בית העלמין באשדוד. צילום דור
בית העלמין באשדוד. צילום דור גפני

לאחר 58 שנים: יפונה מפעל המצבות מבית העלמין באשדוד

במשך עשרות שנים פעל מפעל מצבות בסמוך לבית העלמין באשדוד. כעת קבע בית המשפט כי למפעל אין זכויות בקרקע וכי יש לפנות אותו מהשטח. עוד נקבע כי המפעל ישלם 170 אלף ש"ח דמי שימוש בקרקע

פורסם בתאריך: 20.1.21 20:38

     

בתחילת שנות ה-60' הוקם מפעל מצבות בשטח הסמוך לבית העלמין באשדוד. המפעל פעל שם במקום במשך שנים ארוכות, כאשר העירייה הייתה מודעת לפעילותו של המפעל, כך שהתאפשר לו להתחבר לרשת המים העירונית.

בשנת 83' אפילו הייתה פנייה של ראש העירייה דאז, צבי צילקר, לרשות מקרקעי ישראל על מנת שיבחנו הקצאת קרקע למפעל, אך לא ידוע מה עלה בגורל הבקשה.

השימוש במקום התאפשר בין היתר בשל העובדה שבעלי המקום סלים נחום ואחר כך בנו ניסים נחום, חתמו על הסכמים זמניים עם רשות מקרקעי ישראל. תוקף ההסכם האחרון הסתיים בשנת 96', אך המפעל נותר על מקומו.

בית העלמין באשדוד. צילום: דור גפני

בית העלמין באשדוד. צילום: דור גפני

עשר שנים לאחר מכן, הועברה הבעלות לגלעד מצבות. אלא שרשות מקרקעי ישראל לא עשתה דבר בעניין, למרות שמדובר בשטח ציבורי פתוח. רק לאחר שעברו השנים, גילו ברשות מקרקעי ישראל, וגם זה בעקבות פנייה של עיריית אשדוד, כי במקום עדיין פועל מפעל מצבות.

בין המפעל לבין רמ"י החל משא ומתן, אך הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות ובשנת 2015, הגיש המפעל תביעה לבית המשפט ועתר להכרה בזכויותיו בקרקע.

פרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשם רשות מקרקעי ישראל, הגישה תביעה נגדית, במסגרתה עתרה לסילוק ידה של חברת גלעד מצבות מהמקרקעין, ולתשלום דמי שימוש בגין השימוש שעשתה החברה במקרקעין שלא כדין, שכן החברה נטולת זכויות כלשהן במקרקעין.

בית המשפט המחוזי בבאר שבע

בית המשפט המחוזי בבאר שבע

בית המשפט המחוזי בב"ש דחה את מלוא טענותיה של חברת גלעד מצבות, וקבע כי היא צריכה לפנות את המפעל מהשטח. בית המשפט קבע כי חברת גלעד מצבות נעדרת זכויות כלשהן במקרקעין ודחה גם את טענות החברה ביחס להבטחה שלטונית ולזכויות מכוח רישיון או דיירות מוגנת. בית המשפט ציין כי על אף שהחברה והקודמים לה מחזיקים במקרקעין עשרות שנים, אין בכך כדי להקנות לה זכויות כלשהן במקרקעין.

על פי פסק הדין, המדינה זכאית לדרוש את סילוק ידה של החברה מהמקרקעין, על אף שהקרקע הופקעה לטובת עיריית אשדוד, וזאת מכוח זכויותיה של המדינה בתכנית איחוד וחלוקה, גם אם טרם נרשמו זכויות אלו.

בית המשפט הטיל הוצאות לחובת חברת גלעד מצבות בגובה 50,000 ש"ח, בין השאר לאור העובדה כי החברה מחזיקה במקרקעין שלא כדין מזה כ-14 שנים, ונהנית מהפעלת מפעל המצבות במקרקעין, מבלי שהיא משלמת דמי שימוש כלשהם לרשות מקרקעי ישראל במשך כל תקופת השימוש.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל את תביעת המדינה והורה על פינוי מפעל מצבות הפועל כבר למעלה מ-14 שנים על מקרקעי ציבור סמוך לבית העלמין באשדוד, ותשלום דמי שימוש למדינה בסך של 170,000 ש"ח.

בית המשפט ציין בפסק הדין, כי  בשים לב לעובדה  כי חברה מחזיקה במקרקעין שלא כדין במשך שנים רבות מאוד, עליה לפנות את המקרקעין לכל המאוחר עד ליום 30.6.21.

ההליך נוהל ע"י עו"ד איתן כהן מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשיתוף עם עו"ד רפאל חרל"פ מהלשכה המשפטית ברשות מקרקעי ישראל (מרחב ירושלים).

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר