הדמיית רובע פארק לכיש. קרדיט - ארי כהן אדריכלים, רשות מקרקעי ישראל.
הדמיית רובע פארק לכיש. קרדיט - ארי כהן אדריכלים, רשות מקרקעי ישראל.

השמחה הייתה מוקדמת: עתירה לביטול רובע פארק לכיש

העותרת - התאחדות התעשיינים מזהירה מפני פגיעה קשה בנמל אשדוד ובתעשייה. הותמ"ל: "התכנית חשובה להתפתחות העיר אשדוד"

פורסם בתאריך: 15.7.18 18:22

     

התאחדות התעשיינים הגישה בסוף השבוע לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע עתירה נגד הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) שבמשרד האוצר. בעתירה מתבקש בית המשפט להורות על ביטול תכנית הקמת רובע פארק לכיש (קריית פארק לכיש) באשדוד.

"התכנית", נטען בעתירה, "היא בכייה לדורות, תחילת הדרך שתוביל בסיומה לפגיעה ממשית בנמל אשדוד, ובתעשייה הנשענת על הנמל וכמובן במעגלי התעסוקה שמסביבה… פגיעה לא מידתית, לא סבירה ולא ראויה בתעשייה הישראלית".

עוד נכתב בה שהתכנית, "שותלת בלב אזור תעשייתי שכונת מגורים בת כ-3,000 יחידות דיור שאינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם השימושים האחרים באזור, התכנית יוצרת קונפליקטים… יצירת שכונה שבה הדיירים יהיו מחד מבוצרים וסגורים בבתיהם מפני ההשלכות הסביבתיות של מגורים ליד נמל ואזור תעשייה, מאידך לא ישלימו עם החיים בסמיכות לנמל אשדוד ולאזור התעשייה ולסיכונים הנובעים מהם ויפעלו בוודאות לצמצום פעילות הנמל תוך הפעלת לחץ".

צילום: יח'צ נמל אשדוד

צילום: יח'צ נמל אשדוד

כזכור, בסוף חודש מאי אישרה הותמ"ל – הוועדה הארצית לתכנון ובניה של מתחמי דיור מועדפים – את הקמת קריית פארק לכיש באשדוד. מדובר בשכונת מגורים חדשה עם כשלושת אלפים יחידות דיור שמתוכננת לקום קרוב מאוד לנמל אשדוד על כל המשתמע מכך.

הוועדה גם דחתה את כל ההתנגדויות שהוגשו נגד התכנית וקבעה ששני הצדדים יוכלו לחיות בדו-קיום: גם התושבים בשכונה החדשה וגם התעשייה והנמל, זאת למרות העובדה שבמקום משונעים חומרים מסוכנים.

בעיריית אשדוד הגיבו אז בסיפוק גדול. קריית פארק לכיש היא הסנונית הראשונה של הסכם הגג באשדוד שבמסגרתו צפויים להיבנות כ-30 אלף יחידות דיור בשורה של מתחמים חדשים.

פארק לכיש באשדוד. צילום: אבי רוקח

אבל נראה שהשמחה הייתה מוקדמת מידיי. בעתירה שהגישה התאחדות התעשיינים נטען ש"כשם שלא סביר ולא יעלה על הדעת להקים יחידות מגורים על גדרות רמת חובב, כך לא סביר להקים יחידות מגורים בסמוך לגדרות הנמל, אם חפצים בהמשך קיומו של נמל פעיל, ראוי ומתפתח".

בעתירה נטען גם שהתכנית אושרה מבלי שהייתה תשתית מלאה. כך למשל לא הוצג תסקיר השפעה על הסביבה וגם לא סקר סיכונים אקטואלי.

מ

 

נציין שכבר כיום יש בעיה קשה בסמיכות שבין החומרים הרעילים שמובלים לנמל לבין רובע א', פארק לכיש שמושך מבקרים רבים ובית הספר אורט ימי.

החומר המסוכן ביותר שעובר בקרבת מקום הוא הברום. למרות הבטחות עבר הוא עדיין מובל ברכבת שהמסילה שלה עוברת קרוב מאוד לאותם אזורים. לפי התכנית המסילה צריכה לעבור צפונה.

מתקן הדלקים שהוחל בפינויו ליד קרונות רכבת משא על הגדה הצפונית של נחל לכיש. צילום: דור גפני

קרונות רכבת משא על הגדה הצפונית של נחל לכיש. צילום: דור גפני

מהוותמ"ל נמסר בתגובה: "מדובר בתוכנית חשובה להתפתחות העיר אשדוד, הכוללת את הגדלת היצע יח״ד, התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות, שטחי תעסוקה, פארק עירוני, שטחי ציבור וקריית ספורט.
במהלך קידום התוכנית וכן בשלב הדיון בהתנגדויות, הוועדה שקלה בכובד ראש את הסוגיות השונות שעולות בגין הקרבה לפעילות נמל אשדוד.
רק לאחר שהוועדה שמעה את התייחסותו של חוקר מיוחד שמונה לבחינת ההתנגדויות והשתכנעה בדבר ישימות התכנית, תוך הבטחת סביבת חיים ראויה ואיכותית קיבלה החלטה לאשר אותה. כך גם קבינט הדיור.
לעניין העתירה שהוגשה, מינהל התכנון לומד את העתירה ויגיש עמדתו בפני בית המשפט".

מעיריית אשדוד טרם התקבלה תגובה לעתירה.

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר