רכבת משא בנמל אשדוד. צילום: דור גפני
רכבת משא בנמל אשדוד. צילום: דור גפני

“סכנה לפגיעה ממשית בחיי אדם”

בנמל אשדוד מתריאים מפני הקמת שכונת המגורים החדשה — רובע פארק לכיש — צמוד לנמל. בעתירה שהוגשה השבוע לבית המשפט לביטול התכנית מזהירים בנמל שהחומרים המסוכנים שעוברים במקום יעמידו בסכנה את התושבים. בעירייה דוחים את הטענות

פורסם בתאריך: 20.7.18 14:26

     

לפני פחות מחודשיים אישרה הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ”ל) את הקמתו של רובע פארק לכיש באשדוד עם כ-3,000 יחידות דיור חדשות. זאת, לאחר שדחתה את ההתנגדויות שהגישו שורה של גופים, ובהם חברת נמל אשדוד, חברת נמלי ישראל והתאחדות התעשיינים.

הוועדה, שהסתמכה גם על דוח שהכין חוקר, קבעה ששני הצדדים יוכלו לחיות בדו-קיום: גם התושבים בשכונה החדשה וגם התעשייה והנמל, זאת למרות העובדה שבמקום משונעים חומרים מסוכנים, רעילים ודליקים, יש זיהום אוויר וגם מטרדי רעש ותאורה חזקה בלילות.

מעיריית אשדוד, שדחפו את התכנית בתור המתחם הראשון שיוצא לדרך במסגרת הסכם הגג, בירכו אז על המוגמר ותקפו את המתנגדים.

אולם מתברר ששמחתם הייתה מוקדמת מדי. בשבוע החולף הוגשו לבית המשפט המחוזי בבאר שבע לא פחות משלוש עתירות מנהליות נגד התכנית בידי אותם גופים. שלושתם מבקשים לפסול את התכנית או לכל הפחות לפתוח אותה לדיון מחודש.

הדמייה: רובע (קריית) פארק לכיש אשדוד - ארי כהן אדריכלים, באדיבות רשות מקרקעי ישראל

הדמייה: רובע (קריית) פארק לכיש אשדוד – ארי כהן אדריכלים, באדיבות רשות מקרקעי ישראל. שימו לב ל=עד כמה קרובה השכונה המתוכננת לנמל. בצד ימין קריית הספורט שצפויה להיבנות כחלק מהרובע החדש

בעתירה שהוגשה ביום ראשון מטעם נמל אשדוד נטען, ”סביבת נמל אשדוד אינה סביבה ראויה למגורים, ואותם קשיים סביבתיים — אף אם מוזערו — לא יהיו נוחים או נעימים, לשון המעטה, לתושבים”.

בנמל מזהירים בצורה מפורשת מפני הסכנות הנובעות מהקרבה של שכונת המגורים המתוכננת לחומרים מסוכנים בנמל וסביבו: “במידה וחס וחלילה יתממשו, עלולות להביא לפגיעה ממשית בחיי אדם”.

בנוסף, טוענים בנמל אשדוד שבמהלך אישור התכנית לא הוצג סקר סיכונים מעודכן ולא בוצע תסקיר השפעה על הסביבה.

ואם לא די בכך, הקמת השכונה החדשה צמוד לנמל הוותיק, תקשה מאוד על התחרות שלו עם נמל הדרום שהולך ונבנה מצפון לנמל הקיים. זאת משום שעל נמל הדרום, המרוחק יותר מהעיר, לא יחולו אותן מגבלות הנוגעות לטיפול בחומרים מסוכנים שיפגעו בתפקוד השוטף של נמל אשדוד. מכל מקום, טוענים בנמל אשדוד, שהקמת השכונה המתוכננת תפגע באפשרות העתידית של הנמל להתפשט ולגדול.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

רוצים להתעדכן ראשונים? להורדת היישומון (אפליקציה) של כאן דרום אשדוד:

להורדה באנדרואיד

להורדה באייפון


נציין שכבר כיום יש בעיה קשה בסמיכות שבין החומרים הרעילים שמובלים לנמל ובסביבתו ובין רובע א’, פארק לכיש, שמושך מבקרים רבים, ובית הספר אורט ימי.

החומר שהוא ככל הידוע המסוכן ביותר בהקשר זה הוא הברום. למרות הבטחות עבר הוא עדיין מובל ברכבת שהמסילה שלה עוברת קרוב מאוד לאותם אזורים. לפי התכנית, המסילה צריכה לעבור צפונה.

בעתירה שהגישה התאחדות התעשיינים ביום חמישי נכתב, ”התכנית הזו היא בכייה לדורות, תחילת הדרך שתוביל בסיומה לפגיעה ממשית בנמל אשדוד, ובתעשייה הנשענת על הנמל וכמובן במעגלי התעסוקה שמסביבה… פגיעה לא מידתית, לא סבירה ולא ראויה בתעשייה הישראלית”.

 

מהותמ”ל נמסר בתגובה: “מדובר בתכנית חשובה להתפתחות העיר אשדוד, הכוללת את הגדלת היצע יח״ד, התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות, שטחי תעסוקה, פארק עירוני, שטחי ציבור וקריית ספורט.
במהלך קידום התכנית וכן בשלב הדיון בהתנגדויות הוועדה שקלה בכובד ראש את הסוגיות השונות שעולות בגין הקרבה לפעילות נמל אשדוד.

רק לאחר שהוועדה שמעה את התייחסותו של חוקר מיוחד שמונה לבחינת ההתנגדויות והשתכנעה בדבר ישימות התכנית, תוך הבטחת סביבת חיים ראויה ואיכותית, קיבלה החלטה לאשר אותה. כך גם קבינט הדיור. לעניין העתירות שהוגשו, מינהל התכנון לומד אותן ויגיש עמדתו בפני בית המשפט”.

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: “בעיריית אשדוד טרם התקבלו העתירות. יש לזכור כי העתירות תוקפות החלטה של הותמ”ל ולא של הוועדה המקומית. עיריית אשדוד תומכת בקידום תכנית קריית פארק לכיש ולאחר קבלת העתירות תוגש תגובת העירייה לבית המשפט”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר