שרון מרק. צילום: אילנית תורג'מן

ריכוזים גבוהים של בנזן: מרק פנתה במכתב למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה

סגנית ראש העירייה ויו"ר הוועדה לאיכות הסביבה שיגרה מכתב לגיא סמט: "לבדוק לעומק ולאלתר את מקורות הזיהום באזור התעשייה ולהפסיקם". תגובה ראשונה מהמשרד ומ"פי גלילות"

פורסם בתאריך: 3.2.20 15:46

     

סגנית ראש עיריית אשדוד, שרון מרק, שעומדת בראש הוועדה העירונית לאיכות הסביבה, שיגרה מכתב למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, בעקבות הרמות הגבוהות של החומר המסרטן בנזן שנמדדו באחרונה באזור התעשייה הצפוני של אשדוד, כולל הלילה והבוקר.

"בשנים האחרונות", כתבה מרק, "נמדדים באזור התעשייה הצפוני באשדוד ערכים גבוהים של בנזן – חומר מסרטן ודאי, שאף חורגים מהתקן המוגדר בחוק אוויר נקי (1.22 חל"ב, חלקים לביליון, ליום). מיוצר לציין, כי פרט לבנזן נפלטים לאוויר גם מזהמים רבים ומסוכנים נוספים, ובהם חלקיקים נשימים, תחמוצות גופרית וחנקן, מתכות כבדות ועוד. בנוסף, באזור התעשייה באשדוד יש מספר גדול של מקורות זיהום פוטנציאליים, ביניהם פז בתי הזיקוק אשדוד, דלק פי גלילות, אדמה-אגן, תחנת הכוח אשכול, נמל אשדוד ועוד".

במכתבה מרק מזכירה שבשנת 2018 הוציא המשרד צווים לבית הזיקוק ולפי גלילות בשל ריכוזי בנזן גבוהים. אולם, היא מוסיפה, "בשנת 2019 המשיכו חריגות הבנזן בתחנה ניידת 2 ונמדדו 42 חריגות יממתיות מערך הסביבה של בנזן ו-27 חריגות יממתיות מערך הסביבה בתוספת רוח, כאשר על פי חוק אוויר נקי מותרות עד 7 חריגות בשנה.

"לצערי הרב", מוסיפה מרק, "גם בינואר 2020 נמדדו באותה התחנה 4 חריגות מהתקן היממתי כאשר 2 מהחריגות גבוהות מערך הסף בתוספת 20%. זאת ועוד, היום נמדדו ערכים שעתיים גבוהים מאוד של בנזן, עד ל-8 חל"ב, שיובילו ככל הנראה לחריגה נוספת".

לפני כשבועיים התכנסה הוועדה בראשות מרק לדיון מיוחד על ריכוזי הבנזן וזיהום האוויר ובה השתתפו גם נציגי המשרד והאיגוד.

בעקבות הישנות החריגות והריכוזים המדאיגים של בנזן מבקש מרק מסמט, "לבדוק לעומק ולאלתר את מקורות הזיהום באזור התעשייה ולהפסיקם. בנוסף, אנו דורשים להכין תכנית להפחתת זיהום האוויר והפחתת סיכונים סביבתיים באשדוד, ממש כפי שיושמה במפרץ חיפה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




"כמו כן, כיוון שכיום במרכז ובדרום העיר אשדוד ובסמוך לבתי תושבים לא מוצבות תחנות ניטור עם גלאים של בנזן וחומרים אורגנים נדיפים נוספים, אנו דורשים להציב גלאים שכאלה מיד, על מנת שתמונת מצב איכות האוויר בעיר תהיה שלמה".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה:

"ערך הסביבה לבנזן על-פי החוק הוא ערך יממתי, ומותרות 7 חריגות יממתיות בשנה. לכן, ההסתכלות על חריגות אינה על הערכים השעתיים או החצי-שעתיים, אלא רק על הערך היממתי. יודגש כי הערכים הגבוהים נמדדים באזורים התעשייתיים של העיר בלבד, ולא באזורי המגורים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "בשנת 2020 נמדדו עד כה שלוש עליות מעל לערך הסביבה היממתי. הערך הגבוה ביותר השנה נמדד ב-28.1.2020 וריכוזו היה 5.52 מק"ג/מ"ק.

באזור התעשייה של אשדוד קיימים מפעלים הידועים בכך שהם פולטים בנזן, בהם מסוף הניפוק "פי גלילות" ופז בית זיקוק אשדוד. המשרד להגנת הסביבה הפעיל אמצעי אכיפה כנגד שני המפעלים שנמצאו כתורמים לחריגה, לרבות התראות, שימועים ואף הוצאת צווים מנהליים לצמצום זיהום האוויר מכוח סעיף 45 לחוק אוויר נקי.

המשרד מפעיל אמצעי פיקוח ואכיפה רבים מול מפעלים באזור אשר עלולים ליצור מפגעי זיהום אוויר, ובמהלך 2019 חלה ירידה בריכוז המזהמים עקב פעילות אכיפה של המשרד להגנת הסביבה.

יצוין, כי חלק מהזיהום מבנזן קשר לדרך הטענת מכליות הכביש בדלק, כפי שהוגדרה למפעלים על-ידי משטרת ישראל. המשרד פועל בשיתוף עם משטרת ישראל לשנות את דרך הטענת המכליות – דבר שיביא להפחתה בפליטות.

באשר למכתב למנכ"ל שהתקבל לפני שעה קלה – נשיב עליו לסגנית ראש העיר בהקדם".

תגובת דלק פי גלילות

"דלק פי גלילות מחליפה מערכת מישוב אדים חדש במוסף אשדוד, בהשקעה של 10 מיליון שקלים: בעקבות מדידת ערכי בנזן גבוהים באזור התעשייה הצפוני באשדוד במהלך שנת 2017 ובעקבות שימוע שנערך אצל מנהל מחוז הדרום של המשרד לאיכות הסביבה, סוכם כי מסוף אשדוד של חברת דלק פי גלילות יפעל לצמצום ההשפעה הסביבתית של ערכי הפליטה.

הנהלת חברת דלק פי גלילות  אישרה החלפת מערכת מישוב אדים חדשה במוסף אשדוד, בעלות של כ- 10 מיליון שקלים.

המסוף נמצא בשלבים מתקדמים של הכנת התשתיות להתקנת המערכת, בימים הקרובים יצאו מהנדסי החברה לרומניה וצרפת לצורך לימוד הפעלתה, שעל פי הסיכום תיכנס לפעולה עד סוף חודש אפריל 2020.

בנוסף, לנוכח העובדה כי חלק מפליטות הזיהום לאוויר נבעו מעצם בדיקות ביטחוניות למכליות הנפט ע"י פתיחת הפתחים העליונים ע"פ דרישת משטרת ישראל, יזם מנכ"ל החברה משה קראדי (המפכ"ל לשעבר) פגישה עם משטרת ישראל, המשרד לאיכות הסביבה ומנהל הדלק, ובתקופה האחרונה החל להתבצע במסוף אשדוד פיילוט ייחודי שמטרתו לצמצם פליטות אוויר לסביבה ובמקביל לעמוד בדרישות הביטחוניות של משטרת ישראל. במידה והפיילוט יצליח הוא ייושם על כל המכליות של חברות ההובלה".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר