צפיפות במשאית ההובלה, מתוך תחקיר אנונימוס. באדיבות עמותת אנימלס
צפיפות במשאית ההובלה, מתוך תחקיר אנונימוס. באדיבות עמותת אנימלס

עבר בקריאה טרומית: הפסקת המשלוחים החיים

בעקבות אישור טרומי של ועדת השרים להפסקת המשלוחים החיים, חזרנו לתושבת אשדוד שפעילה בארגון לאיסור המשלוחים

פורסם בתאריך: 16.11.18 11:17

     

אתמול, ועדת השרים לחקיקה, שלושה-עשר חברי כנסת, החליטה לתמוך בהצעת החוק להפסקה מדורגת של 'המשלוחים החיים' שהגיש ח"כ מיקי זוהר מהליכוד. "המשלוחים החיים" הנם מאות אלפי עגלים וטלאים צעירים, המשונעים בעודם בחיים (לפיכך השם "משלוחים חיים") על פני ימים ואוקיינוסים, באוניות מאירופה ואף אוסטרליה הרחוקה, לישראל, למטרת שחיטה.

הצעת החוק קובעת כי ב-2019 המכסה לא תעלה על 75% ממספר בעלי החיים שיובאו ב-2017, ובשנתיים הבאות תצטמצם בשיעור ניכר, שייקבע על-ידי שר החקלאות בהתאם להתפתחויות בשוק. עוד, היא מבקשת לקבוע מכסות מוגבלות ליבוא עגלים וכבשים במשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה עד להפסקתו בתוך 3 שנים.

דיברנו עם לימור פרץ, תושבת אשדוד, שהתחילה את מאבקה למעלה משנתיים, בתוך ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים", שלקח חלק בהצעת החוק, יחד עם אנימלס (הידוע בשמו לשעבר אנונימוס) ותנו לחיות לחיות. לדברי פרץ, הארגון היה בקשר ישיר עם חברת הכנסת נורית קורן, אחת ממנסחות החוק, וזו הצעה שמבוססת מבחינה כלכלית, בריאותית ובעיקר הומנית.

הצעה זו הגיעה בעקבות שנת 2018, שמביאה איתה עליה דרסטית ברף המשלוחים החיים המגיעים לארץ. בעוד שבשנת 2017, הובלו לארץ 499,265 עגלים, טלאים ולעתים אף עזים, כבר בחמשת החודשים שחלפו מאז תחילת שנת 2018, הובלו לארץ 250,832. אשדוד היא אחת משלוש ערי נמל, אליהן מגיעות אוניות המשלוחים החיים.

התרגשת לשמוע את הידיעה?
"בטח! ידענו את זה כבר אתמול מחברים שהיו בכנסת".

השגתם את המטרה?
"זה מרגיש כמו הישג חשוב, זו ההתחלה של הסוף" פרץ שיתפה "זו הצעה שהרבה גורמים יכולים להפיל את זה, אז כולם יודעים שזו שמחה אבל צריך לקחת את זה בפרופורציה".

לשאלתי, מהם הגורמים שיכולים להפיל, נעניתי שמספיק שהממשלה תיפול ויהיו בחירות אז הצעת החוק תתנדנד, וכן "יש שרים שלא תומכים בהצעה כגון שר החקלאות אורי אוריאל".

לאור מאבק ממושך וקשר עם חברי הכנסת, פרץ מביעה את דעתה על חוסר התמיכה של שר החקלאות, אשר נובעת לדעתה מעניין פוליטי עם ייבואנים של משלוחים חיים, שהרי הוא מביע רצון לצמצם את המשלוחים אך מילים לחוד ומעשים לחוד. ברוח זו, גם לאור השמחה שנובעת מעצם האישור הטרומי שנקרא לסדר היום, הם לא עוצרים עד שזה יאושר סופית.

היו מתנגדים להצעה?
"להפתעתי לא. הוא עבר ברב קולות, לא היו מתנגדים, בסופו של דבר כולם היו בעד. מה שמדהים הוא שחברי הכנסת מכל הקשת הפוליטית היו נגד קיום המשלוחים החיים, וזה מההתחלה היה דבר מאוד בולט. גם כשהיינו בועדת הכלכלה של הכנסת לפני שנה, היית יכולה לראות שגם ימנים וגם שמאלנים מדברים כנגד ביצוע המשלוחים, זה דבר שהוא מאוד לטובתנו. יש את ראש הממשלה, שהוא גם תומך של החוק".

איך את מסבירה את התמיכה הגורפת?
"הצעת החוק נוגעת בעניין מוסרי, לאו דווקא טבעוני. מי שתומך בחוק הזה, מעוניין בהפסקת המשלוחים החיים" ומוסיפה בנימה פרטנית "אני אישית טבעונית, ואמנם יש גם חברי כנסת טבעונים כמו תמר זנדברג, יעל כהן פארן, אז כמובן שהן תומכות, אבל יש עוד שורה שלמה של חברי כנסת שתומכים כי מדובר בחוק שהוא מעבר לבחירה התזונתית. מדובר במוסר".

"אחת הסיבות הנוספות שהמון פוליטיקאים תומכים בהצעה היא שזה לא פוגע באזרח, בשום דרך. לפני כמה שנים, המחירים של שוק הבשר שילש את עצמו וזה לא השפיע על הכלכלה הישראלית".
פרץ מסבירה "גם המגדלים של תעשיית הבשר בארץ בעד הצעת החוק, כי בעקבות הייבוא שהלך וגדל בשנים האחרונות, גם להם 'נגנבה' הפרנסה".

עכשיו יכולה להוריד את הרגל מהגז?
"ממש לא, להפך. אף פעם אי אפשר להוריד את הרגל מהגז, בטח לא כשזה קשור למשלוחים, אנחנו הרי ארגון שנמצא פה תמיד בנמל אשדוד, אנחנו נמצאים בשטח".

מבחינתם הפעילות בכנסת היא רק פן אחד בעשייה ובמאבק כדי להפסיק את הסבל המיותר שעוברים העגלים, הפרות, ובעלי החיים שמועברים מאירופה, ולעתים מאוסטרליה עד לכאן, כאשר חלקם מתים ומושלכים הימה או שנגרמת להם מחלה תוך הניוד הממושך שמלווה בתת-תנאים.

מה הצעדים הבאים?
"קודם כל אנחנו ממשיכים במאבק, בתיעודים שלנו את ההפרות של משרד החקלאות ואנחנו נמצאים בנמל אשדוד בכל משלוח, מחכים מחוץ לכניסה, בדרך כלל זה פעמיים בשבוע. אבל מבחינת התהליך המשפטי, נותר לנו רק לחכות".

מתי הקריאה הראשונה?
"אין צפי או זמן משוער כי ממתינים להצעת חוק חלופית של משרד החקלאות, שבפרוש לא מדברת על הפסקת המשלוחים החיים אלא רק על קוסמטיקה. אחרי ההצעה הטרומית החוק מועבר לוועדות להכנה, ועדת החינוך או ועדת הכספים, ואז עובר לקריאה ראשונה, שוב חוזר להתאמות ואז שנייה ושלישית" היא מסבירה את התהליך.

באשר לזמן ההמתנה פרץ נענית "בכל מקרה הכל מוקפא עד הצעת החוק של משרד החקלאות, שאמור היה להכין אותה במהלך הפגרה ולהגיש אותה באוקטובר, כי זו היתה ההסכמה של הממשלה עם אורי אריאל".

אין דד- ליין?

"לא שידוע לי, זה מרגיש כמו משיכת זמן מכוונת".

אמנם כבר נובמבר, ונראה שאין דד-ליין להגשת הצעות חוק, כך שעד שאריאל יגיש את ההצעה החלופית, נותר להם לחכות ולהמשיך לפעול.

כאשדודית וכטבעונית, את יכולה להגיד שתחום הטבעונות התפתח באשדוד?
"ברור. אני עצמי ביקשתי מכל מסעדה שאכלתי בה שתכניס לתפריט מנות טבעוניות, ואני רואה בכל מקום את השינוי. בפיצרייה בי"א, הם הכניסו אפשרות לטבעונים, והיום אין מסעדה שאין בה תפריט טבעוני, גם מסעדות שהם על טהרת הבשר אפשר למצוא את ההמבורגר הטבעוני".

איך התחושות בגרעין האשדודי בארגון?
"הגרעין והתא האשדודי, הטבעונים, כולם שמחים מההישג, חלקם היו גם בכנסת וחיכו לתוצאות. אנחנו לא נחים לרגע, ממשיכים לפעול. זה אישור שנותן עוד מוטיבציה, דוחף קדימה".

לשאלתי מה היא או חברי הארגון יעשו כאשר החוק יעבור, קיבלתי תגובה ראויה, שמסכמת את אופיה הבלתי מתפשר של פרץ "נחפש מלחמה אחרת, מאבק חדש, מבחינתי מלחמה שקשורה בבעלי החיים".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר