אישה בפני סקילה באירן, שנת 79

מדינת הלכה או: הלכה המדינה

הקיצונים שרוצים להחיל על כולנו מדינת הלכה ארכאית מרחיקים את הציבור מהתרבות העשירה ורבת הפנים של העם היהודי

פורסם בתאריך: 7.6.19 11:06

     

בצלאל סמוטריץ’ צוטט בתחילת השבוע על דברים שאמר בישיבת מרכז הרב: “אנחנו רוצים את תיק המשפטים כי אנחנו רוצים 'אשיבה שופטיך כבראשונה'”. בטווח הארוך לדבריו של סמוטריץ' יש “להחיל את דין התורה, והמדינה תתנהל כמו בימי דוד המלך”. הארץ סערה, ובצדק.

נתניהו מיהר להגיב ולהצהיר שלא נהיה מדינת הלכה. הרשת סערה, ובצדק. “מדינת הלכה”, כפי שהיא מוצגת כיום היא מדינה חשוכה, חסרת סובלנות. דין התורה נתפס כמשהו ארכאי ואכזרי במקרים רבים, ובמיוחד ככזה שלא מתכתב עם המציאות של שנת 2019. סמוטריץ’ מיהר להוציא הבהרה שבמדינת ההלכה שלו לא יסקלו אנשים שיחללו שבת, והכול יהיה מותאם ל-2019. הבהרה שהייתה בעיניי גרועה עוד יותר מן ההתבטאות הראשונה.

לפי הערכות שונות, כ—80% מהיהודים במדינת ישראל מאמינים באלוהים. 85% מכלל היהודים הישראלים חוגגים את ליל הסדר. איך מסתדר הפער העצום בין אחוז המאמינים הגבוה לבין הבעתה מהחלת דין התורה?

אני מניחה שקיימות סיבות רבות לפילוח התופעה, אבל בעיניי התשובה הפשוטה לשאלה העולה כאן היא שאחוז גבוה מתוך אותם המאמינים באלוהים ובתורתו לא רואים עין בעין את הדת ודרישותיה כמו סמוטריץ’ וחבריו.

אחוז גבוה מאמין בתורת ישראל שאוהבת את הגר וחסה על היתום והאלמנה. אחוז גבוה מאמין במוסר התורה הקובע איסור הלנת שכר ואיסור ריבית. המאמינים הרבים מאמינים בדת שאין בה כפייה, לאף כיוון.

לצערי הרב ח”כ סמוטריץ’ מייצג יותר ויותר את הדת וההלכה שממנה חוששים כולם. גם אני התחלחלתי מהחלת דין תורה על המרחב הציבורי, ולא בגלל שאני חוששת ממשפט עברי או מהחוקים הרבים הכתובים בתורה.

התחלחלתי והזדעזעתי כי בהחלת דין התורה של סמוטריץ’ ייעשה שימוש לרעה כלפי מי שלא הולך בדרך הצרה שרואה סמוטריץ’ כנכונה ואבסולוטית. גם אם אני עצמי אעמוד בדרישות שאותן הוא יציב, אין לי שום ערובה שהמצב יישאר כך, ושקיצונים שמעוותים את הדת לא ישתמשו בלגיטימציה ובכוח שיינתנו להם נגדי. התחלחלתי, למרות שאני מאמינה מאוד בחוקי התורה, למרות שאני חולמת שחוקיה יתממשו באמת ויוסיפו צדק וחמלה בעולם. התחלחלתי וכאבתי על כך שדין תורה מסמל היום שלילת חופש האחר ולפעמים שנאה ממש.

בשולי הדברים כדאי לציין ש”מדינת הלכה”, הכוללת כפיית הדת על אזרחיה, קבלת החלטות רק על ידי חכמי הדת וקבלת החלטות לפי מנגנון המקדם את ההלכה היהודית, היא מושג ריק. ההלכה עצמה מתנגדת להחלתה של מדינת הלכה, מצד אחד. מהצד השני, מדינת ישראל קמה על התרבות היהודית שנאגרה והושתתה במשך 2,000 שנות גלות בארץ ובעיקר מחוצה לה. הסמלים הבולטים של מדינת ישראל החילונית הם סמלים דתיים יהודיים המחבקים את העושר התרבותי היהודי. להלכה ולדת היהודית יש המון מה לתרום למדינת ישראל, ואין סיבה שנוותר על מה שהן מציעות. אבל לפני כן אנחנו צריכים להקפיד ביתר שאת על מצוות שמגדילות אהבה וסובלנות, והן אגב, מהותה האמיתית של היהדות.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר