צבי צילקר, השבוע בביתו
צבי צילקר, השבוע בביתו

"אני משיב מלחמה לסרטן": צבי צילקר בריאיון מיוחד ולקראת ספר חדש

אפשר לומר שראש העירייה המיתולוגי של אשדוד, די ירד למחתרת בשנים האחרונות. אבל בריאיון מיוחד לחג הוא מדבר בפתיחות על מצבו הבריאותי, על הספר החדש שהוא כותב, וגם על מה שהוא יותר אוהב ופחות אוהב בעיר הבנויה בדמותו. צבי צילקר נאבק בסרטן ולא מוותר. ריאיון

פורסם בתאריך: 6.9.21 12:31

     

מאז הבחירות המוניציפליות האחרונות שבהן סיים ראש העירייה לשעבר, אינג' צבי צילקר (88) קדנציה של כמעט יובל שנים כחבר במועצת העיר, כמעט ולא נשמע קולו. הייתה הבלחה אחת לפני כשנתיים וחצי כאשר נחנכה "קריית צבי צילקר". ראש העירייה, ד"ר יחיאל לסרי אמר אז ליריבו הפוליטי לשעבר: "היית ותהיה עבורי מודל לחיקוי". צילקר מצידו דיבר שם על ההתרגשות הרבה שאוחזת בו, "הדברים האלה מרגשים מאוד. אני מאוד מרוגש".

כעת, לקראת ראש השנה ובגילוי לב מסביר צילקר מדוע הוא "נעלם" מהעין הציבורית, "יש לי סרטן עם גרורות בכל מיני מקומות. היה גם בראש, אבל בראש הצליחו לחסל אותו. בגוף נשאר. בשבוע שעבר, קיבלתי אינפוזיה ואז צילומים ולפי הצילומים, הרופאים מחליטים מה אקבל".

צילקר במרפסת ביתו, השבוע

צילקר במרפסת ביתו, השבוע

את השיחה אני מקיים עם צילקר כאשר הוא ישוב בכיסא גלגלים. שונה מאוד מצילקר שראינו בטקס חנוכת הקריה, "לפני שבועיים הפסקתי לעמוד, אני יכול רק כשמישהו תומך בי", הוא מספר. אבל צילקר כמו צילקר משיב מלחמה שערה: "יש לי פה ארון עם תרופות. זה לא מסוג הסרטנים הקלים וצריך לעבור אותו. צריך להילחם, להשיב מלחמה ואני נלחם בו".

הוא מספר כי כחלק מהבעיות הללו הוא גם ירד במשקל, "בהתחלה הייתה לי בעיה עם אוכל, כל מה שאהבתי לא יכולתי לאכול. הצער, שאיבדתי הרבה משקל ולהחזיר את זה, לא יהיה קל. איבדתי למעלה מ-20 קילו ולהחזיר את זה יהיה קשה מאוד".

שנת הקורונה הקשתה יותר על המצב?
"ממש לא. עשיתי את שתי הזריקות בהתחלה, לפני שבוע את השלישית ורק  קצת כאבים יום וחצי".

וההגבלות והסגרים?
"החודש שלא יכולנו לצאת. הנכדים כולם היו פה. באו עם המסכות הם בצד הזה, אני בצד הזה וזהו".

"יש לי במה להתגאות"

כבר בסוף 2018 כשצילקר סיים את פעילותו הציבורית, הוא דיבר על כך שהוא מעוניין להקדיש יותר זמן למשפחתו ולרעייתו חנה.

צילקר במועצה לצד הלן גלבר. צילום: אורי קריספין

צילקר במועצה לצד הלן גלבר. צילום: אורי קריספין

הם מתגוררים בבניין יחסית חדש במע"ר, בדירה מרווחת עם נוף יפה, אליה עברו בשנים האחרונות. אבל חנה דווקא מתגעגעת דווקא לדירה ברובע ד', "זה לא אותו הדבר, פה ובכלל במגדלי הדירות, אף אחד לא מכיר את השני. בבית הקודם כולם הכירו את כולם".

בשל הבעיות הבריאותיות וההתכנסות בבית צילקר מתעסק בתחביב הישן שלו – איסוף בולים. אבל זמן רב הוא מקדיש לספר הנכתב על קורות חייו.

צילקר, השבוע בביתו

אם נצטרך לתמצת את קורות חייו, אז נתחיל בשנת 33, אז הוא נולד בגרמניה, עלה לישראל עם משפחתו כשנתיים לאחר מכן. במקצועו הוא מהנדס ובמסגרת מקצוע זה הוא כיהן במשך מספר שנים כמהנדס במשרד השיכון וכמהנדס המועצה המקומית בית שמש. ולאחר מכן כיהן במשך כ-7 שנים כמהנדס המועצה המקומית אשדוד והעיר אשדוד. בשנת 1969 נבחר צילקר כראש עיריית אשדוד, וכיהן בתפקיד הזה למעלה מ-33 שנה, עם הפסקה של קדנציה אחת לטובת אריה אזולאי במהלכה כיהן כמנכ"ל במשרדי התקשורת והעבודה והרווחה. בשנת 2008 הוא הפסיד בבחירות לד"ר לסרי והמשיך לכהן במועצת העיר עד לבחירות האחרונות.

"יש לי במה להתגאות". צילקר כראש עיריית אשדוד. צילום: פבל

צילקר והנשיא לשעבר פרס ז"ל, בטיילת המרינה. צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

צילקר והנשיא לשעבר פרס ז"ל, בטיילת המרינה. צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

המשימה של כתיבת הספר, כך מגלה צילקר נתקלה במחסום מפתיע, זאת לאחר שהוא פנה לכותב ספרים ידוע. "החלטתי לפני שנתיים", מספר צילקר על ההחלטה לכתוב את הספר, "אבל האיש שעשה איתי הסכם נעלם, וגם כמה כותבים מחפשים אותו. הפסדנו כמה עשרות אלפי ש"ח, זה היה כותב שכתב כמה ספרים כבר".

לאחר מפח נפש זה, פנה אליו ד"ר משה דרור, "אני לא ידעתי שהוא מוציא ספרים. יש כבר 200 ומשהו עמודים מוכנים, הוא עושה עבודה רצינית", הוא אומר ומציין כי הוא כבר בשלבי סיום של הספר.

צילקר במרפסת ביתו, השבוע

צילקר במרפסת ביתו, השבוע

מה נגלה על צבי שלא ידענו?
"לא חושב שתגלו משהו מיוחד, בכל אופן לא היה ראש עיר שעשה 7 קדנציות ויש לי במה להתגאות. יש עיר עם תושבים שאוהבים ונחמד וגם ממשיכי הדרך משתדלים. אני מקווה לא להגזים". וזה המשפט היחיד שהוא מוכן לומר עם נגיעה מעט פוליטית.

"אם יצופפו קצת פחות – תודה לאל"

"לא פעם נאמר המשפט שהעיר אשדוד בנויה בדמותו של צילקר, הוא מסרב להתייחס למשפט הזה, "אני לא אמרתי את זה, אפשר לשאול את התושבים מה הם חושבים. אבל יש לנו עיר נהדרת, זה ברור לך. יש כמה דברים לא לטעמי כמו ציפוף בנייה".

אשדוד במבט מלמעלה. צילום: אורי קריספין

אשדוד במבט מלמעלה. צילום: אורי קריספין

אתה אומר את זה גם בתור מהנדס?
"בתור דייר, בתור ראש עיר ומהנדס. אני אומר אם יצופפו קצת פחות – תודה לאל".

ומה אתה כן אוהב באשדוד?
"את כולה, את התושבים, את המבנים את הרחובות הרחבים, את הירוק שיש שעוד נמצא ורואים אותם ובעיניי הם יפים מאוד. יש כמה מקומות גדולים, מכובדים שפותחים ועושים אור בעיניים כמו כיכר המפרשיות, כיכר השעון השמש. עכשיו עושים את האגם, אני בטוח שיעשו אגם מקסים. יש דור שממשיך".

לסרי מעניק לצילקר מגן על שירותו רב השנים בטקס כינון המועצה החדשה. צילום: פבל

"יש דור שממשיך". לסרי וצילקר. צילום: פבל

לסיום השיחה ולקראת חג ראש השנה צילקר מברך את הציבור, "ברכה לכל התושבים ולכל עם ישראל בבריאות שזה אחד הדברים החשובים ביותר. אני מדבר בעיקר לאלה שלא חוסנו ואני לא מצליח להבין שיש שליש מהעם שלא חוסן – מי שיכול להתחסן שיעשה את זה. ואני מקווה שהשנה הזאת גם מבחינה ביטחונית וגם מבחינה כלכלית תהיה בסדר".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר