ניסוי עם מורה רובוטית. צילום: חן גלעדי
ניסוי עם מורה רובוטית. צילום: חן גלעדי

מורים רובוטים: פיתוח של חוקר מ-SCE באשדוד יציל את מערכת החינוך?

ניסוי שמנהל ד"ר חן גלעדי מהמחלקה להנדסת מכונות ב SCE קמפוס אשדוד, בשיתוף פעולה עם המעבדה לבינה מלאכותית של אגף מו"פ של משרד החינוך, בוחן את שילובם של רובוטים בעלי בינה מלאכותית בבתי הספר כעוזרי הוראה, שיפחיתו עומס מהמורים

פורסם בתאריך: 22.2.23 11:29

     

כיתות גדולות, מחסור קבוע באנשי חינוך, עומס חריג על כתפיהם של המורים, מתי כל זה עתיד להשתנות? פיתוח חדש עליו עובדים במעבדת מחקר לרובוטיקה מרוחקת של ד"ר חן גלעדי מהמחלקה להנדסת מכונות ב SCE המכללה האקדמית להנדסה על שם סמי שמעון, ובשיתוף המעבדה לבינה מלאכותית של משרד החינוך, אותה מנהל ד"ר עמיר גפן, מציע שילוב רובוטים בדמות אדם כעוזרי הוראה שיסייעו למורים.

בימים אלו נערך מחקר המשלב בינה מלאכותית ורובוטיקה, באמצעות סדרת ניסויים בבית ספר בארץ. בניסוי נבחנה יכולתה של רובוטית להעביר מערכי שיעור שנבנו באופן אוטונומי לקבוצת תלמידים. על פני הרובוטית שלבשה בגדי אדם הוקרנו פני אישה, ששפתיה נעו בהתאם למערך השיעור. המטרה של הדמייה זו היא להעניק לרובוטית כמה שיותר מאפיינים אנושיים ובכך לבדוק את מידת ההקשבה והביצוע של התלמידים לרובוטים בדמויות אדם.

ניסוי עם מורה רובוטית. צילום: חן גלעדי

ניסוי עם מורה רובוטית. צילום: חן גלעדי

"מדובר על תהליך מחקרי ארוך ומתמשך הבוחן את טיב הקשר בין התלמידים לסייעת הרובוטית", אומר ד"ר גלעדי. כמו כן, הרובוטית יכולה להקרין במרחב ועל שולחנות התלמידים סרטוני הסברה פרטניים כך שכל תלמיד מקבל את חווית השיעור המיטבית האישית בשבילו. הרובוטית אומנם לא יכולה לנוע בין התלמידים, אבל הניסוי בחן גם את יכולת הניתוח הסביבתי של הרובוטית, כך שתדע להגיב למתרחש סביבה על ידי התלמידים. ניתוח זה נעשה באמצעות תמונות שנאספות לאורך השיעור על ידי מצלמה המותקנת על הרובוטית ובכך מסייעת לה לנתח את ביצועי התלמידים במשימה שניתנת להם ולהגיב בהתאם. "בעתיד, אנחנו מקווים כי הרובוט עוזר ההוראה יוכל לא רק להגיב לתלמידים בזמן אמת על המשימה, אלא גם לנתח את הביצועים ולהפיק דו"ח אודות התקדמות הלמידה שלהם." אומר ד"ר גלעדי.

בעצם אין מדובר בהחלפת המורים ע"י רובוטים, לפחות לא בשלב זה. "השאיפה שלנו היא שהרובוטים לא יפריעו למורה, אלא ישחררו אותה לפעילויות נוספות. המטרה למעשה היא להפוך את היחס. הרובוטית תלמד קבוצה שתהווה שני שליש מהכיתה והמורה תהיה פנויה עם השליש הנוספים. המשמעות שהמורה תוכל להתרכז בקבוצה קטנה של תלמידים בכיתה, על סמך הצורך שלהם בעזרה ויחס יותר אישי".

ניסוי עם מורה רובוטית. צילום: חן גלעדי

ניסוי עם מורה רובוטית. צילום: חן גלעדי

עד שנראה את עוזרי ההוראה הרובוטיים בכיתות בתי הספר נדרש עוד זמן רב, אולם החוקרים השותפים לפרויקט מקווים כי ככל שיושקעו יותר משאבים בניסויי ניתן יהיה להרחיבו למגוון שיעורים וקבוצות גיל שונות, ובכך להגדיל את התקווה להביא פתרון זה לא רק לישראל אלא למדינות רבות בעולם. "נושא החינוך נמצא בעיקר המיקוד של מדינות ה OECD כך שישראל אינה היחידה שמחפשת פתרונות חדשניים בתחום זה באמצעים של בינה מלאכותית ורובוטיקה. אני מאמין ומקווה שנצליח להביא בשורה בהקדם", סיכם דר' גלעדי.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר