מתחם דלק פי גלילות באזור התעשייה הצפוני של אשדוד. צילום: פבל

סערת הבּנְזֶן: האם אנחנו באמת יודעים מה אנחנו נושמים? לא בטוח

בשבועות האחרונים עלתה לכותרות סוגיית זיהום האוויר באשדוד ובסביבתה, בעיקר בכל הנוגע לריכוזים גבוהים וחריגים של חומר מסרטן מסוג בֶנְזֶן. אולם לאמיתו של דבר מדובר בתופעה מתמשכת שהיא לאו דווקא חדשה

פורסם בתאריך: 7.2.20 10:37

     

ביום שני שיגרה סגנית ראש עיריית אשדוד שרון מרק, שעומדת בראש הוועדה העירונית לאיכות הסביבה, מכתב למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט בעקבות החריגות בריכוזי בֶנְזֶן, המוגדר חומר מסרטן.

זאת לאחר שהחליטה להקים ועדה מיוחדת לבחינת הנושא. ברשתות החברתיות יש באחרונה שיח תוסס סביב הסוגיה. מה שהעצים את החשש בקרב התושבים הם הנתונים על שיעורי התחלואה הגבוהים בסרטן בקרב תושבי אשדוד שפורסמו בידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והשיח סביב זיהום האוויר שמקורו באסדות הקידוח בים מול חופי ישראל.

לפי המדידות שנעשו עד היום ומתרכזות באזור התעשייה הצפוני, מוקד הזיהום של בנזן ממוקם סביב המתחם של דלק פי גלילות ובית הזיקוק.

מדובר באזור של תעשייה פטרוכימית ואיחסון דלקים שהולך ומתרחב עם התכנית להקמת חוות מיכלים לגז פחממני מעובה (גז בישול) בסביבת בסיס הדלק שנסגר ועם הגידול בהקפי הפעילות של תחנת הקליטה של גז טבעי בבעלות נובל אנרג'י והטענות לעליה בריכוזי הקונדסט. כך שהסוגיה של הבנזן היא רק אחת מתוך כמה.

במכתבה מרק מזכירה שבשנת 2018 הוציא המשרד צווים לבית הזיקוק ולפי גלילות בשל ריכוזי בנזן גבוהים. אולם, היא מוסיפה, "בשנת 2019 המשיכו חריגות הבנזן בתחנה ניידת 2 ונמדדו 42 חריגות יממתיות מערך הסביבה של בנזן ו-27 חריגות יממתיות מערך הסביבה בתוספת רוח, כאשר על פי חוק אוויר נקי מותרות עד שבע חריגות בשנה.
"לצערי הרב", מוסיפה מרק, "גם בינואר 2020 נמדדו באותה התחנה ארבע חריגות מהתקן היממתי. זאת ועוד, היום נמדדו ערכים שעתיים גבוהים מאוד של בנזן, שיובילו ככל הנראה לחריגה נוספת".

"הבעיה ידועה לאורך שנים"

לתמונה נכנס גם פרופ' עדי וולפסון, מומחה להנדסה כימית, פעיל סביבה. וולפסון קורא להגביר את הפיקוח והאכיפה על התעשייה המזהמת, גם זו שבאשדוד, אך לדבריו רק אם תהיה התעוררות של תושבים שיגלו עניין ואכפתיות, יוכל להתרחש שינוי.

פרופ' עדי וולפסון. צילום: עוזי קרן

"באשדוד יש הרבה מקורות מזהמים ונפלטים הרבה מזהמים לאוויר לא רק בנזן, הזיהום לא נשאר רק באזור התעשייה, הוא מתפזר עם הרוח", הוא אומר. "אנשים עובדים באזור התעשייה ונמצאים שם שעות ארוכות, אנשים חיים במושב ניר גלים הסמוך, כך שגם הטיעון שלפיו הזיהום מתרכז באזור התעשייה, בהנחה שזה נכון, לא תופס.

"בתקופה האחרונה יש פליטות גבוהות מאוד של בנזן שנמדדות בתחנה ניידת מספר 2, בדרך כלל בשעות הבוקר המוקדמות. חשוב להבין שיש פה משהו מתמשך. הבעיה ידועה לאורך שנים. ראינו לפני כמה ימים שבנמל אשדוד מתכוונים להקים תחנת כוח חדשה, ירוקה כביכול. לא. גז טבעי זה לא ירוק. לא מזמן פורסם דוח, שלפיו בנמלים יש זיהום כבד מאניות. למה לא לחשמל את הנמל? להכין תשתית שתאפשר הטענה של האניות בזמן העגינה בחשמל במקום שיפעילו את המנועים ויזהמו?

"יש עוד הרבה צעדים שצריך לעשות", מוסיף וולפסון, "אבל אחת הבעיות היא שהתמונה חלקית. אין מספיק מדידות, חסרים נתונים משכונות המגורים. במרחב אזור התעשייה הצפוני באשדוד יש זיהום אוויר גבוה ומתמשך, משלל מזהמים ושלל מקורות זיהום. באזור יש גם תחנות ניטור, אבל התחנות לא מנטרות הכול והן לא האמצעי היחיד לקבוע אם יש או אין זיהום. יש במרחב רק תחנה אחת שמודדת בנזן, תחנה ניידת מספר 2, של המשרד להגנת הסביבה, אך חשוב לזכור שיש גם חומרים אורגניים נדיפים נוספים, שלא נמדדים, למרות שבנזן הוא הסמן הימני וחומר מסרטן. בכל מקרה, אם הרוח משנה כיוון ויש זיהום, אז הוא לא ייקלט באף תחנה".

 

 

מאיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה נמסר: "החריגות של בנזן בימים האחרונים הן שעתיות/ רגעיות. התקן הוא יממתי. בשנה כ-40 עליות מהתקן היממתי. החריגות באזור התעשייה הצפוני, בתוך מתחם פי גלילות, קרוב מאוד לסככת הניפוק ובמרחק של 5 ק"מ מבתי התושבים. אין קשר בין המדידות בפי גלילות לבין מה שנעשה בעיר. ברמה ארצית יש לטפל בכל נושא האיטום של מכליות הכביש. בלי קשר להתעוררות הציבורית, האיגוד הזמין מכשיר למדידת בנזן ונדיפים אחרים שיותקן בתחנה בעיר וייתן תמונה למה שקורה בעיר".

לגבי ניר גלים ובני דרום מסרה מנכ"לית האיגוד, ד"ר ענת רוזן: "כפעמיים בחודש דוגמים את האוויר בניר גלים, ברובע ו' באשדוד ובאזור התעשייה. כל הדיגומים שנערכו בניר גלים וברובע ו' נמוכים מהתקן השנתי והיממתי. בנוסף, מתבצע ניטור, מדידה רצופה, בארבע תחנות: איגוד-אשדוד, ניר גלים, בני דרום ופי גלילות. בכל התחנות, פרט לתחנה בפי גלילות הערכים נמוכים בהרבה מהתקן היממתי".

רוזן צירפה שלושה תרשימים. "גרפים 1 ו – 2 – כפעמיים בחודש דוגמים את האוויר בניר גלים, ברובע ו באשדוד ובאזור התעשייה. מצורפים דיגומים שנתיים. כל הדיגומים שנערכו בניר גלים וברובע ו' נמוכים מהתקן השנתי והיממתי".

 
 נתונים מהדגימות היממתיות שנערכו:
 
גרף 3 – ניטור (מדידה רצופה) בארבע תחנות: אשדוד, ניר גלים, בני דרום ופי גלילות. בכל התחנות, פרט לתחנה בפי גלילות הערכים נמוכים בהרבה מהתקן היממתי:
 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "ערך הסביבה לבנזן על פי החוק הוא ערך יממתי, ומותרות שבע חריגות יממתיות בשנה. לכן ההסתכלות על חריגות אינה על הערכים השעתיים או החצי-שעתיים, אלא רק על הערך היממתי. יודגש כי הערכים הגבוהים נמדדים באזורים התעשייתיים של העיר בלבד, ולא באזורי המגורים.

"בשנת 2020 נמדדו עד כה שלוש עליות מעל לערך הסביבה היממתי. הערך הגבוה ביותר השנה נמדד ב-28.1.2020 וריכוזו היה 5.52 מק"ג/מ"ק. באזור התעשייה של אשדוד קיימים מפעלים הידועים בכך שהם פולטים בנזן, בהם מסוף הניפוק פי גלילות ופז בית זיקוק אשדוד. המשרד להגנת הסביבה הפעיל אמצעי אכיפה כנגד שני המפעלים שנמצאו כתורמים לחריגה, לרבות התראות, שימועים ואף הוצאת צווים מנהליים לצמצום זיהום האוויר מכוח סעיף 45 לחוק אוויר נקי.

המשרד מפעיל אמצעי פיקוח ואכיפה רבים מול מפעלים באזור אשר עלולים ליצור מפגעי זיהום אוויר, ובמהלך 2019 חלה ירידה בריכוז המזהמים עקב פעילות אכיפה של המשרד להגנת הסביבה. יצוין כי חלק מהזיהום מבנזן קשור לדרך הטענת מכליות הכביש בדלק, כפי שהוגדרה למפעלים על ידי משטרת ישראל. המשרד פועל בשיתוף עם משטרת ישראל לשנות את דרך הטענת המכליות – דבר שיביא להפחתה בפליטות".

תגובת דלק פי גלילות: "דלק פי גלילות מחליפה מערכת מישוב אדים חדש במוסף אשדוד, בהשקעה של 10 מיליון שקלים. בעקבות מדידת ערכי בנזן גבוהים באזור התעשייה הצפוני באשדוד במהלך שנת 2017 ובעקבות שימוע שנערך אצל מנהל מחוז הדרום של המשרד לאיכות הסביבה, סוכם כי מסוף אשדוד של חברת דלק פי גלילות יפעל לצמצום ההשפעה הסביבתית של ערכי הפליטה.

דלק פי גלילות אשדוד. צילום: פבל

דלק פי גלילות אשדוד. צילום: פבל

"המסוף נמצא בשלבים מתקדמים של הכנת התשתיות להתקנת המערכת. בימים הקרובים יצאו מהנדסי החברה לרומניה וצרפת לצורך לימוד הפעלתה, שעל פי הסיכום תיכנס לפעולה עד סוף חודש אפריל 2020. בנוסף, לנוכח העובדה כי חלק מפליטות הזיהום לאוויר נבעו מעצם בדיקות ביטחוניות למכליות הנפט על ידי פתיחת הפתחים העליונים על פי דרישת משטרת ישראל, יזם מנכ"ל החברה משה קראדי פגישה עם משטרת ישראל, המשרד לאיכות הסביבה ומנהל הדלק, ובתקופה האחרונה החל להתבצע במסוף אשדוד פיילוט ייחודי שמטרתו לצמצם פליטות אוויר לסביבה ובמקביל לעמוד בדרישות הביטחוניות של משטרת ישראל. במידה והפיילוט יצליח הוא ייושם על כל המכליות של חברות ההובלה".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר