הזרמת הקולחין מהמט"ש. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים - רשות הטבע והגנים
הזרמת הקולחין ממאגרי תימורים לכיוון נחל האלה, ינואר 19'. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים - רשות הטבע והגנים

עיריית אשדוד נגד מועצת באר טוביה: הפסיקו לזהם את הנחל (וידאו)

לפי העירייה נמשכת הזרמת הקולחין ממאגרי תימורים שלא קיבלה אישור מלכתחילה לנחל האלה ודרכו לנחל לכיש ולחופי אשדוד. לפי ההערכה מדובר בכמויות מצטברות של מאות אלפי קוב. בראשית השבוע אסר משרד הבריאות על הרחצה בחוף מי עמי, ובעוד שלושה חופים נמדדו רמות חריגות של חיידקי צואה

פורסם בתאריך: 9.1.19 10:17

     

בעקבות המשך הזרמת השפכים ממאגרי תימורים ומט"ש המועצה האזורית באר טוביה לנחל האלה ודרכו לנחל לכיש ולים בחופי אשדוד, פנתה עיריית אשדוד למועצה בדרישה לטעצור לאלתר את המפגע ולא – תנקוט בצעדים משפטיים נגדה.

המפגע נחשף באתר "כאן דרום אשדוד" לפני שבועיים.

בשבועות האחרונים זיהום נחל לכיש גרר אחריו גם זיהום ברמות חריגות של חיידקים צואתיים בארבעה חופי רחצה מוכרזים באשדוד וסגירת חוף מי עמי בהוראת משרד הבריאות. בעירייה מפנים את האצבע המאשימה לכיוון באר טוביה.

במכתב שנשלח על ידי בא כוחה של העירייה לראש המועצה קובע אביבי ולמנכ"ל תאגיד המים והביוב תמר שמט"ש תימורים נמצא באחריותו, יוסי בן חמו, נכתב בכותרת: "זיהום חמור של נחל לכיש וחופי אשדוד – התראה לפני נקיטה בהליכים".

"בין התאריכים 22.12.18-08.01.19, ובמועדים נוספים, זרמו כמויות גדולות ביותר של מי קולחים שניוניים ממאגר תימורים לנחל האלה המתנקז לנחל לכיש", נכתב. "חמור מכך, גם בשעה בה נכתבות שורות אלו ממשיכה, באין מפריע, הזרמת הקולחים המזוהמים מהמאגר לעבר נחל לכיש. הזרמת הקולחים גרמה וגורמת לזיהום חמור של נחל לכיש, לאחר שטוהר ושוקם על ידי עיריית אשדוד בהשקעה כספית אדירה. בנוסף גורם הדבר לזיהום של מי וחופי הים באשדוד".

 

 

 

עוד נטען בפניה, ש"בפועל נכפה על תושבי העיר אשדוד לקלוט את שפכי מט"ש תימורים אשר "מושלכים" עליהם ממעלה הנחל. מיותר לציין כי הדבר גורם פגיעה סביבתית חמורה, מסכן את בריאות הציבור, הדגה בנחל, ויתר בעלי החיים בסביבתו. על רקע הזרמת הקולחים, ובמסגרת בדיקות לאיכות מי הים, נמצאה ביום 01.01.19 חריגה משמעותית בערכי אנטרוקוק צואתי בחופים: מי עמי , לידו, אורנים  וקשתות. בדיגום חוזר שבוצע ביום 3.1.19 נמצאה חריגה נוספת. העתק דוח ממצאי הבדיקות מצ"ב. כתוצאה מהזיהום שנגרם נאלצו עיריית אשדוד ומשרד הבריאות להודיע על סגירת חוף מי עמי, וניתנה אזהרה לציבור מפני רחצה בחוף מי עמי עד להודעה חדשה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




"למיטב ידיעת הגורמים הרלוונטיים בעירייה", נכתב עוד בפניה, "ההזרמה נעשית באופן יזום על ידי מפעילי המאגר. כמו כן, ולמיטב ידיעתנו, לא ניתן היתר הזרמה לנחל מהגורמים המוסמכים לכך. הזרמת הקולחים לעבר נחל לכיש והגעתם למי הים מהווה עבירה סביבתית-פלילית על פי מספר חיקוקים, כדלקמן: חוק המים, תשי"ט-1959; חוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים, תשמ"ח-1988; וחוק שמירת הנקיון, תשמ"ד-1984. נציין כי קיימת אחריות אישית בפלילים, למנהלי גופים (רשויות וחברות) אשר אינם עושים את הנדרש לשם מניעת עבירות על פי החיקוקים דלעיל. הינכם נדרשים להפסיק לאלתר את הזרמת הקולחים וגרימת הזיהום, ולפעול למניעה מוחלטת של הישנות הדבר בעתיד.

"במקביל למכתבי זה כבר פנתה העירייה בנדון למשרד להגנת הסביבה, על מנת שיפעיל את סמכויותיו לצורך עצירת המפגע. בנוסף ראו מכתב זה כהתראה לפי סעיף 2 חוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), תשנ"ב-1992, טרם הגשת תובענה למתן צו להפסקת הפגיעה הסביבתית שהנכם גורמים".

נפרסם את תגובת מועצה אזורית באר טוביה לכשתגיע.

> לקריאת הכתבה הנרחבת שפורסמה בעיתון "כאן דרום" בסוף השבוע שעבר 

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר