגן, מר מעודי, הגיע לבניין גם בימים שהוא לא היה אמור להיות בהם. העובדת חוותה התקפי חרדה קשים בעקבות היתקלויות עמו עד כדי פגיעה בבריאותה. לעובדת (ולמבקשת) נמסר מראש הרשות שמופעל עליו לחץ לסיים את העסקתה, לנוכח שיקולי קואליציה שבמועצה. בשלב זה החלה שלילת סמכויות שיטתית מהעובדת ואיום חוזר ונשנה על בטחונה התעסוקתי", נכתב.

מנחם מעודי. צילום: ג'ני גפטרשוסטר

עוד נטען בבקשה כי העובדת ביקשה שלא לשהות לבד במשרדה וכי הבקשה שלה "טופלה באורח מחפיר. ראש המועצה התעלם לחלוטין מפניות של העובדת. בעצת יועמ"ש המועצה פנתה העובדת לגב' ממן (עוזרת ראש המועצה) אשר סיפקה לעניין פתרון לא הולם, העבירה אותה לחצי חדרון", במבנה הנמצא מחוץ לבניין המועצה.

עוד נטען כי באותה התקופה, מעודי השעה את עצמו מתפקידו אלא שהדבר לא מנע מראש המועצה ל"שדרג" את תפקידו, "באותה תקופת 'השעיה עצמית' קיבל מר מעודי סמכויות נוספות מראש המועצה אשר מינה אותו לשמש כממונה על אזורי התעשייה בשטח המועצה" נכתב, "הקואליציה של ראש המועצה לא היתה יציבה ונשענה גם על הקול של מר מעודי. שעה שהחלה הפגיעה בעובדת במועצה, בין אם בסמכויותיה, בין אם בתנאי העסקתה, ושעה שוועד העובדים או העובדת עצמה הלינו על העניין, הודה ראש המועצה כי מופעל עליו לחץ משמעותי להביא לסיום העסקתה של העובדת".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




בהסתדרות טענו כי נודע להם על "מקרה מזעזע זה" והם פנו למועצה לצורך תיקון המצב. התקיימה פגישה אחת בה השתתפו נציגי ההסתדרות, ועד העובדים, ראש המועצה והעוזרת שלו. בסיום הפגישה הוחלט כי המועצה תודיע אם היא מעוניינת בשיח ישיר בין הצדדים לצורך תיקון המצב או מול צד שלישי כמו מרכז השלטון במקומי או שופט בדימוס. "על אף תזכורת כתובה, המשיבה (מועצת באר טוביה) החליטה לא להגיב ובפועל התנהלותם המתנכלת של הנוגעים בדבר כנגד העובדת נמשכת עד ימים אלו", נכתב.

"המועצה 'מחפשת' את העובדת"

ההסתדרות מנתה מספר מקרים שבהם המועצה וראש המועצה בעצמו פגעו בעובדת. "המשיבה פגעה ופוגעת באורח שיטתי ומכוון במעמדה של העובדת ובסמכויותיה, המשיבה פגעה בשכרה של העובדת, המשיבה מאיימת על בטחונה התעסוקתי של העובדת, המשיבה 'מחפשת' את העובדת גם בענייני משמעת. מכלול ההתייחסות של המשיבה לעובדת מהווה הפליה, התעמרות, התנכלות, פגיעה והפרה. נקדים ונאמר כי המשיבה לא עשתה כל בירור בהקשר לתלונת העובדת, לא פנתה אליה, ולא בדקה באם נדרש לעובדת סיוע כלשהו", נכתב.

קובי אביבי, ראש מועצת באר טוביה. צילום: רעות אביבי

קובי אביבי, ראש מועצת באר טוביה. צילום: רעות אביבי

המקרה הראשון, הוא מה שצוין לעיל, שהעובדת נדרשה שלא להגיע בימים מסוימים למועצה, זאת מאחר ומעודי נמצא בימים אלה במועצה. "מר מעודי הגיע לבניין בימים בהם לא היה אמור להגיע, לישיבות הנהלה שהעובדת הייתה אמורה להשתתף בהן. במקרים שזכרו להודיע לה מראש על הגעתו נאלצה העובדת שלא לקחת חלק בישיבת המנהלים, ובמספר מקרים שלא הודיעו לה על הגעתו, ופשוט נתקלה בו, חוותה התקפי חרדה קשים", נכתב.

מקרה נוסף התרחש בחודש אוקטובר 2019, במקביל להחלטת הפרקליטות על הגשת כתב אישום נגד מר מעודי, אז החליט ראש המועצה, קובי אביבי "לעיין בדוחות הנוכחות של העובדת ולהוציא מכתב רשמי הנוזף בה על עבודתה בשעות נוספות במהלך סופי השבוע, שעות אשר לטענתו 'לא הוכח כי הן קשורות לעבודתך במועצה'. בהתאם, דרש 'להפסיק נוהג זה במידי וכל בקשה תיבחן לגופה של עניין טרם ביצוע'. זאת למרות, שזו מתכונת עבודתה של העובדת ממועד תחילת עבודתה עבור המועצה. בסופו של יום שעות העבודה אושרו כולן".

חודש לאחר מכן, בנובמבר 2019, במקביל להתפטרותו של מר מעודי מתפקידו כסגן, "קיבלה העובדת מכתב נזיפה על חריגה מנהלים, וזאת בשל פרסום מפרגן שפרסמה בעמוד הפייסבוק הפרטי שלה… ראש המועצה סיים את מכתבו באזהרה שהוא 'רואה אירוע זה בחומרה רבה'. יצוין כי פרסומים בסגנון דומה שפרסמו עובדים אחרים במועצה, לא זכו לתגובה שכזו מטעם ראש המועצה. אין המדובר באדם שאינו בקיא בהתנהלות העובדים בהקשר זה, שהרי מר אביבי כיהן במזכיר הרשות שנים ארוכות וחזקה שהיה ער להתנהלות זו".


באותו עניין:


עוד נטען כי באמצע חודש יוני 2020 באופן חד צדדי ובלי כל הודעה מוקדמת, החליטה המועצה לצמצם את תפקידה של העובדת ולצמצם את תחומי אחריותה, כך שלא תהיה יותר אחראית על תחום מסוים, "זאת למרות שזה חלק אינטגרלי מתפקידה, גם לפי תנאי המכרז אליו התקבלה", נכתב.

במקרה אחר בו פנתה העובד, בנובמבר 2020 לראש המועצה, היא שלחה דוא"ל ובו בקשה מנומקת לחופשה ומסבירה כי האי נובעת ממועד הדיון הפלילי של מעודי, "ראש המועצה בחר לענות לעובדת תוך כיתוב עובדים נוספים בתפוצה רחבה, ושונה מהתפוצה המקורית. מדובר בהתנהגות שגובלת בחוסר אנושיות הנוגדת את חוק היסוד: כבוד האדם וחרותו, את חובת תום הלב המוגברת בה חייב ראש המועצה כמעסיק, את דיני הנזיקין וכן דיני הפרטיות. העובדת הזדעזעה מיחסו זה של ראש המועצה", נכתב.

בהמשך מצוינים עוד ועוד מקרים, ומי שחתום על התצהיר שהוגש יחד עם הבקשה לבית המשפט, הוא יו"ר ועד העובדים מיכה אוזן שכתב כי "העובדות המפורטות בבקשה הינן נכונות למיטב ידיעתי".

הדרישות של ההסתדרות

"המועצה", כך נכתב, "לא רק שלא מנעה את הישנות המעשים ולא פעלה כדי לתקן את הפגיעה שנגרמה למתלוננת עקב ההתנכלות, בניגוד להוראות החוק, אלא שגם לאחר פניות המבקשת למועצה ואף לאחר פגישה בין הצדדים בניסיון לפתור את מצוקת העובדת, המשיכו ראש המועצה ועוזרתו להתנכל לעובדת, להשפילה ולרוקן את תפקידה מתוכן".

לסיכום הבקשה דורשת ההסתדרות מבית המשפט סעדים הצהרתיים כי המועצה הפרה את חובותיה כלפי העובדת בכך שלא הגנה עליה מפני פגיעה בה וכן שהמועצה הפרה את הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, וכן הפרה את הדין כלפי העובדת "בהתנכלות אסורה לפי הוראות החוק למניעת הטרדה מינית".

כמו כן דורשת ההסתדרות כי בית המשפט יוצא צו עשה האוסר על המועצה "להפלות, להתנכל או לפגוע בעובדת" וכן שישיבו לה את סמכויותיה ולפסוק לה פיצויים מכוח הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

ראש המועצה: "טענה נבזית ולא נכונה"

ראש המועצה קובי אביבי אמר כי כתב התביעה לא הגיע לידיו, אך הסכים להגיב לחלק מהטענות. בנוגע לטענה כי הודה שהופעלו עליו לחצים פוליטיים לפטר את העובדת, "זה שקר גס. יש הרבה שקרים ויש הרבה דיסאינפורמציה. זאת טענה נבזית ולא נכונה. מעולם לא אמרתי שיש עלי לחצים כאלה. זה ממש שקר".

בנוגע לטענה כי ביקש לעיין בדוחות הנוכחות של העובדת והנזיפה שבאה בעקבות זה, "זה לא קשור למקרה של מעודי, אין לזה שום קשר. את הטענה הזאת שמעתי אותה בפגישה עם ההסתדרות היא טענה לא נכונה ואין קשר בין מעודי לעובדת. מעודי היה סגן שלי הוא בבית ואין קשר בין הדברים. אני לא התעמרתי ואני מכחיש את כל הנושא הזה וכל הקשר הזה הוא לא היה ולא נברא".

בנוגע לזה שאמרו לעובדת לא להגיע לבניין המועצה כי מעודי אמור להגיע לשם, "הסיפור הוא אחר וזה אני אטען במשפט. אני עדיין לא קיבלתי את כתב התביעה ואני צריך להעביר אותה ליועץ המשפטי ולהכין כתב הגנה. הדברים השקריים האלה יתבררו בבית המשפט, מערכת המשפט מקבלת החלטות לפי עובדות".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר