נמל אשדוד. צילום: אילן אסייג

כאן תקום שכונת מגורים? מחקר חדש מראה שאוניות בנמל מייצרות זיהום אוויר מסוכן במיוחד

מחקר חדש מגלה שאוניות שעוגנות בנמלי אשדוד וחיפה מייצרות זיהום אוויר דומה לזו שמייצרת תחנת כוח גדולה. חשיפה למזהמים עלולה להגביר תחלואה ותמותה. עיריית אשדוד מקדמת הקמת שכונת מגורים עם 3,000 יחידות דיור צמוד לנמל

פורסם בתאריך: 28.11.19 10:25

אוניות בנמל אשדוד ובנמל חיפה מייצרות זיהום אוויר כבד של תחמוצות חנקן וגופרית. כך עולה מ"סקר היתכנות" שבוצע במימון המשרד להגנת הסביבה. במשרד מגבשים תוכנית פעולה להפחתת הזיהום.

הממצאים החדשים מעמידים בסימן שאלה את כוונת עיריית אשדוד להקים קרוב מאוד לנמל רובע מגורים חדש עם 3,000 יחידות דיור – קריית פארק לכיש, תוכנית שגם כך זוכה לביקורת לנוכח הקרבה לחומרים מסוכנים בנמל ובסביבתו. מדובר בשכונה שתוכננה במסגרת הסכם הגג באשדוד ולפיה הדירות ישווקו כחלק מ"מחיר למשתכן" ובנוסף יייבנו בה גם מבחר, משרדים וקריית ספורט ענקית עם אצטדיון כדורגל חדש לעיר ואולם רב תכליתי..

התכנית שזכתה גם לכינוי "שכונת נוף למנוף", על שום הקרבה למנופי הנמל, בוטלה לפני כשלושה שבועות בהחלטת בית משפט. העירייה והמדינה עדיין לא הודיעו האם יבקשו להביאה לאישור מחודש בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור.

זיהום אויר מאוניה, נמל חיפה, שנת 2015. צילום: רני עמיר, המשרד להגנת הסביבה

מתוצאות הסקר עולה שסקטור כלי השיט בנמלים חיפה ואשדוד מייצר זיהום אוויר כבד שבסבירות גבוהה גורם להשפעה משמעותית על איכות האוויר באזורים מאוכלסים הסמוכים לנמל. היקף הזיהום בשני הנמלים גבוה יותר מהערכות קודמות שהיו ידועות בנושא.

המזהם העיקרי והמאתגר ביותר להפחתה הוא תחמוצות חנקן שהפחתת הפליטות שלו מחייבת התערבות אקטיבית. על בסיס מצאי הפליטות לאוויר של המשרד להגנת הסביבה, בשנת 2018 הפליטות מכלי שייט בנמלי הים בישראל היוו כי 16% מסך פליטות תחמוצות הגופרית, 8% מסך תחמוצות החנקן וכ-7% מסך פליטות החלקיקים הנשימים העדינים (2.5PM) בישראל.

 

הצפי, אומרים במשרד להגנת הסביבה, הוא שבשנת 2025 תהיה ירידה בפליטות תחמוצת גופרית כתוצאה מרגולציה גלובלית בהרכב הדלקים בכלי השיט. הצעת תקנות הנמלים למניעת זיהום אוויר מאוניות, ממתינה לאישור משרד המשפטים בחודשים האחרונים, לפני העברתה לדיונים בכנסת. הצעת התקנות נוסחה על ידי רשות הספנות והנמלים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה והיא תואמת ואף מחמירה במידה מסוימת מהנדרש על פי נספח 6 לאמנת MARPOL.

זיהום אויר מאוניה, נמל חיפה, שנת 2015. צילום: רני עמיר, המשרד להגנת הסביבה

ישראל תוכל לאשרר את הנספח לאמנה רק אחרי שהצעת תקנות הנמלים למניעת זיהום אוויר מאוניות תיכנס לתוקף. ישראל תהנה מהעבודה שאוניות יפליגו בדלק מופחת גופרית (0.5%) כבר מחודש מארס 2020 אך לא תוכל לאכוף את הדרישה מול אוניות שיפקדו את ישראל עד לכניסת התקנות לתוקף

הסקר בוצע בחברת  AMCG AVIVעל-ידי החוקרים יוגב ברק, אייל רזי-ינוב ואורן נועם מחברת AMCG AVIV וד"ר דניאל מדר מחברת SP interface.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אשדודי משכיל

    אז צריך להרוס את רובעים א' ב' ד' ולאפשר לנמל להמשיך לזהם את האוויר ואת הסביבה, כל הכבוד. צריך להעניש את מי שמסכן את הבריאות של התושבים. במדינות מפותחות אין בזיון כמו בארץ. שכונה חדשה המתוכננת 20 מטר מהרובעים א ו-ב לא שונה מבחינת הזיהום הקיים כבר יותר מ-50 שנה.

  2. אמנון

    הבעיה העיקרית בארץ אלו מפעלים שאינם עומדים בתקני משרד איכות הסביבה וחוסר האכיפה של המשרד.
    Labs.coi.co.il

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר