בית ספר צמח: מדוע מתקבלים באמצעות הגרלה?

פורסם בתאריך: 10.6.18 09:32

     

אם יש מישהו באשדוד שמבין בהגרלות  זה יו"ר האופוזיציה שמעון כצנלסון שכיהן כיו"ר מפעל הפיס ולכן הוא זה שמתקומם נגד התופעה לפיה תלמידים שנרשמים לבית הספר לאמנויות צמח ברובע ח' מתקבלים אליו לאחר הגרלה. זאת מאחר שמספר המקומות בו אינו עונה על הביקוש הרב. בפועל מתקבלים ללמוד בו בסופו של דבר רק כשליש מהמועמדים.

בניגוד לבתי הספר הרובעיים בי"ס צמח מוגדר כבי"ס ייחודי על אזורי ויכולים להירשם אליו תלמידים מכל רחבי העיר. יש בו יום לימודים ארוך והוא משלב בין מקצועות האמניות למקצועות הבסיס. ביה"ס מתמקד בלימודי אמנות בתחומים: מחול, תיאטרון, ציור ופיסול, מוסיקה, קולנוע, וידיאו ארט ואמנות מודרנית. החלוקה למגמות נעשית בכיתות ה'-ו' עפ"י בחירה וכישורים. בביה"ס גם פועלות מסגרות המקדמות מצטיינים במתמטיקה, בעברית, באנגלית ובמדעים.

הלמידה בביה"ס כרוכה במימון נוסף של ההורים וזאת בהתאם להנחיות משרד החינוך. על המבקשים ללמוד בביה"ס להירשם במזכירות וזאת בנוסף לרישום בביה"ס שבאזור מגורם כדי שישורין להם מקום במידה ולא יתקבלו לבי"ס צמח. השיבוץ לביה"ס לאמנויות נקבע עפ"י קריטריונים שנותנים עדיפות לילדי הרובע, לאחים ממשיכים, לילדי החטיבה הצעירה שבביה"ס ורק לאחר מכן מתבצע שיבוץ על בסיס הגרלה שמתקיימת במנהל החינוך.

כצנלסון. צילום: אורי קריספין

כצנלסון. צילום: אורי קריספין

לדברי כצנלסון, שיעלה את הנושא לסדר יום המועצה, הוא התוודע לנושא בעקבות פנייתם אליו של הורים. " זה 'חינוך בשיטת לוטו'. אני לא מבין איך נושא החינוך יכול להיות בהגרלה ואיך יכול להיות שילדים מוכשרים תלויים בהגרלה וזאת במקום להתקבל לביה"ס בזכות היכולות שלהם. על העירייה להשקיע  ולפתוח כיתות נוספות כדי לענות על הביקוש. אנחנו חייבים לעשות את כל שביכולתנו כדי לתת לילדים את הדרוש להם ולאפשר להם להגשים את חלומותיהם".

לריאיון שערכנו עם גליה שטרנברג שניהלה את בית הספר עד לפני שנה – לרגל פרישתה >>

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "בית ספר צמח לאומנויות מוגדר כבית ספר על אזורי ייחודי לאחר שזכה להכרה ולאישור של משרד החינוך (הגוף הבלעדי המאשר סטטוס לבית ספר) ולאחר שבית הספר והרשות עמדו בתנאים הנדרשים על פי חוזרי מנכ"ל. המשמעות היא שהעירייה לא יכולה להעניק הכרה לבית ספר יסודי שהינו בבעלות משרד החינוך ולהגדירו כבית ספר ייחודי. עוד יובהר כי על פי חוזרי מנכ"ל, תהליך קבלת ההכרה הינו ארוך ומקצועי ומחייב את בית הספר לכתוב תכנית ייחודית מקושרת מטרות ויעדים המשלבים תוכן מעולמות האמנות לצד מקצועות הליבה. כך גם מורי בית הספר נדרשות להתמקצעות במודולות הוראה ואליהם מצטרפים מומחי מקצועות האומנות. רק לאחר תהליך ארוך של מספר שנים ולאחר הגשת חומרים ופרזנטציות מול ועדות ממשרד החינוך, מוענקת ההכרה לבית הספר ולאחר שעמד בתנאים הנדרשים הוא יוגדר כבית הספר ייחודי ועל אזורי. חשוב עוד לדעת כי בית ספר על אזורי חייב לקלוט לפחות 50 אחוז ממצבת תלמידיו מהרובע בו הוא שוכן. המקומות הנוספים משתבצים על פי מדיניות עירונית לאיחוד אחים ורק יתרת המקומות הנותרים משתבצים על בסיס הגרלה. שיטת ההגרלה אגב מקובלת ברחבי מדינת ישראל מאחר שמשרד החינוך אוסר על קיום מיונים כלשהם.

בית ספר צמח אשדוד – מעבר לתיאור הדברים שהועלה כאן בקצרה, בדבר הכרה בייחודיות בית ספרית, צריך לזכור כי שטח בית הספר מוגבל וביכולתו לקלוט 2 כתות בלבד!! כן יש לדעת כי בית ספר צמח מכיל 2 גנים בשטח בית הספר, המהווים חטיבה צעירה של בית הספר. לילדי הגן באשר הם, ברובע או מחוץ לרובע, ישנה קדימות ברישום כחלק מהמשכיות תהליך הלמידה והרצף החינוכי של בית הספר.

השנה, על פי הנתונים במנגנון הרישום, נרשמו 42 תלמידי חטיבה צעירה, 5 ילדים במסגרת איחוד אחים, 11 תלמידים נוספים ילדי רובע ו-10 ילדים מוגרלים מתוך 29 מועמדים.  בסופו של תהליך הרישום והשיבוץ נמצא כי 66 אחוז מתלמידי בית ספר צמח לשנת הלימודים תשע"ט הינם תושבי רובע ח, זאת למרות שהרשות הצהירה במסגרת ההסדרה והאישור להפעלת בית הספר לייחודי על אזורי שמגבלת המכסה תעמוד על 50% ילדי רובע. ההחרגה נובעת מהצורך לתת מענה לגידול האוכלוסיה ברובע.

לסיכום יש להדגיש שתי נקודות חשובות: תהליך ההכרה של בית ספר כייחודי על אזורי, הינו תהליך מורכב וארוך וחייב להיות מוכח בנתוני צורך עירוניים שלא ייפגעו בתקני בתי הספר במרחב העירוני. דבר נוסף, ההכרה ניתנת רק ע"י משרד החינוך ואין באפשרות העירייה לתת הכרה לייחודיות משלה לבית ספר יסודי שהינו בבעלות משרד החינוך".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר