צילום: אייל טואג
צילום: אייל טואג

מלחמת השבת: עיריית אשדוד מחליטה לשבת על הגדר

בעקבות חוק המרכולים של שר הפנים, אריה דרעי, הרשויות המקומיות יוצאות למאבק ומנסות לעקוף מראש את החוק בעזרת חקיקת עזר עירונית. האם עיריית אשדוד גם תפעל כך? כנראה שלא. תגובת העירייה לסוגייה הבוערת

פורסם בתאריך: 27.12.17 08:29

     

לקראת אישורו הסופי של חוק המרכולים בכנסת שקובע כי רשות מקומית תוכל לשנות חקיקה עירונית, כדי להתיר פעילות מסחר בשבת בתחומה, רק באישור שר הפנים. החלו כמה רשויות מקומיות לקדם חוקי עזר שיתירו הפעלת עסקים בשבת במתכונת מוגבלת, זאת מפני שחוק המרכולים לא יתיר לשר הפנים לשנות חוק עזר עירוני קיים אשר מתיר פתיחת עסקים בשבת.

כך למשל אישרה מועצת העיר ראשון לציון חוקי עזר כאלה. גם ראש העיר חולון הודיע כי יביא למועצת העיר חוק דומה. יוזמות נוספות מקודמות בהרצליה, מודיעין ורמת גן. בעקבות כך הועלתה הצעה לסדר ע"י חבר המועצה, עו"ד נעים שומר לתיקון חוק העזר לאשדוד- התרה של פתיחת עסקים ברחובות מרכזיים וברובעים המערביים של אשדוד.

"באשדוד קיים סטטוס קוו אשר לפיו קיימת הסכמה כללית לפתיחת עסקים במרכזי הקניות הגדולים של אשדוד, כגון מתחם סטאר סנטר, מרכז ביג וכד', כשם שקיימת הסכמה כללית שאין לפתוח כלל מרכולים ברובעים המזרחיים, בהם מתגוררים ריכוז תושבים חרדים. ההכרח לשמור על הסטטוס קוו הקיים בעיר. מחייב לחוקק את התיקון" כתב שומר והוסיף "העובדה שהסטטוס קוו הקיים בעיר, אינו מעוגן בשום חוק עזר- מחייב לבצע לאלתר את התיקון כדי למנוע אפשרות פגיעה ממשית בזכויותיהם של תושבי העיר החילוניים". 

מה החליטו לעשות בעיריית אשדוד?

להלן תגובת העירייה לשאילתא בנושא: "אשדוד היא עיר רב תרבותית המצטיינת בשמירה על מרקם חיים משותף למרות השוני בין חלקי אוכלוסייתה. ניהול עיר של מגזרים שונים, השווים פחות או יותר בגודלם, מחייב רגישות רבה לצרכים של כל חלקי האוכלוסייה ואנו מקפידים על כך מאוד, בהבנה עמוקה של החשיבות שיש ליכולתנו לחיות יחד בכבוד הדדי, לאיכות החיים ושגשוגה של העיר. בשונה מרשויות אחרות, המצב באשדוד הינו שלפני כשנתיים וחצי הוגשו עתירות הדדיות על ידי תומכי פתיחת עסקים בשבת ועל ידי המתנגדים. הליך זה עדיין פתוח והעירייה לא תעשה צעדים בנושא בטרם תינתן הכרעה סופית בעניין".

שר הפנים אריה דרעי בפגישה עם לסרי באשדוד. צילום: דוברות ש"ס

נזכיר כי פנייה נוספת, מרוכזת, בדמות מכתב לראש הממשלה נשלחה על ידי איגוד של 58 ראשי רשויות , אך ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, לא מבניהם. במכתב ראשי הרשויות מביעים התנגדות עזה לחקיקת "חוק השבת" של שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי.

לדבריהם, "חוק המרכולים" שמעניק לשר הפנים סמכות לא לאשר חוקי עזר עירוניים המאפשרים פתיחת חנויות בשבת ושקובע כי השר לא יאשר פתיחת חנויות בשבת אלא כדי לספק צרכים חיוניים ובהיקף מזערי", מהווה "פגיעה חמורה בסמכויות נבחרי השלטון המקומי, ושינוי דרסטי של הסטטוס קוו הקיים לגבי פעילות עסקים בשבת ברשויות המקומיות ברחבי הארץ…הצעת החוק שוללת כמעט לחלוטין את היכולת לחוקק חוק עזר לפתיחת עסקים בימי המנוחה ולכן תוביל בפועל לסגירת כלל העסקים הפועלים כיום ונותנים כבר שנים שירות למיליוני אנשים".

ביג פאשן אשדוד, ייסגר?. צילם: אילן אסייג

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר