בועז רענן

דעתי על בתי המלון בחוף לידו/ בועז רענן

השינויים המשמעותיים שאושרו השבוע בנוגע להגדלת זכויות הבניה בשני בתי המלון המתוכננים והרמתם לגובה - מובילה אותי למסקנה בלתי נמנעת

פורסם בתאריך: 13.2.20 10:39

     

אשדוד זקוקה לבתי מלון אשר יגדילו את התיירות ויהוו בסיס כלכלי חשוב לתושביה. כולנו משוועים שאשדוד תהייה מעצמה תיירותית ויש לה את כל הנתונים.

לאורך חופי אשדוד פועלים 2 בתי מלון יוקרתיים והם בתפוסה מלאה. לאורך חופי העיר מחוף מי עמי ועד חוף באר שבע קיימים עוד 14 מגרשים למלונאות. במגרשים אלה ניתן לבנות מקומה אחת ועד 30. תלוי, כמובן, במיקום.

הצפיפות הגדולה ביותר היא במתחם המרינה שאמור להוות את אזור התיירות, הבילוי והפנאי העיקרי של העיר. במתחם זה מאושרים לבניה מאות רבות של חדרי מלון ללא שום צורך מיוחד באישורים תכנוניים וועדות בניין עיר. בניית החלק התיירותי במרינה התעקבה שנים רבות בגלל הרצון לשנות את השצ"פ המרכזי: מאגם – לכיכר וזאת, לצערנו, בעידוד עיריית אשדוד.

לאחר מאבקים רבים, האינטרס הציבורי גרם לכך שהאגם אושר, וכיום, העבודות סוף סוף בעיצומן. המון כספים וזמן יקר בוזבזו לחינם, ובסופו של דבר נפגע הציבור ונפגעה התיירות.

ולעניין חוף לידו

אופק השקעות רכשה 2 שטחים תיירותיים בחוף לידו עם זכויות ל- 66 חדרים כ"א, בתוך תחום ה- 100 מ', שכנראה המרחק בין הגדר הפונה לים הוא כ- 70 מ' בלבד. תכניות כאלו לא יכולות להיות מאושרות היום בזכות חוק החופים הדואג לאינטרס הציבורי.

היזם התהדר כאמור ברכישה זו והבטיח שיחל מיד בבנייה. היות והתכניות הישנות היו מאושרות, זכה היזם מההפקר והגופים הירוקים לא יכלו לפעול חוקית נגד בניית 2 מלונות היוקרה של אופק השקעות.

בתי המלון המתוכננים של הילטון בחוף לידו – ההדמיות באדיבות קבוצת "אופק השקעות" כפי שנמסרו לפני כמה חודשים

כעבור כשנתיים, אופק שינתה את דעתה ומגישה 2 תוכניות חדשות לגמרי, עם מספרי תכנית חדשים שעיקרן הוא:

  1. תוספת חדרים מ- 66 ל- 159 ובמלון השני מ- 66 ל- 90.
  2. שינוי קו בניין מ- 3 מ' ל- 0.
  3. הגבהה מגובה אבסולוטי מאושר 20.10 ל- 23.00 (שינוי של 2.90 מ') ומגובה אבסלוטי מאושר 18.30 ל- 22.99 (שינוי של 4.69 מ').

על פניו נראה שמספרים אלו נמוכים. אך באם הגובה המקורי הוא 14.10 מאבן השפה (המדרכה) של כל אחד מהמלונות אזי ההפרש הוא בין רבע לחצי מהגובה. וזה משמעותי מאוד.

אגב, התוספת היא עבור "חזית חמישית" כלומר עבור פתיחת הגגות לשימושי פנאי: בריכת שחייה. שימושים אלו מחייבים לעשות פירים למעליות ומדרגות, מעקות, חדרי הלבשה ורחצה, הצללות, בר משקאות, ואפילו עציצים ובהם עצים וחדרי מתקני המעליות מעל הפירים. רואים זאת יפה בהדמיות. התכניות המקוריות אסרו כל שימוש בגג ולא אפשרו מעקות. זאת מתוך שמירה על אינטרס הציבור באזור כל כך רגיש.

מבדיקה בתשריטים ובמצגות עולה כי מעל לגבהים האבסלוטים הרשומים במספרים, יש כמה בליטות ללא ציון גובה. לא נהוג לעשות זאת. כל תכנית חייבת בציון מדויק של הגובה.

דבר נוסף שעדיין בבדיקה. קיימת האפשרות שבאם התכניות החדשות לא יעברו את גופי התכנון, אז התכניות תיגנזנה, אבל התכניות הישנות גם כן ירדו כנראה לטמיון, ואז החוף יוותר ללא אף חדר. מבקר המדינה התריע על כך בחוף פלמחים והנושא בבדיקה.

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון שיזמים אחרים, אשר יש להם שטחים לאורך חופי העיר ממתינים בסבלנות רבה שהעירייה תיכנע ותחרוג מהמאושר בחוף לידו. התכופפות אחת תהווה פתח לדרישות רבות להגדלת זכויות. הדבר יכול לגרום לשינויים בקו החוף ולעיכוב הבנייה והתיירות בכל העיר.

מסקנה: לאור כל השיקולים שעיקרם הפגיעה בחוק, בחוף ובאינטרס הציבורי, וזיגזוגה של הילטון אשר לא צלחה בישראל ואף אכזבה את תושבי אשדוד בעבר הלא רחוק והסיכוי שבתי המלון המאושרים יבוטלו בגלל חוק החופים – יש להתנגד לתכניות החדשות.

 

 

 

 

 

 

 

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר