חג הגבינות בפתח. צילום: משק שמואלי
חג הגבינות בפתח. צילום: משק שמואלי

ביקורים טעימים: שבועות של גבינות

רוצים לקפוץ לביקור עם הילדים באחת המחלבות באזור או רק לקרוא עליהן? לכבוד חג שבועות, הלא הוא גם חג הגבינות, ליקטנו רשמים מכמה מחלבות מעניינות. אז יש יוגורטים, גבינות, לבנה וממרחים, יש מוצרים מחלב עיזים, פרות ותאואים, ויש המתאימים גם לטבעונים. סלנו כבר מוכן על כתפנו

פורסם בתאריך: 18.5.18 14:43

     

מתוך מסורת חג השבועות וחג מתן תורה נולד המנהג לאכול “חלב ודבש תחת לשונך” בהתאם לפסוק המקראי הממשיל את החלב והדבש לתורה. כך תפסו עם השנים מוצרי החלב באופן בלעדי את תפריט חג הביכורים.
חג השבועות הוא הזדמנות לחשוף כמה מהמחלבות ומהחוות באזורנו שכיף לבקר בהן גם במהלך השנה כולה. וכן, יש גם אחת טבעונית. אתם יודעים מה? נתחיל איתה.

גינה אורגנית, חקלאות טבעונית

עבור הטבעונים שביניכם, "כאן דרום" אינו מקפח את הטרנד שצובר תאוצה. במושב ניר בנים תוכלו למצוא את חוויה בכפר בבעלותם של הזוג שירי חסיד ומשה רודניקוב. חוויה בכפר מציעה אירוח בוטיק טבעוני-כפרי, שאליו מגיעים לכמה שעות ונהנים מחיבור לשקט, לרוגע, לטעמים חדשים ומפתיעים, לאדמה, ליצירתיות ולהרבה ירוק שמסביב.

שירי חסיד

שירי חסיד

לכאן ניתן להגיע רק לסדנה אחת או לחוויה מלאה, שבה מוגשת ארוחה טבעונית, אחריה יוצאים לטייל בין ערוגות הירקות בגינה האורגנית וכן בין העצים המיוחדים בבוסתן הפירות הטרופיים וטועמים מה שגדל בעונה (עכשיו בבוסתן זו עונת הפיטנגו, הריו גרנג’ה ופרחי הפג’ויה). את החוויה מקנחים בסדנת מנדלות על אבנים, סדנה שמאפשרת שקט, התכנסות וחיבור לשמחת היצירתיות. וכמובן מסיימים את החוויה בטעימה של קינוחים יצירתיים הכוללים חלב קוקוס או חלב צמחי.

שירי, בתו של חנן חסיד, מי שהיה ראש המועצה האזורית באר טוביה במשך הרבה שנים, היא יוצרת ומנחת סדנאות מנדלות, ומשה הוא מחנך בשנת חופש בבית הספר הפתוח ברחובות. בעברה שירי עסקה בהדרכה ובהנחיית גננות בעבודה עם ילדים המתמודדים עם בעיות קשב וריכוז, הדריכה ילדים ובני נוער בעמותת אתגרים, הפעילה קייטנות ועסקה גם בתחומים של הדרכת מבוגרים וילדים בנושאי קיימות ואקולוגיה.

כדורי תמרים וקראמל שקדים, הכל טבעוני

כדורי תמרים וקראמל שקדים, הכל טבעוני

“אני בעלת תואר ותעודות בתחומי הנחיית סדנאות וקבוצות בטבע ובתחומים נוספים”, היא מספרת, “אבל זו הפעם הראשונה שאני מאגדת מספר אהבות שלי בעסק אחד. שנינו אוהבים לארח, ומכיוון שמשה טבעוני ואני צמחונית, וכך גם הרבה מבני המשפחה שלנו, רוב האוכל המוגש אצלנו הוא מהמטבח הטבעוני. תמיד קיבלנו המון מחמאות על האוכל, על הגיוון שלו ועל האירוח המקסים, לכן בעקבות זאת החלטנו לפתוח עסק ביתי של אירוח טבעוני כפרי אצלנו בחצר”.

אנשים הופכים לטבעונים או לצמחונים בזכותכם?

“חבר של משה נהיה טבעוני בעקבותיו עוד לפני שהיה לנו את העסק, אבל תמיד אנשים מופתעים ואומרים שלא ידעו כמה אוכל טבעוני יכול להיות כל כך מגוון, טעים ומשביע. האוכל מאופיין בכך שהוא אוכל שאנחנו אוהבים להכין ולאכול במטבח הביתי שלנו, וחלק מן התוצרת היא מהגינה: אוכל טרי, מפתיע, מזין ואינו מכביד, המכיל את כל המרכיבים של ארוחה מאוזנת, צבעונית ובריאה. מנות כמו תבשילי קארי וקדירות, שייקים של בריאות, לחמי ולחמניות כוסמין שאור באפייה ביתית, ממרחים טריים כמו ממרח טופו צנוניות, ממרח פסטו תרד (מהגינה), ממרח קשיו, ממרח טחינה-סלק, שקשוקה טבעונית מעושנת, לבבות ארטישוק מוקפצים בפירות הדר, קרמאבל טבעוני עם שקדים ותותים, פנקוטה אספרסו טבעונית ויש עוד”.

מחיר הזמנת סדנה או ארוחה בחווה נערכת בתיאום טלפוני מראש לקבוצות: שירי — 055-6644256

מתכון של שירי: פנקוטה טבעונית
(או כמו שאומרים אצלנו: “פנק אותה”)

תבנית אינגליש קייק
לפנקוטה:
400 מ”ל קרם קוקוס (פחית אחת)

חצי כוס סוכר חום
רבע כפית וניל איכותי
כוס אספרסו קר
2 כפיות שטוחות של אגר אגר (מייצב טבעוני במקום ג’לטין. נמצא בחנויות טבע כמו ניצת הדובדבן)
לקרמל:
1/3 כוס סוכר
1/3 כוס מים רותחים
להגשה:
קליפת לימון מגורדת

ההכנה:

מכינים את הפנקוטה: שמים בסיר את האספרסו הקר, פתיתי האגר אגר והסוכר ומביאים לרתיחה על אש קטנה תוך כדי ערבוב עד שהאגר אגר והסוכר נמסים. מוסיפים את הווניל ואת קרם הקוקוס ומביאים לרתיחה נוספת תוך כדי ערבוב. מסירים מהאש ומניחים להתקרר.

מכינים את הקרמל: בסיר קטן שמים את הסוכר ומבשלים על אש קטנה. סוגרים את המכסה ומשגיחים: כשהסוכר מתחיל להפוך לנוזלי, מערבבים ושומרים שלא יישרף, כך עד שכל הסוכר הופך לנוזל חום. שופכים פנימה מעט מהמים הרותחים (נזהרים — זה מתיז) ומערבבים מיד עם כפית ארוכת ידית. משאירים על אש קטנה עד שהקרמל מסמיך מעט. בודקים עם כפית על השיש שהקרמל עדיין נוזלי אך מסמיך כשמתקרר. מוזגים את הקרמל לתבנית.
מוזגים את הקרם לתבנית עם הקרמל, ומכניסים למקרר למספר שעות-לילה.

להגשה: הופכים את התבנית על מגש (בזהירות, שלא יישפך מהצדדים) ומגרדים מלמעלה קליפת לימון.

 

הקאמבק של הג’מוסים

אחת מן המחלבות המוכרות בארץ, שמביאה כבוד רב לדרום, היא חוות הבופאלו במושב ביצרון. כחווה היחידה והבלעדית בארץ לגידול בקר הבופאלו, היא מייצרת גבינות בופאלו ומוצרלה בסגנון איטלקי אותנטי, עם היד על הדופק בתחום, ולאחר הכשרה ונסיעות עקביות לאיטליה.

דור רביעי לחקלאות: הראל טרייסטר עם התאואים

דור רביעי לחקלאות: הראל טרייסטר עם התאואים

עדר הבופאלו — הלוא הוא התאו בעברית צחה וג’מוס בערבית — הגיע למושב ביצרון בטיסה מדרום איטליה בשנת 1995, ובחווה מתקיימים בתיאום מראש סיורים מפנקים, הכוללים ביקור מודרך ברפת, צפייה בסרט מרתק במרכז המבקרים וטעימות מתוצרת המחלבה.

חוות הבופאלו הוקמה ביוזמת משפחת חגי ועירית טרייסטר, שתמיד עסקה בחקלאות. במקביל עבדה עירית גם כמורה להיסטוריה בתיכון באר טוביה. במהלך טיול שערכו באיטליה הם התפעלו מטעמו של יוגורט בופאלו נפלא וחשבו לייצר זאת גם בארץ. לאחר ביורוקרטיה רבה הצליחה המשפחה להקים את מחלבת הבופאלו הראשונה בארץ.

הידע בנושאי הכנת המוצרים, כגון גבינת מוצרלה, ריקוטה ויוגורטים, נרכש במחלבות בדרום איטליה, והקשר עם המורים האיטלקים נשמר עד ליום זה והפך לחברות טובה ולקשר של משפחה.

כיום ממשיך את הדרך הבן חנוך טרייסטר המתגורר במושב יחד עם רעייתו מאיה, שלהם ארבעה בנים. חנוך ממשיך את הנסיעות לאיטליה ולאחרונה ביקר בתערוכה בנושא ברומא.

עירית, מה עם הגבינות?

עירית, מה עם הגבינות?

“מוצרי המחלבה טבעיים ובריאים ללא שום אנטיביוטיקה, אחוזי החלבון והסידן של הגבינות ומוצרי החלב גבוהים יותר, והחלב מסייע לסובלים מאלרגיות או מבעיות עור”, הוא מציין ומוסיף, “הרפת בנויה ומתוכננת על פי תקנים מחמירים עם תנאי גידול באוויר הפתוח. אין פה תעשייה, אלא הבנה שלכל חיה יש נשמה, ודרך הטיפול בהן היא עם חום, ליטוף ואפילו דיבור וקשר עין מרגע ההמלטה”.

למחירי כניסה וביקורים בתיאום מראש: 054-2490139

 

 

כאן מגדלים עיזים בכיף

משק שמואלי במושב באר טוביה, המייצר גבינות עיזים, חושף גם את עולמם הערכי והציוני של החקלאים. יעלי וניר שמואלי הם זוג נשוי והורים לשלושה ילדים, שעזבו עבודה טובה ומפרנסת כדי לחזור לשורשים החקלאיים.

הילה שמואלי עם ידידים

הילה שמואלי עם ידידים

ניר נולד וגדל בבאר טוביה, ויעלי נולדה וגדלה במושב כפר ביל”ו. “שנינו גדלנו באותו בית מדרש חקלאי וציוני”, הם מספרים, “אנחנו נכדים למייסדי המושבים באר טוביה, כפר הס וכפר ביל”ו שהוקמו בין 1930 ל-1933, ואנחנו גאים מאוד להמשיך את דרך החיים החקלאית שהתוו עבורנו הסבים והסבתות שלנו. במרכז המבקרים שלנו תלוי על הקיר המשפט המפורסם שאמר סמילנסקי בימי ראשית ההתיישבות: ‘אם חקלאות כאן — מולדת כאן’. הקשר העמוק בין חקלאות ובין מולדת ברור לנו וזורם בדמנו”.

ניר עשה חיל כאיש הייטק בחברת IBM, והחלום על עבודת האדמה נותר "על אש קטנה". היה נדמה לו שאהבת הילדות הישנה תישאר בגדר תחביב בלבד, אך בשנת 2009 הוא החליט ללכת בעקבות הלב ולעשות את הצעד המשמעותי לעבר הגשמת החלום: הוא עזב את עבודתו, חזר למשק והחל ללמוד קורס גבינות בכפר סילבר.

שלושה דורות: השמואלי'ז

שלושה דורות: השמואלי'ז

“הבאנו אל המשק המשפחתי תיש ושתי עיזים”, הוא מספר, “ובין צלילי האזעקות וקולות הנפץ באותם ימים סוערים זכו מיד שתי העיזים לשמות 'עופרת' ו'יצוקה'”. במשך חמש שנים הם הכינו גבינות עיזים במטבח, בהתחלה רק לבני המשפחה ולחברים, אך כיוון שהתגובות שקיבלו היו כל כך חמות, הם בחרו להפוך את התחביב המהנה לעסק, כשניר נמצא כל כולו בדיר ובמחלבה, ויעלי מסייעת בזמנה הפנוי.

“ככל שהדיר והמחלבה גדלו, כך היה צריך אותי יותר ויותר בעסק”, מספרת יעלי, “ולכן בשנת 2014 החלטתי לעזוב את עבודתי כיועצת חינוכית בגן יבנה ובמושב קדרון ולהצטרף לניר בעבודתו במשק. זה לא היה פשוט, אך החלטתי בלב שלם לעזוב את העבודה, והתחביב הקטן הפך לעסק משפחתי מסורתי, שבו אנו מבלים ועובדים יחד יום—יום בדיר, במשק ובחנות המחלבה. אנחנו למעשה משלבים את העבודה שלנו יחד עם החיים האישיים בהנאה רבה.

באנו לתחום החקלאות מתוך אהבה גדולה לטבע ולבעלי חיים. זה בסיס תפישת העולם שלנו, ואנחנו מגדלים את העיזים בהקפדה על תנאי מחיה מיטביים, בדיר מרווח ונקי, בדאגה לבריאותן ובטיפול מסור. העיזים נהנות ממזון משובח ואיכותי ומהרבה ליטופים ותשומת לב. ההרבעות אצלנו במשק הן טבעיות, ולאחר ההמלטה אנחנו מקפידים להשאיר את הגדיים עם האימהות.

חשוב לנו מאוד למנוע צער בעלי חיים. הכי מרגש אותנו לקבל את ההודעות, המסרונים והמיילים מהמבקרים לאחר הביקור כאן. המילים הטובות שאנשים כותבים לנו מחממות לנו את הלב תמיד. כמובן, כיף גדול גם לשמוע פידבק מאנשים שנתנו להם חלב עיזים כדי לרפא פצעים בפה, והם מתקשרים כדי להודות ולעדכן שזה עזר”.

הגבינות במשק שמואלי אינן מכילות חומרים משמרים על מנת לא לפגוע באיכות חלב העיזים והסגולות המיוחסות לו. במשק ניתן לערוך סיורים, לקנות גבינות היישר מן היצרן לצרכן ולחוות את התהליכים שנעשים בו.

לתיאום מחיר וביקורי קבוצות במהלך כל השבוע: 052-6659925

חקלאות או תיירות? גם וגם

הרפת של איתי בהנהלת איתי גיל ממושב ניר בנים תאפשר לכם לא רק לטעום מעדני חלב מגוונים, אלא תהפכו בעצמכם לרפתנים ליום אחד. באירוח מלבב באווירה משפחתית וכפרית המבקרים מצטרפים לאיתי ולמשפחתו לסיור של כשעתיים לחוות את העבודה היום—יומית ברפת, דואגים להאכלת העגלים הקטנים מבקבוקים, צופים בחליבה ובמתקני החלב הענקיים ומאכילים את הפרות היישר מהידיים, כל זאת לצד הסבר מרתק על ההיסטוריה המשפחתית עד לדור שלישי.

בסיום הסיור מקבלים גם מתנה חינוכית ונהנים מטעימות של מעדני חלב ושוקו. “אני דור שני לרפתנים”, מספר איתי, “אבי הקים את הרפת בשנת 1955, ואני עובד ברפת מאז ומתמיד. לפני שנה החלטנו לפתוח את המקום גם לקהל ולתיירים, ואני, רעייתי ושלושת הילדים מדריכים את המבקרים. אנחנו משווקים לטרה את כל החלב, כמעט שני מיליון ליטר בשנה, וזה עיקר עיסוקנו. הסיור הוא כמו ביקור במרכז מבקרים של מפעל גדול, ואנחנו מובילים אותם תחנה אחר תחנה עם הסבר מודרך למבוגרים והפעלות לילדים”.

בהרשמה מראש בלבד: 050-5697361

 

חזרה לאספסת עם רון בלב

במושב אביגדור אנחנו פוגשים את שרון נוי ממשק נוי שמייצרת במחלבה המשפחתית את גבינות נויהל'ה.

“הרפת הוקמה בשנת 1950 בידי סבי וסבתי זלמן ושושנה נוי ז”ל, ואבי אריק המשיך את המסורת, פיתח וטיפח את הרפת, וכיום אנו מייצרים כ-1.5 מיליון ליטרים של חלב איכותי בכל שנה”, מספרת שרון. “המחלבה פועלת בשיטות ייחודיות של חליבה ותזונה הומאניות ועצמאיות לפרות, וחשוב לנו להחזיק רפת טובה, בריאה ומוצלחת.

“לפני כ-15 שנה אני ובעלי נעם החלטנו לחזור למשק ולהמשיך את המסורת המשפחתית המדהימה, וכך אנחנו עובדים כל המשפחה יחד, כתף אל כתף, במשק שלנו. עם השנים לצד הרפת למדתי גבנות, וכך החלטנו להקים את מחלבת נויהל’ה.

במחלבה אנחנו מייצרים גבינות מחלב בקר ומקפידים על שמירת המסורת של עבודת כפיים משפחתית. הגבינות שלנו עשויות מחלב בקר מלא ללא חומרים משמרים, כשכל גבינה מקבלת תשומת לב אישית, וכך אנחנו מצליחים לשמור על איכות גבוהה, טעמים וארומה ייחודיים, ויחד עם זאת נהנים ממסורת והיצירה הפרטית שלנו.

במחלבה אנחנו מוכרים מגוון גדול של גבינות, ובתוכן גבינות רכות, כמו גבינת שמנת בטעמים ולאבנה טרייה, גבינות חצי קשות מיוחדות, ביניהן את גבינת המשק שלנו, גבינת חלומי וגבינה צ’רקסית. בחג שבועות (18.5.18) אנחנו מקיימים יריד ביכורים, בו ניתן למצוא את כל הגבינות שלנו ולצדן תוצרת נפלאה של חקלאים מהאזור, שמן זית, ירקות ופירות, דבש, עוגות, לחמים, קישים יין ובירות”.

אפשר למצוא את משק נוי גם בפייסבוק : נויהל’ה — גבינות משק טריות, ומכירת הגבינות היא בכל יום שישי בשעות 13:30-8:30 במושב אביגדור, טלפון: 054-6754499

 

ארץ של רועים

חוות אלה היא חווה חקלאית משפחתית, הממוקמת בדרום חבל לכיש היפה בין מושב לכיש וקיבוץ להב. בדרככם לשם תגלו כי הכביש לחווה מתפתל בינות לכרמי ענבים וגבעות מוריקות. החווה בנויה על מדרונות גיא מטופח ומוקף בעצים. בית המשפחה המרשים, הבנוי מאבן מקומית, בולט ונראה למרחוק, והוא הסימן שהגעתם לחוות אלה ול"צדק — גבינות עיזים אורגניות".

החווה הוקמה בידי יצחק ועירית צדק לפני כ-30 שנה במסגרת התיישבות בודדים. “במקור אנחנו מעין צורים”, מספרת עירית, “צדק היה פקח ברשות שמורות הטבע, ואני עד היום פיזיותרפיסטית והמנהלת המקצועית של המרכז ההידרותרפי בשער הנגב. החקלאות בחווה היא חקלאות שבה אנו פועלים באמצעות משאבים הקיימים בסביבה הטבעית המיידית, תוך התחשבות מקסימאלית בסביבה.

הגידול העיקרי בחווה הוא עדר עיזים מקומיות לחלב אורגני. העיזים יוצאות מדי בוקר למרעה, ובערב הן חוזרות לדיר המרווח, בו הן לנות. בחווה מחלבה, בה אנו מייצרים גבינות ייחודיות ומשובחות מחלב העיזים שלנו, באופן המשמר מסורת עתיקת יומין של ייצור גבינות ללא שימוש בחומרים משמרים או תוספים אחרים. חלב נטו! במחלבה גם שפע גבינות טריות או מיושנות בעלות מגוון טעמים ומרקמים שאין דומה לו וכן שמן זית מייצור מקומי, לחם שאור, דבש ויין”.

למחלבה ניתן להגיע בכל ימות השבוע ללא תיאום מראש, מהזריחה ועד השקיעה, וליהנות מישיבה בצל העצים עם מגש גבינות, לחם ויין טוב.

למידע נוסף ולהצטרפות לקהילת צרכני הגבינות של חוות אלה ניתן ליצור קשר בטלפון: 054-6431409/7

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר