זרימת הקולחין בנחל האלה, ליד תימורים. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים ברשות הטבע והגנים
זרימת הקולחין בנחל האלה, ליד תימורים. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים ברשות הטבע והגנים

עיריית אשדוד: להעמיד לדין את האחראים לזיהום הנחל

הזרמה מסיבית של שפכים ללא אישור — שהחלה בשטח המועצה האזורית באר טוביה — זיהמה קשות את נחל האלה, את נחל לכיש, שאליו הוא מתחבר, ואת חוף הים. סקירה נרחבת של כרוניקה כמעט ידועה מראש, וגם: איך כמעט אנחנו, התושבים, לא ידענו מכל זה?

פורסם בתאריך: 4.1.19 14:00

     

יש מי שיחשוב שבעונת הגשמים הטבע נשטף ומתנקה, וכך גם הנחלים שלנו. אלא שהמציאות שונה. דווקא בעונת החורף יש שהנחלים מזוהמים ונשטפים בביוב שעלה על גדותיו, בשפכים ממקורות ביתיים, תעשייתיים ואחרים ובמי קולחין — ביוב שעבר טיהור ברמה כזו או אחרת. ועוד לא דיברנו על חומרי הדברה וחומרים רעילים אחרים שנשטפים משדות ומטעים, זבל פרות ועופות שמגיע מרפתות ולולים ועוד כהנה וכהנה.

סיפור מסריח

נחל לכיש הוא דוגמה לנחל שבשנים האחרונות במיוחד נעשו בו מאמצים גדולים כדי לשקמו ולשמור על ניקיונו ואיכות מימיו. מדובר בנחל אכזב שמתחיל במורדות הרי חברון במזרח, למעט השפך שלו באשדוד שהוא רטוב כל השנה.

בעיריית אשדוד ובגופים הרלוונטיים הושקעו משאבים גדולים כדי למנוע את זיהומו. הותקנו תחנות קיץ ושוכללו אמצעי הבקרה במקרים של זיהומים.

אלא ששוב ושוב יש אפיזודות שמחזירות את המצב לאחור, בדומה לסיזיפוס המגלגל את הסלע הכבד במעלה ההר, מידרדר במורד, דוחף אותו שוב למעלה וחוזר חלילה. תקלות ביוב באשדוד כבר גרמו לפגיעות קשות בנחל ולתמותה המונית של דגים ודומה שהן פוחתות. אלא שיש מפגעים שמקורם במעלה אגן הניקוז. מכיוון שאשדוד נמצאת במוצא הנחל לים, בסופו של דבר הכול יגיע אליה ולחוף.

גלישת ביוב בניר גלים

גלישות ביוב ממושב ניר גלים שליד אשדוד (בתחומי מועצה אזורית חבל יבנה) אירעו לאחרונה עקב בעיות במערכת המיושנת של היישוב המושתתת על בריכות חמצון. הסירחון והלכלוך פגעו גם בנחל, לפחות בחלק מהמקרים.

אך לאחרונה אירע זיהום משמעותי יותר. במכון טיהור השפכים (מט”ש) ליד מושב תימורים במועצה האזורית באר טוביה יש מאגר קולחין. לפי גורמי המקצוע שעמם שוחחנו, הרי שלפני כשבועיים, עוד בטרם גלי הגשמים האחרונים, המאגר הלך והתמלא. הסיבה היא שאיכות המים המטוהרים לא עמדה בדרישות ולא הייתה מתאימה כנראה גם לחקלאות בתור מי השקיה. מה גם שבעונת החורף הדרישה למי קולחין להשקיה יורדת בעקבות הגשמים.

מאגרי קולחין, מט"ש תימורים באר טוביה. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים, רשות הטבע והגנים

מאגרי קולחין, מט"ש תימורים באר טוביה. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים – רשות הטבע והגנים

המפלס הלך ועלה עד שבשלב מסוים החליט מי שהחליט לפתוח את הסכר, והשפכים גלשו החוצה, זרמו לנחל האלה, שהוא יובל של נחל לכיש, משם הגיעו לנחל לכיש עצמו וזרמו יחד עם מי הנחל אל הים. לפי בדיקתנו, ההזרמה לא אושרה ולא ניתן לה היתר מהגורמים המוסמכים.

הרשויות לא עדכנו את הציבור על הזיהום. צריך לזכור שיש אנשים שמגיעים להתרחץ בחוף הים באשדוד, לא רחוק ממוצא הנחל, גם בימי החורף הקרים, ויש מי שמגיע לדוג. למרות ההזרמה המסיבית שנמשכה ימים רבים, לא ידוע לנו על אזהרה לציבור.

הזרמת הקולחין מהמט"ש. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים - רשות הטבע והגנים

הזרמת הקולחין מהמאגר. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים – רשות הטבע והגנים

גורם שעמו שוחחנו עוד בשבוע שעבר אמר שהוא מעריך את כמות ההזרמה בכ-200 אלף קוב, וזה כנראה לא היה הסוף. באמצע השבוע הנוכחי קיבלנו מידע שההזרמה עדיין נמשכת(!).

“זה מקומם ומדאיג”, אמר יונתן בן דוד, פעיל סביבה מניר גלים, במקור מאשדוד. “אם לא היינו מגלים את הזרימה החשודה בנחל לכיש לפני יותר משבוע, שבדיעבד התברר שמקורה בשפכים מתימורים, אני בספק אם מישהו מאיתנו, התושבים, היה יודע”, הוסיף.

מדדים אסורים

גם בעיריית אשדוד זועמים. “אשדוד עושה כל מאמץ ומשקיעה משאבי כסף וזמן עבודה על מנת לשמור על נחל נקי ועל רמת מים איכותית המאפשרת סביבת חיים לבעלי החיים ולצומח, בתוך ועל גדות הנחל”, אמרו שם השבוע.

“לצערנו”, הוסיפו בעירייה, “על אפיקו של נחל לכיש, המתחיל במורדות הרי חברון ונמשך לאורך כ-75 קילומטר, ישנם לא מעט יישובים ומפעלים הגורמים מעת לעת לפגיעה בנחל. המקרה של תימורים הוא הדוגמה האחרונה לכך, ולאור הזרמת מי הקולחין נערכו בדיקות ונמצאו מדדים אסורים הפוגעים בנחל. העירייה לא מתכוונת לעבור על כך לסדר היום ופועלת להגשת כתבי אישום והכנת תביעות נזיקין כנגד האחראים. יודגש שכשם שהעירייה מבצעת בתחום השיפוט של העיר פעולות אכיפה כנגד כל מי שמזהם ו/ או פוגע בנחל, היא לא תהסס לתבוע גורמים המזהמים את הנחל, הגם שהם לא בתחום שיפוט העיר”.

חריגות גדולות בכל הדגימות האחרונות מנחל לכיש. נתונים: איגוד ערים לאיחות הסביבה אשדוד-חבל יבנה

חריגות גדולות: ניתוח הדגימות האחרונות שנטלו מנחל לכיש. נתונים: איגוד ערים לאיחות הסביבה אשדוד-חבל יבנה

נתוני הדיגום של נחל לכיש בחודש דצמבר (ראו טבלה) מצביעים על חריגות גדולות מאוד בריכוז חיידקי הקולי כתוצאה מחדירת ביוב. השפעת ההזרמה של מי הקולחין הירודים ממאגר תימורים עדיין לא התבררה באופן מלא. באיגוד ערים לאיכות הסביבה באשדוד עדיין לא השלימו את בחינת הדגימות, אך כבר כעת יודעים לדווח על חריגות מסוג שונה — בעיקר ברמות האמוניה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




קבוצה של תושבים ופעילים מניר גלים מנהלת באחרונה התכתבויות עם הרשויות ומשרדי הממשלה לגבי מפגעי השפכים וזיהום הנחל. אחת מהן, אילה רונן, התכתבה השבוע עם מנכ”לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה ד”ר ענת רוזן. הנה הפנייה, והתשובות של רוזן מודגשות:

“בתקופה האחרונה פנו תושבי האזור לגופים מוניציפאליים רבים ושונים, במטרה להבין מה מקור הזיהום בנחל לכיש ומי נותן לזה להתבצע. עד כה לא קיבלנו תשובות, ועל כן אני פונה אליכם בשנית, בשם תושבי האזור, בבקשה לספק לנו את המידע הבא: 1. האם מוזרמים שפכי ביוב כבשגרה לנחל לכיש? לא. 2. מה מקור הזיהום? האם לגורם המזהם יש היתר לזהם? נחל לכיש אינו נחל מזוהם. אין היתר לאף גורם לזהם את הנחל. 3. מהן ההשלכות הסביבתיות? כיצד זה משפיע על סביבת הנחל, על השכנים ועל איכות המים? כאשר יש אירוע זיהום נקודתי, בודקים את השפעתו הסביבתית ומגיבים בהתאם לצורך. 

4. מדוע לא מעודכן הציבור בדבר איכות המים? מה המשמעות לגבי רחצה במי הנחל, או בחוף הים הסמוך? מה המשמעות לגבי דיג, המתבצע ממש בסמוך לשפך הנחל? מידע נמסר לציבור באופן שוטף באתר המשרד להגנה”ס ובאתר האיגוד. בדיקות שבועיות לאיכות מי החופים נעשות על ידי משרד הבריאות. אין אישור לדיג בנחלים בארץ, וגם לא בלכיש. המקומות המאושרים לכך הם באגמים מפוקחים. אישור לשיט ניתן על ידי משרד הבריאות כבר בשנת 2014, אך בעיריית אשדוד החליטו להמתין עם פיתוח תיירות המים בנחל לפי שעה.

5. האם יש תכניות להפסיק את זיהום הנחל או שעלינו לקבל את זיהום הסביבה כגזרה מהשמיים? מהם לוחות הזמנים? נחל לכיש הינו נחל אכזב ברובו. הנחל אינו מזוהם. לעיתים נדירות יש אירוע זיהום נקודתי.

מפת האזור. הזיהום החל ליד מושב תימורים, דרך נחל האלה, שנשפך לנחל לכיש, שנשפך לים. צילום: מתוך גוגל מפות

תגובות

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: “הזרמת הקולחים ממאגר תימורים לנחל האלה בוצעה מבלי שנתקבל צו הרשאה להזרמה לנחל מרשות המים. המועצה האזורית באר טוביה החליטה להזרים את הקולחים בשל עומס יתר על דופנות המאגר, שעלול היה לגרום לקריסתן ולזרימה בלתי מבוקרת.

"יש להבהיר שהעומס במאגרים נוצר כהשתלשלות של כניסת שפכים חריגים מהמפעלים אל המט”ש ושל תפקוד לקוי של המט”ש. המשרד זימן את הגורמים האחראיים לבירור בעניין תפקוד המט”ש, לצורך הסדרת המצב. כמו כן, המשרד פעל כנגד מפעל המזרים שפכים למט”ש, אשר הזרים מלחים בכמויות גדולות מהמותר והפך לאחד מהגורמים שמנעו את ניצול קולחי המט”ש. בעקבות זאת, המשרד החל הליך אכיפה נגד המפעל, שכלל צו סגירה מותנה, וכתוצאה מכך השפכים המוזרמים כיום למט”ש מהמפעל עומדים בדרישות.

“המשרד ימשיך ויעשה כל שבסמכותו כדי להוביל את הגורמים האחראים להתנהלות נכונה יותר בכל הנוגע לטיפול בשפכים באזור קריית מלאכי-תימורים, בשיתוף עם הרגולטורים האחרים האחראיים על הנושא ובהם רשות המים ומשרד הבריאות”.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “המשרד עודכן על ידי מוקד הגנת הסביבה באירוע ההזרמה. מתקן טיפול השפכים של תימורים – קריית מלאכי לא שוקם בהתאם לדרישות החוק. איכותם הירודה של הקולחים אינה מאפשרת את ניצולם, המאגרים מלאים וקיים חשש לקריסת הסוללות. משרד הבריאות התריע מבעוד מועד, אך ההחלטה כיצד לפעול בעניין הינה בידי תאגיד המים והביוב תמר ורשות המים”.

לא מגיב. ראש המועצה האזורית באר טוביה החדש, קובי אביבי. צילום: רעות אביבי

מרשות המים נמסר בתגובה: “עקב תפקוד לקוי של מט”ש תימורים, שהייתה באחריות (תפעולית) של המועצה האזורית באר טוביה, התדרדרה איכות הקולחים. כתוצאה מכך צמצם משרד הבריאות את היתרי ההשקיה ממים אלו, דבר אשר הותיר את המאגרים שלהם כמעט מלאים, מה שהביא לגלישת עודפי קולחים מהמאגרים. הם ביקשו היתר להגלשה לנחל, אך לא קיבלו ונדרשו לבצע פעולות לשיפור איכות הטיפול בשפכים שבמט”ש. בהיעדר מתן היתר — מתאפשרות פעולות אכיפה של המשרד להגנת הסביבה — בהתאם לצורך.

“לאחרונה קיבל תאגיד המים והביוב תמר את האחריות, הן על הרחבה ושדרוג המט”ש והן על תפעול המט”ש. במסגרת זו משקיע התאגיד מאמץ וכסף רב, כמו גם פעולות שונות, כמו פעולה נגד מזרימי מלחים מהתעשייה ונראה שיש שיפור בטיפול בשפכים”.

נחל האלה, ליד מושב שתולים. צילום: דור גפני

נחל האלה, ליד מושב שתולים. צילום: דור גפני

מהמועצה האזורית חבל יבנה נמסר: “בעקבות ריבוי מי הגשמים, בהם התברכנו בימים האחרונים, זרמו כמויות גשם רבות גם באזור מושב ניר גלים. עקב כך נוצר מצב בו תחנת הסניקה של המושב לא הצליחה להעביר את כל המים למערכת הביוב, ולכן נוצר לפרק זמן קצר נגר של מי גשמים באזור שדות המושב. העניין טופל, והמערכת שבה לעבוד כסדרה. כמו כן, בימים אלה אנו עושים מאמצים רבים ומקדמים מול תאגיד המים יובלים התחברות למערכת המט”ש של העיר אשדוד, על מנת לפתור את בעיית הביוב בניר גלים ולמנוע תקלות עתידיות”.

מהמועצה האזורית באר טוביה והעומד בראשה קובי אביבי, מתאגיד המים והביוב תמר, מרשות ניקוז שורק-לכיש ומאיגוד ערים לאיכות הסביבה אשקלון לא התקבלו תגובות.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר