מתחם דלק פי גלילות באזור התעשייה הצפוני של אשדוד. צילום: פבל

בעקבות החריגות בריכוזי בנזן: תחנות מדידה נוספות

התחנות יוצבו בצמוד לשלושה מפעלים: בית הזיקוק, דלק פי גלילות ונובל אנרג'י. "מכשיר הבנזן בניידת 2 הועבר בימים אלה למעבדת חברת התחזוקה לטיפול ולכיול שנתי, ולאחר מכן תחזור הניידת לאזור התעשייה הצפוני באשדוד", נמסר מהמשרד להגנת הסביבה

פורסם בתאריך: 11.2.20 18:06

     

בעקבות החריגות בריכוזי בנזן שנמדדו באזור התעשייה הצפוני של אשדוד המשרד להגנת הסביבה הודיע לפני זמן קצר על הכוונה להציב תחנות ניטור נוספות. במשרד ביקשו לחדד, ש"חריגות הנמדדות בערכי הבנזן באזורי המגורים באשדוד ובסביבתה".

בהודעה מטעמו נמסר שהמשרד להגנת הסביבה מוציא בימים אלה הוראות להקמת תחנות ניטור ולביצוע דיגום סביבתי במספר נקודות מסביב למקורות הפליטה של בנזן באזור התעשייה הצפוני באשדוד. הוראות אלה, שעליהן חתומה ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, מנהלת מערך ניטור אוויר ארצי, ייצאו לבית הזיקוק באשדוד; לחוות המכלים פי גלילות ולנובל אנרג'י.

את המידע מתחנות הניטור, שהן תחנות תעשייתיות בגדר המפעלים ואינן משקפות את החשיפה של האוכלוסייה באזור המגורים, ניתן יהיה לראות באתר האינטרנט של נתוני איכות אוויר.

לאור הממצאים שעלו בניטור הבנזן ליד המפעלים ושיוך הנתונים הללו למקורות הפליטה, הוציא המשרד להגנת הסביבה צווי 45 לפי חוק אוויר נקי לבית הזיקוק באשדוד ולחוות המכלים פי גלילות במאי 2018. בצווים אלה נדרשו המפעלים לצמצם פליטות של מזהמי אוויר, להתקין מערכות איתור בנזן ולבצע דיגום סביבתי, וכן ליישם תוכנית להפחתת פליטות בנזן ולמניעת חריגות מהריכוז המרבי היממתי.

כתוצאה מפעולות אלה, אומרים במשרד, חל שיפור מסוים באיכות האוויר באזור התעשייה בשנים 2018 ו-2019, אך הוא אינו מספיק, ועל כן, "המשרד ממשיך בפעולות האכיפה והאסדרה מול מקורות הפליטה של בנזן באזור התעשייה באשדוד, אל מול החברות נובל אנרג'י, פז בתי זיקוק ופי גלילות".

לדברי פרופ' עדי וולפסון מומחה להנדסה כימית ופעיל סביבה שמעורב בשיח הער בסוגיה, "תושבי אשדוד לא היו צריכים את הודעת המשרד להגנת הסביבה כדי לדעת שיש זיהום וחריגות באזור התעשייה. אני מברך על פעולות האכיפה של המשרד כנגד מוקדי הזיהום, ועל ההחלטה לעבות את ניטור האוויר באזור התעשייה ובעיר.

פרופ' עדי וולפסון. צילום: עוזי קרן

"יחד עם זאת", הוא מוסיף, "כרגע אזור התעשייה נותר ללא ניטור בנזן, שהוא אחד מכלי העזר לאכיפה, ולכן צריך לקדם את הצבת התחנות, וגם לפעול להפחתת מזהמים נוספים".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




בהודעת המשרד להגנת הסביבה נמסר עוד ש"החריגות מערכי איכות אוויר של בנזן נמדדו באזור התעשייה הצפוני של אשדוד בלבד, ולא באזורי המגורים בעיר או בתחנות ניטור סמוכות".

לנוכח החריגה השנתית בערכי בנזן שנמדדה במקום, הוצבה על גדר חוות המכלים פי-גלילות באזור התעשייה, תחנת ניטור ששמה "ניידת 2". התחנה הוצבה לשתי תקופות במקום זה: מנובמבר 2016 ועד מאי 2017, וכן מיוני 2017 ועד לפברואר 2020. ממצאי התחנה הראו עשרות חריגות יממתיות של בנזן ואף וחריגה מעל ערך הסביבה השנתי של בנזן.

בנוגע לכך שבימים האחרונים בישומון של איכות האוויר של המשרד להגנת הסביבה לא ניתן היה לקבל נתונים על ריכוזי הבנזן, אומרים במשרד להגנת הסביבה: "מכשיר הבנזן בניידת 2 הועבר בימים אלה למעבדת חברת התחזוקה לטיפול ולכיול שנתי, ולאחר מכן תחזור הניידת לאזור התעשייה הצפוני באשדוד, ותחובר לאתר האינטרנט של מערך ניטור אוויר ארצי ולאפליקציה 'אוויר בסביבה', מיד עם סיום התהליך".

 

בנזן הוגדר כמסרטן ודאי לאדם. בעת חשיפה, בנזן חודר לגוף האדם דרך העור, דרכי העיכול והנשימה, ועובר למחזור הדם. החשיפה הסביבתית הכרונית אליו עלולה לגרום למגוון רחב של השפעות בריאותיות מזיקות לטווח הארוך, ואף מסרטנות.

ערך הסביבה לבנזן בישראל הוא מהמחמירים בעולם: ערך יממתי (קצר טווח) של 3.9 מק"ג למ"ק (כאשר מותרות בשנה 7 חריגות יממתיות), וערך שנתי של 1.3 מק"ג למ"ק – בעוד שהערך השנתי האירופי הוא 5 מק"ג למ"ק. יצוין, כי בכל יממה ייתכנו ערכים גבוהים יותר שעתיים או חצי-שעתיים – אך הערך היממתי היומי מתקבל בחצות כממוצע של היממה כולה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר