עשן מעל אזור התעשייה באשדוד. צילום ארכיון: בועז רענן

מדאיג: בתוך שנתיים נרשם זינוק של 100% בפליטת חומרים חשודים ומסרטנים ממפעלים באשדוד

על פי דו"ח של המשרד להגנת הסביבה, נרשמה בשנתיים האחרונות הכפלה בפליטת חומרים מסרטנים וחשודים כמסרטנים באזור התעשייה הצפוני של אשדוד

פורסם בתאריך: 25.8.22 10:49

     

היום פורסם הדו"ח השנתי של מרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס) של המשרד להגנת הסביבה. על פי הדו"ח באזורי התעשייה שבצפון אשדוד פועלים 12 מפעלים המדווחים למפל"ס.

הבשורה הגרועה לאיכות הסביבה שלנו ולאוויר שאנחנו נושמים היא כי מבחינת חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים חל זינוק באזור התעשייה הצפוני באשדוד בפליטות של 45% בשנת 2021 והוא ממשיך את המגמה של שנה קודמת וכך נוצר זינוק עצום של 107% בשנתיים האחרונות.

זיהום אוויר ממפעל יהודה פלדות. צילום: מטביי פלדמן אגף איכות אוויר המשרד להגנת הסביבה

מה הסיבות לכך ומי המפעלים שגרמו לזינוק הזה? הנה הם לפניכם:

  • אדמה-אגן – דיכלורומתאן (DCM): בשנת 2020 חלה עלייה של 390 ק"ג ובשנת 2021 חלה עלייה נוספת של 892 ק"ג. עם זאת לא נמדדו חריגות מערכי הפליטה בארובה. הסבר המפעל הוא שהעלייה נובעת מתחזוקה לקויה של הפחם הפעיל בשנת 2021. הסבר נוסף של המפעל הוא שמתכונת העבודה היא מנתית ומשתנה ולכן יש שונות בין דיגום לדיגום ובהתאם לכך שונות בכמות השנתית המחושבת. המשרד דרש להגביר את הבקרה על איכות הפחם הפעיל וימשיך את המעקב אחר פליטות אלו.
  • הקורנס – עופרת: בשנת 2021 חלה עלייה של 122 ק"ג עופרת בפליטה לאוויר – עלייה של 140% משנת 2020. יש לציין שהפליטה בשנת 2020 הייתה נמוכה מהפליטה בשנים 2016 עד 2019. בדיגום פתע שבוצע על ידי המשרד להגנת הסביבה בנובמבר 2021 נמצאה חריגה מערך הפליטה המותר. חריגה זו נמצאת בהליך אכיפה והמשרד הוציא התראה לקורנס, בשל החריגה הקשורה לתחזוקה לקויה של בית שקים. המפעל נדרש לבצע שיפורים שבחלקם כבר יושמו. יצוין, כי בבדיקות ארובה שערך לאחר מכן המפעל לא נמצאה חריגה נוספת. בנוסף, המשרד דרש מהמפעל לבצע בדיקות סביבתיות של איכות האוויר בתדירות גבוהה על גדר המפעל. בבדיקות אלו לא נמצאו חריגות מהערך היממתי של עופרת, אך הריכוזים מגיעים עד ל-97% מהערך היממתי.
  • הקורנס – בנזן: בשנת 2021 נרשמה עלייה של 226 ק"ג בפליטת בנזן לאוויר (עלייה של 207% בהשוואה לשנת 2020). בשנת 2021 נמדדו ריכוזי בנזן בארובה בשיעור סביב ערך הפליטה (בטווח השגיאה של שיטת המדידה). הסבר המפעל הוא שמקור הבנזן בפחם המשמש כחומר בערה מכיל בנזן ולכן כמות הפליטה מושפעת מטיב הפחם.
  • יהודה פלדות – בנזן: בשנת 2021 דווח על ידי המפעל על עלייה בפליטת בנזן לכמות של 1,208 ק"ג לעומת 845 ק"ג בשנת 2020. בדיגום פתע שערך המשרד להגנת הסביבה במפעל בספטמבר 2021 לא נמצאה חריגה וגם בדיגומים שבוצעו בשנת 2022 לא נמצאו חריגות. הסבר המפעל לשונות בפליטת הבנזן הוא שיש שונות בניקיון פסולת המתכת המגיעה למיחזור במפעל. המשרד יבחן עמידת המפעל בדרישת היתר הפליטה למיון הפסולת לפני כניסתה להתכה ובמידת הצורך יפעיל סמכויותיו בנושא זה.

אבל יש גם בשורות טובות:

באזורים אלה חלו הפחתות בפליטות מזהמים לאוויר בשיעור של 23% עד 98% משנת 2012. כמו כן, בתחנות ניטור האוויר בכל מרחב אשדוד לא נמדדות חריגות מערכי הסביבה, פרט לתחנת ניטור אחת באזור התעשייה הצפוני, שבה נמדדו בשנת 2021 שבע חריגות בחלקיקי PM2.5 (מעבר ל-18 החריגות המותרות) וחריגה אחת בתחמוצות חנקן. בתחנות ניטור תפעוליות הממוקמות בתוך או בסמוך למפעלים, הרחק מאזורי מגורים, ומשמשות לקבלת תמונת מצב על המפעל, נמדדות חריגות מערכי סביבה. בנוסף, בדיגומי המפעלים המפורטים מטה לא נמדדו חריגות מערכי הפליטה המותרים (העוקבים אחרי הערכים המחמירים הנהוגים באיחוד האירופי), למעט דיגום עופרת בקורנס.

מפעל הקורנס. צילום: דור גפני

מפעל הקורנס. צילום: דור גפני

בשנת 2021 התרחשו המגמות הבאות בפליטת מזהמים באזורי התעשייה בצפון אשדוד:

  • בתחמוצות חנקן חלה הפחתה של 7%, הנובעת בעיקר מהפחתה בפז בית זיקוק אשדוד;
  • בתחמוצות גופרית חלה הפחתה של 35% הנובעת בעיקר מהפחתה בפז בית זיקוק אשדוד;
  • ב-NMVOC חלה עלייה של 14% הנובעת מעליות בפליטות של פז בית זיקוק אשדוד וסולבר מוצרי חלבון;
  • בחלקיקי PM10 חלה הפחתה של 12% הנובעת בעיקר מהפחתות בפליטות בתחנת הכוח אשכול;

רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר