שיטפון בנחל לכיש בעקבות הגשמים בשבוע שעבר - מבט מגשר בני ברית לכיוון מזרח. צילם: תושב העיר

עוד חוזר הזיהום: החורף התחיל עם כמויות מטורפות של חיידקים צואתיים בנחל לכיש

בדגימות שנלקחו ממי הנחל באשדוד עוד לפני הגשמים האחרונים נמצאו חריגות מאוד גדולות של חיידקי קולי צואתי שמרמזים בדרך כלל על זיהום שמקורו בביוב. בתוך כך, ממסמך חדש שהוכן בעקבות האירועים בנחל בחורף הקודם עולה, שבמהלך אותה עונה הוזרמה אליו כמות אדירה של כמיליון קוב של מי קולחים ודרכו - אל הים

פורסם בתאריך: 15.12.19 17:22

     

ושוב זה קורה: דווקא כשעונת הגשמים מתחילה, נחל לכיש מזדהם. בדגימות שניטלו ממי הנחל ב-4 בדצמבר, דהיינו לפי גל הגשמים של השבוע שעבר, התגלו ערכים דמיוניים של חיידקי קולי צואתי בכל הנקודות שנבדקו. מדובר בכמויות שגבוהות בהרבה מהתקן המותר.

הנקודה שבה נמצאו החריגות הגבוהות ביותר היא חוות לכיש: 850 אלף אי-קולי ב-100 מיליליטר מים, כאשר הגבול העליון המותר הוא 10,000. הכמות המותרת כדי לקיים פעילות שייט היא עד 1,000 חיידקי קולי. זאת אומרת שבדגימה שניטלה יש חריגה של פי 850.

איכות מימי נחל לכיש: צילום מסך מאתר איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה. שימו לה שכל הדגימות האחרונות חורגות בצורה חדה מהתקן המותר

אנחנו עדיין ממתינים לקבל נתונים עדכניים יותר על אודות מצב מימי הנחל בימים אלה. פנינו לגורמים המתאימים גם כדי לברר מה המקור של הזיהום ונפרסם את הפרטים לכשיגיעו.

שער "כאן דרום אשדוד", 11.1.19 שחשף את ממדי הזיהום והיקפו

בתוך כך, מדו"ח בשם "ניטור הידרו-בילוגי במורד נחל לכיש אביב 2019" שנכתב בידי ד"ר אלדד אלרון והועלה בשבוע שעבר לאתר האינטרנט של איגוד ערים עולה, שבמהלך החורף הקודם הוזרמו לנחל לכיש כמיליון (!) קוב של קולחים ממאגרי טיפול בביוב שנמצאים במעלה הנחל ובשטח אגן הניקוז שלו.

 

"במהלך חורף 2018/2019", נכתב בדו"ח, "הוזרמו כמויות גדולות של קולחים שניוניים ממאגרי תימורים הסמוכים לנחל האלה המתנקז לנחל לכיש. קולחים נוספים הוזרמו ממאגרי חצור, ממט"ש קריית גת, מאגר עין צורים ועוד, סך הכל כמיליון מטר קוב. חלק מהקולחים הוזרמו במסגרת צו הרשאה שהוציא מנהל רשות המים וחלק באופן פיראטי. הזרמת הקולחים גרמה לזיהום חוזר ונשנה של הנחל ולמפגעים סביבתיים חמורים, לרבות פגיעה באיכות מי הים בחופי אשדוד… כמו כן, בתחילת דצמבר 2018 הייתה הזרמה של שפכים גולמיים משוחות ביוב של מושב ניר גלים".

כך זה נראה לפני כשנה:

המסקנה המעודדת מהסקר היא שהממצאים "לא מצביעים על השפעות שליליות מהותיות שנותרו בנחל כחודשיים-שלושה לאחר סיום הזרמת הקולחים".

במסגרת העבודה על הדו"ח גם זוהה לראשונה בשפך נחל לכיש סרטן נתרן מסדרת שטצדאים.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר