שפך נחל לכיש בחוף הים באשדוד החודש. צילום דור גפני

באר טוביה הגישה בקשה להזרים קולחים לנחל גם בחורף הזה

הוועדה שדנה בבקשה טרם פרסמה את החלטתה. ואילו לגבי החריגות הגבוהות בערכי קולי צואתי שנמדדו בנחל לכיש ב-4 בחודש, באיגוד ערים מעריכים שהמקור הוא בביוב שזרם מרחובות העיר אשדוד וחדר למערכת הניקוז - בין השאר בשל חיבור אסור של מרזבים

פורסם בתאריך: 19.12.19 12:02

     

לאחר שבחורף הקודם זרמו לנחל לכיש כמויות אדירות של מי קולחין שזיהמו אותו ואת חופי הים באשדוד – גם בעונת הגשמים הנוכחית יש סכנה שהסיפור יחזור על עצמו בצורה כזו או אחרת.

חלק מההזרמה בחורף ההקודם בוצע ללא אישור על ידי המועצה האזורית באר טוביה בטענה שמאגרי השפכים שלה התמלאו, והיה חשש שיקרסו אם לא ירוקנו אותם לפחות באופן חלקי. בעקבות הדברים המשרד להגנת הסביבה פתח בבדיקה, ועיריית אשדוד יחד עם גולשי העיר ואיגוד ערים לאיכות הסביבה הגישו תביעה משפטית.

השבוע נדונו בוועדה להיתרי הזרמה לנחלים שבאחריות המשרד להגנת הסביבה ורשות המים שתי בקשות מטעם מועצה אזורית באר טוביה להזרמת מי קולחין לשני יובלים של נחל לכיש: ממאגר תימורים לנחל האלה וממאגר חצור לנחל ברקאי. עדיין לא התקבלה החלטה.

ממועצה אזורית באר טוביה נמסר בתגובה: “המועצה הגישה בקשה לקבלת היתר הזרמה לנחל ברקאי לעודפי הקולחים מאת ועדת צווי הרשאה ברשות המים. הדיון התקיים ביום שני השבוע 16.12.2019, טרם קיבלנו החלטת הוועדה. במהלך הדיון פנו נציגי המועצה אל רשות המים והסבירו כי אין פתרון לעודפי הקולחים במאגרי חצור ובקשה זו להיתר הזרמה תחזור על עצמה בכל שנה. כיום רשות המים מקיימת חשיבה לקידום תכנית להזרמת עודפי הקולחים למערכת נוספת על מנת להימנע מהזרמת הקולחים לנחל ברקאי (וממנו ללכיש) בחורף הקרוב. בנוסף המועצה השקיעה סכום של 800 אלף שקלים להעברת הקולחין ממט”ש תימורים למאגר קדמה כדי להימנע מהגלשה לנחלים”.

בתחילת השבוע פרסמנו שבדגימות האחרונות שניטלו ממימי נחל לכיש, ב-4 בדצמבר, דהיינו לפני גל הגשמים של השבוע שעבר, התגלו ערכים גבוהים מאוד של חיידקי קולי צואתי בכל הנקודות שנבדקו. מדובר בכמויות שגבוהות בהרבה מהתקן המותר.

הנקודה שבה נמצאו החריגות הגבוהות ביותר היא חוות לכיש: 850 אלף חיידקי קולי ב-100 מיליליטר מים, כאשר הגבול העליון המותר הוא 10,000. הכמות המותרת כדי לקיים פעילות שיט (תכנית שעיריית אשדוד מתכוונת לבצע באמצעות החברה שלה לתיירות בעונת הקיץ) היא עד 1,000 חיידקי קולי. מכיוון שלרוב נלקחות דגימות פעם בחודש, אין כרגע נתונים על מצב הנחל לאחר גל הגשמים הגדול שפקד את הארץ בשבוע שעבר וגם גרם להצפות.

ההערכה היא שהשפכים חדרו מאשדוד עצמה בעיקר מביוב שעלה על גדותיו, בין השאר בשל תופעה של חיבור מרזבי בתים למערכת הביוב — במקרה של גשמים רבים בתוך זמן קצר קווי הביוב מתמלאים, מכסים בכבישים מתרוממים, והלכלוך גולש לפתחי הניקוז ודרך התעלות והצינורות אל הנחל או לחופי הים.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




בתוך כך, מדו”ח בשם “ניטור הידרו-בילוגי במורד נחל לכיש אביב 2019”, שנכתב בידי ד”ר אלדד אלרון והועלה בשבוע שעבר לאתר האינטרנט של איגוד ערים, עולה שבמהלך החורף הקודם הוזרמו לנחל לכיש כמיליון (!) קוב של קולחים ממאגרי טיפול בביוב שנמצאים במעלה הנחל ובשטח אגן הניקוז שלו.

“במהלך חורף 2019/2018”, נכתב בדו”ח, “הוזרמו כמויות גדולות של קולחים שניוניים ממאגרי תימורים הסמוכים לנחל האלה המתנקז לנחל לכיש. קולחים נוספים הוזרמו ממאגרי חצור, ממט”ש קריית גת, מאגר עין צורים ועוד, סך הכול כמיליון מטר קוב. חלק מהקולחים הוזרמו במסגרת צו הרשאה שהוציא מנהל רשות המים, וחלק באופן פיראטי. הזרמת הקולחים גרמה לזיהום חוזר ונשנה של הנחל ולמפגעים סביבתיים חמורים, לרבות פגיעה באיכות מי הים בחופי אשדוד… כמו כן, בתחילת דצמבר 2018 הייתה הזרמה של שפכים גולמיים משוחות ביוב של מושב ניר גלים”.

המסקנה המעודדת מהסקר היא שהממצאים “לא מצביעים על השפעות שליליות מהותיות שנותרו בנחל כחודשיים-שלושה לאחר סיום הזרמת הקולחים”.

לדברי גד עפר מאיגוד ערים אשדוד, “הדיגום בתאריך 4.12.2019 נעשה יום-יומיים לאחר ‘מכת גשם’ קצרה אך משמעותית בחלק מרחבי העיר. יש מקומות בעיר בהם נמדדו 35 מ”מ גשם בפרק זמן קצר ביותר, ובחלקים אחרים כ-6 מ”מ בלבד. כמות הגשם הכללית לא גרמה להתחלת זרימה ממעלה הנחל ולא לפתיחת שרטון החול הטבעי המפריד בין שפך הנחל לים.

“אין זה מפתיע”, הוא מוסיף, “שבעת אירועי גשם כאלה מגיעים שפכים עירוניים לנחל, וחשוב לציין שלעיריית אשדוד בינתיים שום כוונה לבצע שיט סירות בתקופת החורף. ערכי קולי צואתי ברמות כאלה הם אכן חריגים, אך עדיין נמוך בשניים—שלושה סדרי גודל ממה שנמדד בעבר בעת תקלת ביוב ‘רצינית’, כאשר כמויות ביוב גולמי גדולות נכנסות לנחל. לדעתי, שאלותיך לגבי מקור הזיהום בנחל (בשפכים) צריכות להיות מופנות לתאגיד המים והביוב יובלים”.

לגבי הממצאים בסקר החדש ציין עפר: “בסופו של דבר, למרות ההזרמות העצומות שהיו בחורף — ההשפעה על האקולוגיה של הנחל לאחר שניים—שלושה חודשים מסיום ההזרמה הייתה מינורית. חשוב לומר שחלק גדול מההזרמות, כ-50%, היו של קולחים באיכות שלישונית ממט”ש גת — מה שהביא לטיוב של המים שהגיעו למורד, וכמובן גם הגשם שירד יפה בחורף שעבר”.

מתאגיד הביוב והמים יובלים אשדוד נמסר בתגובה: “במערכת הגשמים האחרונה פעלו כל המערכות של יובלים אשדוד כשורה, וכל השפכים הוזרמו למתקן הטיפול בשפכים כבשגרה. במועד זה הגיעה זרימה רבה לנחל מכיוון דרום, אשר היא בעלת פוטנציאל לכניסת מזהמים לנחל. יצוין כי קיימות אפשרויות וסיבות רבות לזיהום הנחל, שאינן נוגעות כלל ליובלים אשדוד, כפי שהתרחש כבר בעבר”.

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר