תרומת דם. צילום: דוברות מד"א
תרומת דם. צילום: דוברות מד"א

ד"ר יוליה פנסו: תהיו אגואיסטים ותרמו דם – זה יאריך את חייכם וימנע מחלות

בארץ יש מחסור חמור בדם ואם אתם מתלבטים אז קראו את הטור של ד"ר יוליה פנסו שמסבירה שתרומת הדם שלכם תורמת יותר לכם. אז הגיעו היום לסטאר סנטר ועשו זאת בעמדה של מד"א

פורסם בתאריך: 1.3.23 11:42

     

כולנו יודעים שברזל חשוב לבריאותנו. הגוף שלנו זקוק לברזל כדי לייצר חלבון שנקרא המוגלובין. ההמוגלובין מתפקד כמו רכב גרר שנושא אתו חמצן לכל חלקי הגוף. ברזל חיוני לגדילה, דבר שהופך אותו להכרחי עבור ילדים. רמה נמוכה של ברזל אצל נשים בהריון מקושרת למשקל נמוך של הילוד. חוסר בברזל גורם לעייפות, עצבנות, דיכאון, קשיי ריכוז ותסמינים רבים נוספים.

מכאן, ניתן היה לחשוב שכמה שיותר, זה יותר טוב ואין צורך להגביל מינרל כה חשוב…

למרבה הפלא, גופנו מסוגל לאגור ברזל וקל לו להגיע למצבי עודף. יתרה מכך, עודף של ברזל ולא חסר, מהווה מצב שכיח הרבה יותר, ואף מסוכן לבריאותנו.

האם פעם הופניתם על ידי הרופא שלכם לשם בדיקה אם "אגרתם" רמות ברזל גבוהות מדי? על פי השיח שמתקיים סביבנו, אני שומעת רק את הדיבור על ה"חסר"! יש לציין שבקבוצת "סיכון" לעודף ברזל נמצאים בעיקר גברים ונשים החל מגיל המעבר.

ד"ר יוליה פנסו. צילום: יח"צ SCE

ד"ר יוליה פנסו. צילום: יח"צ SCE

חשוב ביותר להבין ולהכיר את צדו האפל של הברזל ודרכי ההתמודדות שלנו דווקא עם העודף שלו. אז מה הן הסכנות?

נתחיל דווקא מהסוף: עודף ברזל יקדם את תהליך ההזדקנות ויקצר לכם את החיים! זו אחת מהסיבות שמסבירות לנו למה בבתי אבות אין כמעט אבות, אלה בעיקר אימהות. כן כן, תוחלת החיים הממוצעת של נשים יותר גדולה מזו של גברים, בין היתר, בזכות כ-30 שנות מחזור חודשי שבאמצעותו נשים מצליחות להפטר מעודפי הברזל. אנחנו אף יודעים מה הוא המנגנון המולקולרי, שדרכו מתבצעת הפגיעה בתאי גופינו.

מחקרים מראים שרמה גבוהה של ברזל גורמת לנזקים בלתי הפיכים בכל רמ"ח איברינו. היא מגבירה סיכון לסרטן ומחלות כלי דם ולב. גם כאן אנחנו רואים שהתקפי לב יותר שכיחים בקרב גברים לעומת נשים. עם הפסקת המחזור, נשים מתחילות "ליישר קו" עם הגברים בעניין זה.

העשרת מזון בברזל שהחלה לפני כ70 שנה חופפת עם עליה מתמדת בשיעור ההשמנה באוכלוסייה! זוכרים: ברזל הוא "פקטור גידול". ספרות מדעית מובילה מצביעה על הקשר בין עליה במשקל והשמנה לבין עודפי ברזל בגוף.

קיים גם קשר בין מחלת הסוכרת סוג 2 לבין עודף ברזל בגוף. גברים עם רמות ברזל גבוהות נמצאו בסיכון של פי 2.4 לפתח סוכרת לעומת גברים עם רמות ברזל תקינות.

שירותי הדם של מד"א. צילום: דוברות מד"א

שירותי הדם של מד"א. צילום: דוברות מד"א

עודף בברזל אף תורם להתפתחות מחלות זיהומיות על ידי הגברת התרבות (שגשוג) של חיידקים ופטריות מחוללי מחלות.

ועוד לא אמרנו דבר בעניין מחלות ניווניות של המוח, כגון אלצהיימר ופרקינסון…

החדשות הטובות שעודף של ברזל קל לאבחון. כל מה שנדרש לעשות זו בדיקת דם פשוטה. לעניות דעתי, זו אחד הבדיקות החשובות ביותר שכל אדם חייב לעשות כחלק מסט הבדיקות התקופתיות שלו. שימו לב, מה שצריך לבדוק זה לא רמת הברזל שלכם, אלה חלבון בשם פריטין (ferritin)! חלבון זה מהווה "מחסן" של ברזל ומשחרר אותו בהתאם לצרכי הגוף. הוא ולא אחר, הנו המדד האמין והנכון ביותר לצורך הערכת עודף ברזל בגופינו ומצבי דלקת המקושרים להזדקנות. אוסיף על כך, שערך הגבול העליון של הפריטין שקופות החולים מגדירות כנורמה הינו גבוה משמעותית מערכים שמצביעים עליהם בספרות המדעית מזה שנים. חבל ש"הגרסה" עדיין לא עברה עדכון נדרש.

רמת הפריטין המושלמת הנה בין 40 ל60 ng/ml. רמה נמוכה מ 20 מצביעה על מחסור בברזל וגבוהה מ 80 על עודף שמחייב התייחסות!

מלבד מחזור חודשי, לגוף אין מנגנונים אחרים כיצד "להתנקות" מברזל. הדרך הטובה, הפשוטה והיעילה ביותר להפטר מעודפים, הנה תרומת דם. תרומה אחת מורידה את רמת הפריטין ב30-50 ng/ml.

כדאי לכם לתרום דם מסיבות לגמרי אגואיסטיות! מחקרים מראים שאנשים שתורמים דם הסיכוי שלהם לעבור אירוע לב או שבץ מוחי נמוך בכ-50% מאלה ששומרים את דמם לעצמם. מחקר שכלל 30 אלף איש הראה שתורמי דם "קבועים" מתאפיינים בהעדר תנגודת לאינסולין ובסיכון נמוך יחסית לפתח סוכרת. כמו כן, לתורמי דם הסיכון לפתח סרטן פוחת ב37%.

כאשר אתם מגיעים לתרום דם, אתם קודם כל מאריכים לעצמכם את תוחלת החיים ובולמים התפתחות והתקדמות של מחלות רבות. על הדרך, תרומתכם עשויה אולי גם להציל את החיים של מישהו אחר. כמו שאומרים win-win מוחלט!

ד"ר יוליה פנסו, היא חברת סגל במחלקה להנדסה כימית, SCE המכללה האקדמית להנדסה על שם סמי שמעון קמפוס אשדוד


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר