המבקר, שלמה בן עזרא
מבקר עיריית אשדוד, שלמה בן עזרא

דוח מבקר העירייה: כשלים וליקויים

המבקר שלמה בן עזרא מצא שבמחלקת גני ילדים גבו מההורים כמיליון שקלים מעל המותר, שהעירייה שילמה הרבה כסף על אשפה שלא פונתה ושמטופלים השתכרו 100 שקל (!) לחודש עבור העבודה שביצעו

פורסם בתאריך: 3.1.19 09:32

     

דוח מבקר העירייה, שלמה בן עזרא, לשנת 2017 שהונח ביום רביעי על שולחן המועצה, התרכז הפעם בחמישה מוקדים: הפיקוח על קבלני פינוי האשפה, מחלקת הפיקוח על הבנייה, מחלקת גני ילדים, התביעה בתחום חוקי העזר והרשות העירונית למאבק בהתמכרויות ואלימות.

דוח הביקורת. צילום: רבקה יניב

פיקוח על קבלני אשפה

בזמן הביקורת שני קבלנים פינו את הפסולת הביתית בעיר – אחד בצד המערבי והאחר בצד המזרחי. קבלן שלישי פינה גזם ופסולת גושית.

נמצא שבניגוד לתנאי המכרז במקרים רבים פינוי האשפה בוצע לפני השעה 6 בבוקר (בחלק מהמקרים החלה ב-2 וחצי לפנות בוקר) והפריע את מנוחת התושבים. במקרים רבים המשאיות לא כוסו כנדרש ולכן נפלה או התעופפה מהן פסולת במהלך הנסיעה.

פח אשפה באזור התעשייה. צילום: דור גפני

פח אשפה באזור התעשייה. צילום: דור גפני

בניגוד לתנאי המכרז לא הייתה הקפדה על שטיפת מכסה הפחים הטמונים לאחר פינויים ועל ביצוע ניקוי מסביב.

במעקב אחר אחת המשאיות נמצא שבחלק מהזמן היא נוסעת לאזור גבעת ברנר והצוות שלה מפנה משם אשפה.

בחודש פברואר נדרשו הקבלנים לבצע 904 פינויים של מכולות אולם בפועל בוצעו רק 554. העירייה שילמה יותר מחצי מיליון שקל (537 אלף שקלים) עבור פינויים שלא בוצעו בפועל בשנת 2016. נמצא שהבקרה לוקה מאוד בחסר.

בשנת 2016 עלו שירותי פינוי האשפה 22.2 מיליון שקל. גובה הקנסות על הליקויים הרבים היה רק 98,850 שקלים – 0.44%.

פיקוח על הבנייה

ראש מינהל ההנדסה ביצע שינויים ארגוניים מבלי לקבל אישור. מפקחים רבים לא עברו הדרכות בטיחות.

במקרים רבים של חריגות בנייה לא נפתחו תיקי פיקוח ולא הוחל בטיפול. כך גם במקרים שהמערכת נעזרה בתצלומי אוויר של עבירות בניה: מתוך כ-200 מקרים שעלה חשש לביצוע עבירות בנייה, המחייב פתיחת תיק פיקוח וביצוע חקירה, רק ב-11% הם נפתחו תיקים.

"הביקורת", נכתב, "רואה בחומרה רבה את אי פתיחת תיקי פיקוח במקרים שאותרו עבירות בנייה".

כמחצית מתיקי הפיקוח לא טופלו במשך תקופה ארוכה ולא הועברו לטיפול לשכת התביעות. יתרה מכך, ב-30% מהתיקים שעלו במדגם, המחלקה לא בדקה אם בוצע גזר הדין.

"ללא שיפור משמעותי בתפקוד המחלקה", ציין המבקר בדוח, "לא ניתן יהיה לצמצם את היקף עבירות הבנייה בעיר".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




מחלקת גני ילדים

גביית יתר: בחוזר שפרסמה המחלקה בנושא תשלומי הורים נכתב שעל הגננות לגבות במזומן מהורי התלמידים 281 שקלים עבור כל ילד. זאת, בניגוד לחוזר מנכ"ל שהתיר לגבות רק 203 שקלים. בנוסף, על פי חוזר מנכ"ל ניתן היה לגבות עבור סל תרבות לא יותר מ-79 שקל לשנה, אך בשנת הלימודים תשע"ז גבתה העירייה מההורים סכום שהוא יותר מכפול: 170 שקל. גם עבור טיולים גבתה העירייה יותר ממה שמותר: במקום 60 שקל – גבתה 100. בסופו של דבר נמצא שההורים שילמו סכום עודף בגובה של 161 שקל עבור כל ילד.

גן ילדים באשדוד

"להערכת הביקורת גבתה העירייה מההורים בשנת תשע"ז תשלום ביתר בסך של כמיליון שקל. הביקורת רואה זאת בחומרה רבה".

לגבי גנים שבהם ילדים הזקוקים לליווי של סייעת רפואית נמצא ש-12 סייעות כאלה לא קיבלו הדרכה לגבי מצב הילד.

נמצאו גנים עם ליקויי בטיחות קשים בחצרות שעלולים לגרום לנפילת ילדים תוך כדי משחק. חמורה לא פחות היא העובדה שלא נערכות בדיקות של מתקני המשחקי, הג שכבר נכתב על כהנושא בדוח המבקר בשנת 2011.

שיבוצים חריגים: באופן תמוה ביותר נמצאו מקרים שבהם שובצו בגן מסוים ילדים שכתובת המגורים שלהם איננה ברובע שבו נמצא הגן ובמקביל נדחו ערעורים של ילדים שכתובתם מצויה ברובע. "לא ניתן לביקורת הסבר מניח את הדעת". ניתנו בדוח דוגמאות מהגנים ברק באזור ד', אלמוגים במרינה, עינב בי"ג ועפרוני באבן עזרא.

התביעה בתחום חוקי העזר

נמצא שבשנת 2017 בוטלו 29 דוחות לעובדי ציבור ו-11 מתוך 15 ביטולים שנבחנו על ידי צוותו של מבקר העירייה היו בגין דוחות שחולקו לעובדי עירייה. "הביקורת מצאה כי ב-6 מהם לא היה הכרח שעובד העירייה יחנה את רכבו שלא כדין".

ראש העירייה בהערותיו לפרק זה ציין: "מדיניות ראש העיר הינה לאכוף את חוקי העזר מתוך התחשבות בתושב ותוך הכרה בנסיבות המיוחדות של כל מקרה ומקרה".

 

 

 

 

 

הרשות העירונית למאבק בהתמכרויות ואלימות

במסגרת הרשות פועל "מרכז מאור" לטיפול במכורים לסמים או אלכוהול המתמודדים גם עם בעיות נפשיות. המרכז טיפל בממוצע ב-60 עד 70 איש בשנה. הוא מפעיל סדנה תעסוקתית. הביקורת מצאה שהתגמול המשולם לרוב המטופלים היה נמוך מ-100 שקל לחודש, "לדעת הביקורת אין מדובר בתשלום ראוי. הביקורת המליצה לבחון מחדש את שיטת התשלום".

אשפוזית לטיפ במכורים לסמים: 85% מהמטופלים אינם תושבי אשדוד.  עוד נמצא שנכסי הרשות כוללים קרן בסך חצי מיליון שקל שנועדה לנוער בסיכון אך לא נעשה בה שימוש.

ראש העירייה לסרי הנחה את מנכ"לית הרשות, סימונה מורלי, "למקד את המאמץ בצמצום נגע הסמים בקרב בני נוער וכן לבחון את הדרכים להרחיב את תכניות המניעה". בנוסף הורה לעדכן את תעריפי התשלום לעובדים בסדנה התעסוקתית.

 

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר