שלטים של רחצה אסורה, זיהום
שלטים של רחצה אסורה בחופי אשדוד עקב זיהום שהגיע דרך הנחל. צילום: עיריית אשדוד

19 ימים נמשכה הזרמת השפכים: איפה הייתם עד עכשיו?

הבוקר תועדו דגים מתים במוצא של נחל לכיש אל הים. עיריית אשדוד מגבירה את צעדי המאבק ופיזרה בחופים שלטים הקוראים למועצה האזורית באר טוביה להפסיק לפגוע בנחל ובים. במקביל תיערך בתחילת השבוע ישיבה דחופה של הוועדה לאיכות הסביבה

פורסם בתאריך: 11.1.19 11:14

     

ב-4 חופים באשדוד נמצאו ערכים חריגים של חיידקים והם הוכרזו, לכן, כאסורים לרחצה עקב זיהום חמור. כך נמסר היום מהעירייה.

הבוקר הגיעו תוצאות דגימות מי ים שנלקחו אתמול מכל שבעת חופי הרחצה בעיר. בארבעת חופים: מי-עמי, לידו, אורנים וקשתות נמצאו תוצאות חריגות. עיריית אשדוד, אגף החופים מציב כעת בחופים שלטים המתריעים בפני סכנת רחצה.

בעיריית אשדוד טוענים שהכתובת היא מועצה אזורית באר טוביה שהזרימה במשך 19 ימים שפכים ממאגרי תימורים לנחל האלה ודרכו לנחל לכיש ולים.

המחדל נחשף באתר "כאן דרום אשדוד" כבר לפני יותר משבועיים. ההזרמה נעשה ללא היתר, אבל רק ביום רביעי השבוע, באיחור רב, החלו בעיריית אשדוד לנקוט בצעדים כדי לעצור את המפגע החמור. ניתן גם לבוא ולשאול היכן היו הרשויות האחרות והמשרדים שנוגעים בדבר.

יש להניח שאם כך הוא הדבר, כבר נעשו בעבר הזרמות, חלקן מכוונות וביודעין, רק שלא שמענו עליהן. יתכן שהן גם נעשו בחסות הגשמים כדי להסתירן. רק בדיקה מעמיקה בשיתוף כל הגורמים הרלבנטיים תוכל ליצור סיכוי לפתור את הבעיה.

השבוע נשלח למועצת באר טוביה מכתב התראה לפני נקיטת הליכים בעקבות זיהום חמור של נחל לכיש וחופי אשדוד.

במכתב נטען שבין התאריכים 22.12.18-08.01.19, ובמועדים נוספים, זרמו כמויות גדולות ביותר של מי קולחים שניוניים ממאגר תימורים לנחל האלה המתנקז לנחל לכיש. הזרמת הקולחים, נכתב, גרמה וגורמת לזיהום חמור של נחל לכיש, לאחר שטוהר ושוקם על ידי עיריית אשדוד בהשקעה כספית אדירה. בנוסף גורם הדבר לזיהום של מי וחופי הים באשדוד.

 

"בפועל", נטען שם, "נכפה על תושבי העיר אשדוד לקלוט את שפכי מט"ש תימורים אשר "מושלכים" עליהם ממעלה הנחל. מיותר לציין כי הדבר גורם פגיעה סביבתית חמורה, מסכן את בריאות הציבור, הדגה בנחל, ויתר בעלי החיים בסביבתו".

הבוקר פיזרה עיריית אשדוד שילוט בכל ארבעת החופים האסורים שמורים על איסור הרחצה, וגם שלטים הקוראים למועצת באר טוביה להפסיק את הזיהום.

"נפעל בכל הכוח נגד מועצת באר טוביה בכל האמצעים החוקים העומדים לרשותנו ונדאג שראש המועצה יישא באחריות אישית!", הודיעו בעיריית אשדוד היום.

 

בעקבות ההתפתחויות יו"ר ועדת איכות הסביבה וסגנית ראש העירייה שרון מרק זימנה ישיבת חירום ביום א׳ הקרוב. בנוסף לחברי הועדה ונציגי איגוד ערים ישתתפו גם נציגי עמותת הגולשים.

גם עמותת גולשי הגלים של אשדוד הצטרפו למאבק. בהודעה שפרסמו בפייסבוק הם גילו שלטענתם יש בקנה שלוש בקשות שהוגשו במטרה להזרים מי קולחין לאגן הניקוז של נחל לכיש.

ראש המועצה האזורית באר טוביה, קובי אביבי, ממשיך לא לגיב. נשמח לפרסם את התייחסותו לכשתגיע.

תגובת המשרד להגנת הסביבה: "אנו נמצאים בתקופת החורף, שהוא עמוס בגשמי ברכה וטבעי הדבר שמאגרים לא יכולים לקלוט את כל עומס המים שמגיעים אליהם. על פי המידע שקיבלנו, ההזרמה  שהחלה בתאריך ה-22.12.18, נסתיימה ביום רביעי השבוע, 9 בינואר.

הכמות שהוזרמה לנחל עד היום: 168,832 קוב. נערכו דיגומים על ידי ידי איגוד ערים לאיכות סביבה אשדוד חבל יבנה, ישנה עליה קלה בריכוזי האמוניה בנחל וכן בריכוזי הקולי הצואתי.

המשרד יוציא התראה למועצה האזורית באר טוביה, אשר המאגרים נמצאים תחת בעלותה, וימשיך ויעשה כל שבסמכותו כדי להוביל את הגורמים האחראים להתנהלות נכונה יותר בכל הנוגע לטיפול בשפכים באזור קריית מלאכי-תימורים. כל זאת בשיתוף עם הרגולטורים האחרים האחראיים על הנושא ובהם רשות המים ומשרד הבריאות.

חלק מהסיבות לאי ניצול הקולחין היה בשל זיהום תעשייתי אשר טופל בהליכים פליליים וצו סגירה מותנה מול המזהמים במהלך שנה זו. כפי שצוין המאגרים נמצאים בבעלות מ"א באר טוביה. ניתן לפנות אליהם למידע נוסף".

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר