ציון כהן והשריפה במועצה הדתית באשדוד. צילום: דיווחים לכיש דרום
ציון כהן והשריפה במועצה הדתית באשדוד. צילום: דיווחים לכיש דרום

"תפיסת עולם קיצונית": עונש מאסר בפועל לאיש שהצית את המועצה הדתית באשדוד

3 שנות מאסר וקנס בגובה 10 אלף ש"ח זה העונש שנגזר על ציון כהן, מקיבוץ מרום גולן שהצית שורה של מוסדות דת ברחבי הארץ באמצעות מטענים, בין היתר במועצה הדתית באשדוד

פורסם בתאריך: 14.9.21 13:35

     

ציון כהן, קיבוצניק ממרום גולן, בן 69 הורשע בכך שהצית שורה של מועצות דתיות ובתי דין רבניים בארץ, בהם בית הדין הרבני באשדוד.

על פי כתב האישום שכהן הודה בפרטיו, עובר לחודש ינואר 2019 גמלה בליבו החלטה לגרום לשריפת בתי דין רבניים ומועצות דתיות באמצעות השלכת מטענים וחומרים מאיצי בערה לתוך מוסדות הדת שיתלקחו בו זמנית בכל המוסדות מתוך מטרה לגרום להפסקת מתן שירותי מוסדות הדת לציבור החילוני ובכך לתרום למטרתו שהיא הפרדת דת ומדינה.

על מנת להוציא זאת לפועל הוא החל לבקר במוסדות דת שונים ברחבי ישראל לשם איסוף מידע כשהוא מסווה את זהותו ומחופש להומלס – זאת כדי לבחור את מוסדות הדת הנגישים ביותר לקידום תכניתו.

ב-14 במאי 2020 הוא רכש ציוד וחומרים שונים וייצר עמם מטענים משני סוגים: האחד, מטען תבערה פירוטכני מאולתר הגורם בפעילותו ללהבה. השני, מטען חבלה שנועד לגרום לפתח כניסה בשמשת החלון.

במסגרת הכנותיו, ערך כהן ניסויים בחומרי הבעירה השונים, ייצר את המטענים והחזיק ציוד במחסן שכלל שני מטעני תבערה עם אבק שריפה ואמצעי ייזום, ארבעה מטעני מנפצי שמשות, שש מערכות הפעלה מבוססות טיימר וסוללה בקופסת חשמל, שתי מערכות הפעלה מבוססות טיימר וסוללות מאוגדות בסרט דביק, ושישה טיימרים דיגיטליים.

הוא התקשר למוסדות הדת ובדק את שעות הפעילות של המוסדות. הוא בחר בקפידה את בתי הדין הרבניים שאותם הצית, לאחר שוודא שהם לא צמודים למבנה אחר שעלול להיפגע, והשעה המאוחרת בה הוצתו בתי הדין הייתה כדי להבטיח שלא יהיו אנשים במקום שעלולים להיפגע. בנוסף הניח פצצות סירחון כדי להרחיק סקרנים מלהתקרב למקום ההצתה ולמנוע פגיעה בהם.

באותו היום הצטייד כהן בשישה מטעני תבערה, שישה מטעני מנפץ שמשות, שישה שקים המכילים בגדים ישנים, שש פצצות סירחון שמטרתן להרחיק סקרנים ועגלת קניות. הוא העמיס את הציוד ברכבו, ויצא ברכבו מקיבוץ מרום גולן שבו התגורר לשם ביצוע תכניתו. הוא התחפש להומלס כדי להסוות את זהותו, ויחד עם עגלת הקניות נסע לבית הדין הרבני בעיר אשקלון. שם הנאשם בדק את מבנה בית הדין ואת הגישה אליו. לאחר שהבין שלא ניתן להחדיר את מטען התבערה דרך חלון בית הדין, המשיך לכיוון מוסדות דת אחרים.

ציון כהן מחופש להומלס מחוץ למועצה הדתית באשדוד. מתוך מצלמות האבטחה

ציון כהן מחופש להומלס מחוץ למועצה הדתית באשדוד. מתוך מצלמות האבטחה

אחר הצהריים הוא הגיע למועצה הדתית באשדוד ווידא שניתן להחדיר את מטען התבערה דרך החלון והמשיך למוסדות דת אחרים בארץ. למחרת בבוקר הוא הכין את מערכות מטען התבערה לפעולה וכיוון את כל המערכות כך שיפעלו בשעה 2:00 לפנות בוקר.

בהמשך נסע למועצה הדתית באשדוד כשהוא מחופש להומלס, פתח את אחד החלונות והבחין בחדר גדול ובו מחשבים ושולחנות. הנאשם שלשל לחדר באמצעות חבל את מטען התבערה וערימת בגדים כמאיצי תבערה ונמלט מהמקום. משם המשיך לעוד מוסדות דת ברחבי הארץ וביצע מעשים דומים.

ואכן בשעה היעודה 2:00 לפנות בוקר התלקחו ששת מטעני התבערה שאותם הטמין כהן וגרמו לנזקים של עשרות אלפי שקלים במוסדות הדת, בין היתר למועצה הדתית באשדוד.

למקום הוזעקו כוחות כיבוי ומפקד האירוע מטעם כוחות הכיבוי, רב רשף גבי אזולאי מסר אז: "כאשר חדרנו למבנה הבחנו במספר מוקדים ומיד החלנו בפעולות סריקה, כיבוי ושחרור עשן. במקום עבדו חמישה צוותי כיבוי".

השריפה במועצה הדתית. צילום: דיווחים לכיש דרום

הפרקליטות דרשה להטיל עליו עונש של שש שנות מאסר, מנגד הסנגורית שלו דרשה עונש שירוצה בעבודות שירות.

השופט עמי קובו מבית המשפט המחוזי מרכז, התייחס בהחלטתו לכך שכהן ביצע את המעשים מתוך כעס על הממסד הדתי ומתוך כוונה לגרום להפרדת הדת מהמדינה וכתב כי הסיבות שהביאו אותו לביצוע העבירה "הן תפיסת עולם אידיאולוגית קיצונית ורצון לקדם את תפיסת עולמו באמצעות העבירה וההד הציבורי שיבוא בעקבותיה". הוא ציין לחומרה את העובדה שלעבירת הצתה יש חומרה ייחודית כי אש שיוצאת אין עליה כל שליטה.

יחד עם זאת ציין כי כהן הוא "אדם מבוגר בן 69, אב לארבע ילדים בוגרים וסב לנכדים. לאורך השנים תפקד במסגרת חייו השונות, סיים 12 שנות לימוד, שירת שירות צבאי מלא ושירות ממושך במילואים, היה חבר קיבוץ ובו עבד. בעקבות מעשיו, מרבית בני משפחתו ניתקו עמו קשר והוא הוצא מהקיבוץ בו חי במשך כ-40 שנים".

לאור זאת גזר עליו עונש של 3 שנות מאסר וכן קנס בגובה 10 אלף ש"ח.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר