צילום יעל שטרן

אם נרצה אין זו אגדה

ישראלים ופלסטינים מקימים ועושים עסקים ביחד — חלום או מציאות? הכול תלוי בנו

פורסם בתאריך: 21.11.19 16:15

     

הכול התחיל לפני שלוש שנים וחצי, כשפנתה אליי נציגה מארגון יזמות בארה”ב ואמרה לי שהפרופיל שלי עונה על הקריטריונים שהם מחפשים לתכנית. “אם זה מעניין אותך”, אמרה, “אתה מוזמן להגיש מועמדות”.

בתקופה זו, לאחר כמה שנים בכנסת, הייתי עסוק בניתוח האתגרים המקצועיים שלי לשנים הקרובות. כשהתחלתי ללמוד על התכנית, ראיתי כי היא בעצם שואפת להקים מיזמים עסקיים ומשותפים של ישראלים ופלסטינים. תחילה ראיתי זאת בעין קצת שונה, הרי אין לי יותר מדי מידע על הפלסטינים חוץ מאינטראקציות כאלה ואחרות בזמן הצבא, משלחות משותפות מטעם הכנסת ושיחות נעימות עם שיפוצניקים כאלה ואחרים. שאלתי את עצמי, האם באמת יש עסקים עם פלסטינים? ובאיזה היקף?

אבל כמי שאוהב אתגרים החלטתי לקפוץ על ההזדמנות. עזבתי את תפקידי בכנסת ונכנסתי בלב מלא לרכבת הרים של כמה חודשים באוניברסיטת רנדייס הממוקמת ליד בוסטון. נוכחתי להכיר יזמים נהדרים, משכילים, כאלה שמגיעים עם ראש פתוח במטרה להכיר את הצד השני. מעבר למיזם ולתכנים הנהדרים שעברנו, אני חושב שמעל הכול הבנתי כי קיים שותף לדיאלוג בצד השני. אנחנו ממש לא מסכימים על הכול, אך הבנתי שאנחנו יכולים לשבת ולדבר בצורה מכובדת וגלויה ולנסות להבין את הצד השני.

האמת, ומעבר לכול, זה היה בית ספר בשבילי: למדתי על ניהול משא ומתן, יזמות ועל היכולת להתבונן על הצד השני ולהבין את המצוקות והקשיים שלו. היה מאתגר, היה לא פשוט. כמי ששירת ועודנו משרת במילואים והיה במערכות הלחימה המשמעותיות ביותר בעשור האחרון, הדבר אינו פשוט לי. יחד עם זאת, יש משהו ייחודי להיות עם הצד השני אלפי קילומטרים מסיר הלחץ של אזורנו ולדון בנושאים שסביר להניח שבארץ לא נוכל לדון בהם.

אני מאמין גדול בעשיית עסקים לטובת שלום כלכלי וגישור בין הצדדים. רובנו לא יודעים ומכירים, אך היקף המסחר בין הצדדים נאמד במיליארדי שקלים, החל מייצוא שיש וחומרי בניין (איכותיים ביותר) ממפעלים שונים בחברון, כולל ייבוא מוצרי מזון וריהוט משכם, ועד למוצרים חקלאיים מאזור הכפרים בג’נין. אנו, הישראלים, מייצאים לרשות הפלסטינית סחורות מגוונות ביותר, החל ממוצרי חשמל (לרוב אנו מייבאים זאת) ועד לטקסטיל, אביזרי נייר ומוצרי חקלאות שונים (בעיקר פירות).

ישנן הזדמנויות עסקיות נהדרות בין הצדדים. לרוב הן נעשות בצורה “שקטה”, המשרתת יותר את הצד הפלסטיני, מאחר שהם נמנעים לייצר אינטראקציה עם הישראלים.

ובחזרה לתכנית. רכשתי כלים נהדרים, הכרתי אנשים מדהימים שלא הייתי חולם להכיר אם הייתי בכל מקום אחר, ובהחלט זה משהו שמלווה ועוד ילווה אותי בהמשך. התכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון עם ניסיון ביזמות, בגילי 32—26, והיא במימון מלא. הירשמו וגלו איך הופכים חלום למציאות!

https://www.ogspeaks.com/
[email protected]

איתמר אסף

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר