צילום: ״עם הטבע״

מאות תושבים וניצולת שואה אחת נלחמים נגד הקורונה ונגד סגירת "עם הטבע"

סיפור של תקווה והתגייסות קהילתית בגן יבנה

פורסם בתאריך: 9.6.20 16:00

     

"הוירוס הקטנטן הזה הוא חלק מהטבע אבל כרגע הוא מאיים על ׳עם הטבע׳- מפעל חיים שלי ושל אלפי מתנדבים מגן יבנה ומרחבי הארץ" מספרת בעצב אורלי קנת, מנהלת הפרויקט החברתי שהוקם לפני כארבע שנים בתחומי פנימיית "בית אפל" בגן יבנה.

עד הקורונה הכל נראה מבטיח. משדה קוצים מוזנח "עם הטבע" הפכה במרוצת השנים לגן עדן עירוני פורה ושוקק חיים. החזון של קיימות עירונית, צדק חברתי וקהילתיות החל להתממש מול העיניים בזכות 9000 ילדים, בני נוער ומבוגרים מתנדבים ששתלו עצים ובנו את המתחמים האקולוגיים במקום. גני ילדים ותלמידי בי"ס היגיעו לימי לימוד חוויתיים בנושא קיימות וערבות הדדית, קבוצות מרחבי הארץ והעולם באו ללמוד על הפרוייקט המיוחד שמחבר בין אקולוגיה- צדק חברתי וחוסן קהילתי. תנועות נוער, חיילים וכמובן חניכי הפנימיה נהנו ממגוון פעילויות שהוציאו אותם מהמסכים האלקטרוניים וחיברו אותם חזרה לאדמה, לצמחים, לציוץ הציפורים ולרוח המלטפת.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




"ואז באה הקורונה ובבת אחת ייבשה אותנו לגמרי. הרבה פעמים אומרים שאנשים בנו משהו "בזיעת אפם" אבל במקרה שלנו זה באמת נכון. אנשים עבדו פיזית והשקו את האדמה של "עם הטבע" בזיעתם. אנשים שתלו לתוך האדמה כמות בלתי ניתנת למדידה של אהבה. ביום שהקורונה היגיעה כל מה שהזענו עליו, כל מה בנינו והקמנו התרסק מול עיננו. קבוצות הפסיקו להגיע, כל התוכניות בוטלו, תקציבים הפסיקו לזרום, תמיכות נעצרו ובתוך כמה ימים מצאנו את עצמינו עם קופה ריקה לגמרי. הפרויקט בנוי ברובו הגדול על מתנדבים ואת שתי העובדות היחידות בשכר צנוע הוצאנו מיד לחל"ת כדי לשמור את השקלים האחרונים בקופה להשקיית היער. הימים עברו הדכאון הלך וגדל. לא ראינו איך אנחנו מצליחים לצאת מהמשבר הזה וכבר התחלנו לתכנן סגירה". מספרת אורלי.

צילום: ״עם הטבע״

בשלב הזה הצוות המוביל של "עם הטבע" החליט שמה שנותר זה רק לדאוג להשקיית היער כדי שגם אם המתחם יסגר 400 העצים שנשתלו לא ימותו. למרות שמדובר בפרויקט חברתי-חינוכי של חקלאות עירונית, תאגיד המים קבע ל"עם הטבע" תעריף מים בלתי אפשרי של 13 שקל למ"ק (התעריף הגבוה ביותר לבית פרטי). בעבר כבר היו פניות לתאגיד להכיר בהם כפרויקט חלקאי בתעריך של כ- 3 ₪ למ"ק, אבל הם לא נענו. הפעם כמוצא אחרון הוחלט לרכז כוח קהילתי. מספר מתנדבים ניסחו עצומה ותוך 72 שעות מעל 1000 תושבי גן יבנה ואוהדי "עם הטבע" מרחבי הארץ חתמו על העצומה שנשלחה לרשות המים.

"העצומה בנתיים לא שינתה כלום בתעריף שלנו אבל קרה דבר מופלא אחר" מספרת אורלי. "אנשים שחתמו על העצומה התקשרו והציעו עזרתם בהובלת פרויקט מימון המונים לגיוס כספים להצלת "עם הטבע". זה היה זרם מרגש של אנשים מלאי אמונה שדחפו אותנו ליזום פרויקט שהלך והתגבש סביב היום הארוך ביותר בשנה- היום שיש בו הכי הרבה אור ותקווה.

צילום: ״עם הטבע״

פסטיבל "היום הארוך בשנה"- מבצע מימון המונים קהילתי להצלת "עם הטבע"

הפסטיבל הוא חגיגה קהילתית. יהיו בו מעל 40 סדנאות בריאות גוף-נפש, תרגולי יוגה, מוזיקה מקודשת, ג'אם מוזיקאלי, סיורים ביער להכרת שימוש בייתי בצמחי מרפא, פעילויות הורים וילדים, סדנאות יצירה מחומרים ממוחזרים, חדרי בריחה מאתגרים, הרצאות מרתקות ועוד ועוד. "החלטנו שלא מדברים בכלל על הפחדים והחששות שלנו מהעתיד הלא ברור. אנחנו מתרכזים באור של היום הארוך בשנה ומזמינים את כל מי שאכפת לו מאמא אדמה ומבני אדם לבוא לשמוח ולחגוג איתנו." מוסיפה אורלי. כל המנחים, המורים והמרצים מגיעים בהתנדבות והכסף שיאסף ממכירת כרטיסים לפסטיבל ילך במלואו לטובת הפרויקט. הפסטיבל יתחיל ביום חמישי 18.6 וימשך עד למוצאי יום ראשון ה 21.6.

צילום: ״עם הטבע״

היום הארוך בשנה- שער אנרגטי יוצא דופן

לא צריך להיות אסטרולוגים וקוראים בקלפים כדי להבין שמשהו עוצמתי במיוחד הולך לקרות השנה ב- 21 ליוני – היום הארוך ביותר בשנה. ה- 21 ביוני הוא היום הראשון של הקיץ. זה היום שמבשר כניסה לעונה החמה- עונת האש. אבל השנה ה- 21 ביוני נופל על במקרה על יום ראשון – כלומר הוא מגיע גם בפתיחת שבוע חדש. במקביל, הוא גם היום האחרון של חודש סיון. בלילה יהיה מולד ירח ונחגוג את ראש חודש תמוז. אם כל זה לא הספיק, ב- 21.6 נוכל לצפות גם בליקוי חמה.

"כשקבענו את הפסטיבל על סוף השבוע של היום הארוך בשנה לא ידענו את כל זה. הפרטים הללו החלו להאסף, אחד אחרי השני, והביאו אותנו, גם את הציניים ביותר, לתחושה שיש משהו מלא תקווה ביום הזה" אומרת אורלי. ולכן בבוקר של היום הזה נקיים טקס עוצמתי שבו נזמין את כל מי שרוצה לצאת מהקורונה ולהיכנס בשער האנרגיות של האור והחום עם התכווננות מיוחדת להגיע מוקדם בבוקר, לפני שיוצאים לעבודה. אנשים מוזמנים החל מהשעה 6:00 לישיבה שקטה ומודרכת עם הפנים לזריחת השמש העולה ובשעה 7:00 נקיים את הטקס המיוחד. יהיו הרבה הפתעות ושווה להגיע!

צילום: ״עם הטבע״

הניצחון שלי על היטלר זה לראות את הילדים נוטעים עצים

"יום השואה בתוך הקורונה היה מוזר ביותר" מספרת ניצולת שואה בת 83 שאיבדה עשרות מבני משפחתה המורחבת באפריל 1944 בשואת יהודי הונגריה. "לעמוד בצפירה לבד בבית ולהשתתף בטקסים דרך זום- זה היה קשה ומעיק. אנחנו מוגדרים אוכלוסיית סיכון ולכן היינו מבודדים מהילדים וששת הנכדים שלנו.

לא יכולנו לצאת מהבית ובמשך חודשים לא יכולתי להגיע ל"עם הטבע"- מקום שאני מאד מחוברת לחזון שלו דרך אורלי (גילוי נאות- הבת שלי). בשנה שעברה אחי (90) ואני שתלנו במתחם שני עצי זית לזכר כל בני משפחתנו שנרצחו באושוויץ ולא זכו להגיע לארץ.

"הסבים שלי, כל הדודים ובני הדודים שלי לא זכו לראות איך הארץ שלנו מלאה ביזמויות חברתיות של ערבות הדדית והתנדבות כמו "עם הטבע". ביום השואה גמלה בליבי החלטה. אני מודעת לאיום הסגירה על "עם הטבע" ולכן החלטתי שאני תורמת את הרנטה החודשית שלי מממשלת גרמניה לפרויקט.

"הנצחון שלי על היטלר זה לראות את הילדים נוטעים עצים באדמת ארץ ישראל והדרך שלי להבטיח את המשך שגשוג העצים שנשתלו בכל כך הרבה אהבה זה לתרום את כספי ממשלת גרמניה שאני מקבלת. אני קוראת לכולם לבוא ולחגוג עם האנשים הנהדרים של "עם הטבע", להביא אור לפרויקט ולהבטיח שהוא ימשיך לפרוח ולשגשג!"

לחצו להרשמה לפסטיבל
או בטלפון: 050-7236725

צילום: ״עם הטבע״

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר