מימין גבול רובע י"ז באשדוד ומשמאל שמורת הטבע ניצנים. צילום: רשות הטבע והגנים - גיא שלך

אין גבול לשכונה

ברשות הטבע מאשימים: רובע י”ז באשדוד פולש לתחומי שמורת ניצנים. העירייה מאשרת: יש חריגות בנייה

פורסם בתאריך: 17.11.17 09:54

     

"ישנה תופעה של פלישות וגרימת מפגעים בתחום שמורת טבע חולות ניצנים מצד עיריית אשדוד, לדוגמה בית ספר הנבנה בחלקו בתוך תחום השמורה, ומצד קבלנים הבונים בתים ברובע י”ז ותושבים הגרים בצמידות לשמורה, דבר הבא לידי ביטוי למשל בהשלכת פסולת ופלישה לשטחי השמורה”.

המפגש בין "סוף העיר" לבין שמורת טבע: בתי רובע י"ז באשדוד ושמורת חולות ניצנים. עיבוד: מג"א-רט"ג

כך טוענת מתכננת המחוז ברשות הטבע והגנים מירה הולדר (אבנרי) בעקבות תכנית חדשה שהגישה עיריית אשדוד ותכליתה הגדלת זכויות בנייה במגרשים של בתים צמודי קרקע ברובע י”ז הנושק לשמורה.

ברשות הטבע מותחים ביקורת חריפה על התכנית ועל התנהלות העירייה. שם טוענים בצורה ברורה: העיר אשדוד פולשת לתוך השמורה, ואישור התכנית המוצעת רק יחמיר את המצב.

חריגה בנוף

למעשה בעירייה מודים שהתכנית נועדה, בין השאר, להסדיר את חריגות הבנייה הרבות הקיימות ברובע.

איפה עובר הגבול? קצה רובע י"ז באשדוד ושמורת הטבע חולות ניצנים. צילום: רשות הטבע והגנים – גיא שלך

ישנה סוגיה נוספת; מתברר שחלק מהבתים ברובע י”ז נכללים בתחום שיפוטה של אשדוד, אך אחרים נמצאים בתחום השיפוט של המועצה האזורית באר טוביה.

“ברגע שמתחילה זליגה לתוך השמורה, השפעת השוליים מצטמצמת, והבעיה מתרחבת לתוך השמורה”, אמרה השבוע הולדר (אבנרי) ל”כאן דרום”. “זו כאילו החצר האחורית של התושבים שם, אבל במקום שיבואו ויגידו, ‘וואו, איזו הנאה צרופה – לגור מול שמורת טבע’… אז אמנם שמו גדר כי הם היו מחויבים, אבל למרות שיחות רבות לא הגענו לפתרון. הייתה למשל מחשבה על בניית טיילת היקפית שתהיה בין השכונה לשמורה, אבל גם זה לא יצא לפועל”, הוסיפה.

לדבריה, “כשאמרו לי בעיריית אשדוד שהם רוצים להגדיל את זכויות הבנייה אמרתי להם, ‘ימות העולם, מה פתאום?” ניסינו להידבר ולהתדיין, אבל זה נראה שם קטסטרופה, קטסטרופה, פסולת בניין, זבל, הרס, עשו שם זולות”.

מי ישמור על השמורה? צילום: רשות הטבע והגנים – גיא שלך

הולדר נחושה בדעתה. “חייבים”, היא אומרת, “להסדיר חיץ מסודר שימנע את המשך הפלישה לתוך השמורה. מדובר בשמורת טבע מוכרזת. אנחנו מכירים גם את הנושא של ניסיונות של יזמים או ספקולנטים להפשיר קרקעות מדרום לרובע י”ז, בשטח השמורה. אבל אין מצב, זו שמורת טבע מוכרזת, לא תהיה בנייה בשמורת ניצנים, לפחות לא בדור הזה”.

 

תגובת מינהל ההנדסה בעיריית אשדוד: “ראשית, חשוב לציין את המקור לבעיית החריגה הקיימת: התכנית המקורית של השכונה (3/במ/204) ייעדה את הרובע לבנייה נמוכה (שלוש—ארבע קומות), עם צפיפות נמוכה ובייעוד קרקע של מגורים ובנייה גבוהה מתוכננת לאורך שדרות תל-חי.

תצלום אויר: רשות הטבע והגנים – גיא שלך

בהמשך נעשתה סדרת תכניות מפורטות שלא שינו מספר יחידות דיור ולא שינו שטחי בנייה וקודמו כתכניות מקומיות, שבזכויות הנ”ל היה אפשרי לחלק מגרשים בצורה אחרת ולאפשר בניית בתים צמודי קרקע חד או דו-משפחתי. שטחים עיקריים היו בין 160-150 מ”ר.

בהמשך אושרו כמה תכניות בסמכות ועדה מחוזית, שהוסיפו זכויות עיקריות אך לא בכמות משמעותית. ממוצע כ-170 מ”ר עיקרי. בתכניות אלו כבר שונה ייעוד הקרקע למגורים, ובעזרת קביעת ייעוד מתאים ניתן יהיה לתת זכויות עיקריות גם בקומת מרתף לפי תיקון מתארי 85/101/02/3.

התכנית החדשה מגדילה זכויות בנייה עיקריות ל-230 מ”ר מעל הקרקע ו-90 מ”ר מתחת לקרקע, שטחי שירות ל-33 מ”ר מעל הקרקע ו-25 מ”ר מתחת לקרקע. כדי להסדיר את חריגות הבנייה ולא לקדם עשרות תכניות נקודתיות יזמיות, ראינו לנכון לעשות תכנית מתארית שתוסיף זכויות בנייה ראויות לבית צמוד קרקע.

שטח השמורה גובל עם דופן הדרומי של רובע י”ז לפי תמ”א 39, ובהתאם לגבול התכנית של רובע י”ז. תכנית מקורית של רובע י”ז 3/במ/204 בתוקף מ-1995, כל שאר התכניות נעשו בגבולות תכנית מקורית, לרבות תכנית 3/מק/2090 הקובעת גבולות שטחים ציבוריים לבית ספר ושצ”פ בדרום מזרח של הרובע ובגבול הדרומי הגובל עם שטח שמורה.
בקטע מתצ”א (תצלום אוויר) של השטח הנ”ל ניתן לראות את גבולות המגרשים בוורוד על רקע תצלום אוויר. אפשר לראות שהחניה ובית הספר לא חרגו מגבולות המגרשים לפי תב”עות תקפות.

במסגרת תכנית 3/מק/2090 נקבעה רצועה ברוחב 7.0 מ’ דרומה מגבול המגרשים למגורים, המהווה חיץ בין שטח בנוי לשטח טבעי, שהייתה תנאי לפיתוח הטיילת בתכנית מפורטת. הרצועה הנ”ל הינה בתחום שיפוט באר טוביה, והתקבלה הסכמתם לפיתוח החיץ במסגרת תכנית מפורטת 3/מק/2090.

אנו יודעים שהייתה תכנית פיתוח שהוגשה למועצה באר טוביה כנראה להיתר, אך לא ידוע מה התקדם. בהחלטת הוועדה המקומית נדחה תנאי למתן היתרים לשורה הדרומית של בתים בפיתוח הטיילת.

לתכנית המוצעת אין שום נגיעה לגבולות המגרשים ולא לגבול עם השמורה, אלא תוספת שטחי בנייה לניצול בתוך המגרשים בגבולות הסטטוטוריים של מגרשים מאושרים ובנויים.

נכון שישנה סטייה בין גבול שיפוט באר טוביה לבין גבול שיפוט אשדוד. בוועדת גבולות מ-6.3.2014 נדונה הסטייה והבקשה שלנו להעביר את הרצועה לתחום רשות מקומית אשדוד, ואף ביקשנו להעביר לתחום אשדוד גם את הרצועה של 7.0 מ’ דרומה המיועדת לטיילת וחיץ בין השמורה. באותו הדיון הושגה הסכמה של באר טוביה, אך לאחר מכן לא התקבלו החלטות סופיות כנראה משום שהוועדה טרם סיימה עבודתה”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר