יונה פישר. צילום: חנה סהר
יונה פישר. צילום: חנה סהר

הלך לעולמו יונה פישר, חתן פרס ישראל ולשעבר יועץ מוזיאון אשדוד לאמנות

פישר, ששימש כאוצר הראשי והיועץ האמנותי של מוזיאון אשדוד לאמנות בין השנים 2004 ל-2011, וליווה את העשייה בו עד לאחרונה, הלך לעולמו בגיל 89. "יונה היה אדם פורץ דרך, הייתה לנו הזכות הגדולה לעבוד במחיצתו", אמר ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי

פורסם בתאריך: 4.3.22 08:52

     

עצב בעולם התרבות והאמנות באשדוד: יונה פישר, מי ששימש כאוצר ראשי וכיועץ אמנותי של מוזיאון אשדוד לאמנות כמעט מיום הקמתו, הלך אמש לעולמו בגיל 89.

לפישר הייתה תרומה מכרעת בעיצוב תחום האמנות בעיר, והוא פעל לייחד את המוזיאון לבסס אותו כאחד מן המוזיאונים המובילים בארץ ולהובילו להכרה על פי חוק המוזיאונים. ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי ספד לו: "יונה פישר היה שם נרדף לחדשנות, אדם פורץ דרך שתמיד חשב איך לקדם את התחום שכה אהב ואיך לשים את אשדוד על מפת האמנות הארצית והעולמית. הוא היה שגריר אמיתי של אשדוד. רוחו ומורשתו ימשיכו ללוות ולהנחות את דרכו של מוזיאון אשדוד לאמנות".

פישר נחשב לבכיר האוצרים הישראלים, ולמי שהגדיר במידה רבה את תחום האוצרוּת בארץ. הוא רשם לזכותו עשייה תרבותית ענפה ודחוסה בארץ ובעולם, המתפרשׂת על פני כשבעה עשורים. עד לפרישתו, הנהיג פישר במוזיאון אשדוד לאמנות, שבו פעל כאוצר ראשי וכיועץ אמנותי בין השנים 2004-2011, פעילות אוצרותית רציפה של עשרות תערוכות וקידם את התקבלותו במרחב התרבות הישראלי.

מרכז מונארט

מוזיאון אשדוד לאמנות, מרכז מונארט. צילום: דודו בוזגלו ל-odrey

באופן מקרי, חנכה אתמול עיריית אשדוד את כיכר האמנות ע"ש האמן "אבשלום" שיונה פישר יזם וקידם את חניכתה. "יונה הניח את היסודות והוביל את ביסוסו של עולם האמנות באשדוד, והיה גאה בכך", סיפרו במוזיאון. "העיר אשדוד סיקרנה אותו מבחינה תרבותית בשל האמנים הרבים והחשובים שצמחו בה לאורך השנים. בזכותו, אשדוד נמנית על מפת האמנות המקומית והיא מהווה יעד לאמנים, ליוצרים ולאנשי התרבות הגדולים בישראל, שהגיעו לעיר בזכותו".

פישר הקים גם את אוסף האמנות של המוזיאון ודאג לחשוף אותו לקהל בתצוגות מתחלפות. הוא אימץ את המודל המוזיאלי הרגיונלי הנהוג בערי מחוז בצרפת, והטמיע אותו במוזיאון – מודל המבחין בין מוזיאונים מרכזיים לבין מוזיאונים אזוריים בערי שדה, הממקדים את פעילותם סביב התרבות וההיסטוריה המקומית. מודל זה סייע לייחד את מוזיאון אשדוד לאמנות מול מוזיאונים פריפריאליים אחרים בארץ, באמצעות פעילות בעלת גוון מקומי שאינה מסתפקת בהשלמה או בהדהוד של מהלכי המרכז.

ב-2013, במלאת לפישר שמונים שנה ולציון עשור למוזיאון, הוקם "האוסף על שם יונה פישר במוזיאון אשדוד לאמנות", המורכב ברובו מעבודות של אמנים שעבדו עם פישר במשך השנים ואף הציגו במוזיאון. המהלך מציין את חשיבותו של פישר כדמות מובילה בניסוחו של קאנון האמנות הישראלי, במעשה של מחווה והוקרה למי שתרם רבות כל כך להקמת המוזיאון ולביסוס מעמדו על מפת האמנות הישראלית.

"אנו כואבים ומצרים על לכתו של איש גדול זה שעשה כל כך הרבה למען העיר", נמסר מעיריית אשדוד וממוזיאון אשדוד לאמנות.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר