אינה פורמן

גזענות או העדר מקצועיות: מדוע אינה פורמן כבר לא מלמדת?

האשמות באפליה והתעללות מול העדר מקצועיות והמרדה של ההורים. המורה אינה פורמן סיימה את דרכה בבית הספר רעים. כל הפרטים על הפרשה

21.9.18 11:50

במשך שבועות געשו הרוחות בבית הספר "רעים" באשדוד. השבוע התבשרנו כי אינה פורמן שהתפרסמה כאחת ממובילות מחאת השבת בעיר בתחילתה סיימה את עבודתה כמורה בבית הספר רעים לאחר שימוע במשרד החינוך, בתום הליך משמעתי שבו הגישה התפטרותה, חזרה בה ואף ניסתה לארגן הפגנה מול כתלי בית הספר או לשכנע את הורי התלמידים להשבית את הלימודים.

אמש התפרסמה בעיתון ווסטי ידיעה, בה טוענת פורמן ליחס גזעני כלפיה מצד הנהלת בית הספר, חלק מן ההורים ופיקוח מחוז דרום. מערכת "כאן דרום" ניסתה לבדוק מה גרם לסיום עבודתה כשבועיים בלבד לאחר תחילת הלימודים, דבר שהותיר תלמידים בכיתה א' בבית הספר ללא מחנכת. לצורך כך פנינו לכלל הגורמים המעורבים, למערכת החינוך, ההורים, ועד ההורים הבית ספרי ופורמן עצמה.

עניין "הסיפור עם המורה" התגלגל כשיח בין הורי תלמידים כבר מתחילת הלימודים כשיחת יום, כאשר בבקשות ווטסאפ מן ההורים נפלו בכתביה של המורה פורמן שגיאות כתיב ודקדוק רבות מספור. כמו כן החלו תלונות הורים על כך שהגברת פורמן פונה אל חלק מן הכיתה בשפה הרוסית, כאשר יתר הכיתה אינם דוברי השפה ואינם מבינים מה המורה אומרת.

גברת פורמן מספרת כי בחמישה לספטמבר בסביבות השעה 11 בבוקר הוזעקה לחדר המנהל שם נטען לעברה, כי ניהלה את השיעור בשפה הרוסית. מדובר בכיתה בה שמונה תלמידים בלבד מתוך כלל התלמידים הנם דוברי רוסית. לדבריה, היא סתרה בשיחת ההבהרה את טענות המנהל וטענה מנגד כי תרגמה מילה אחת. לדבריה הוטחה בפניה שאלה הכיצד יכול לחנך מורה לעברית בכיתה א', כאשר ישנן שגיאות דקדוק רבות בכתביו עצמו. מקור במערכת מסר כי דובר על כתיבת מילים כגון "מחברת מכובכבת" במקום מחברת שורות מקווקוות.

המורה אינה מיד בתום השיחה נטשה את שטח בית הספר בסערת רגשות, כאשר הכיתה נותרה ללא השגחה והלימודים מסתיימים בכיתה בשעה 14:00. לאחר מכן נעדרה מבית הספר עד 12 בספטמבר. לדבריה הייתה בחופשת מחלה, ומיד בתומה לא הורשתה להיכנס לכיתה וניתנה לה משימה חינוכית במקום.

מאותו רגע החלה מסכת שלא ניתן לתאר אלא כטראגיקומדיה, כאשר פרסמה גברת פורמן ברשתות החברתיות את התגובה הבאה:

פוסט של אינה פורמן בקבוצה סגורה של ההורים (נמסר על ידי אחד ההורים)

כמה שעות מאוחר יותר קיבלו הורי התלמידים ברשת הווטסאפ את המכתב הבא שבו בפועל גברת פורמן משתלחת בחלק מן ההורים וקוראת למה שנראה בעינינו כהמרדה כנגד מערכת החינוך ׁ[תמליל המכתב נמסר על ידי אחד ההורים, אשר ביקש להשאר בעילום שם]:

הורים יקרים שלום!
צר לי שקבוצת הורים שהתנדבה לעזור לכיתה ולמחנכת, קבוצת המתנדבות להנהגה כיתתית החליטה שהיא זאת שמנהלת את בית ספר ואת הכיתה. הקבוצה הזאת התעלמה מבקשות המחנכת וגרמה לנזק בלתי הפיך לכיתה. כל מה שהצלחתי לבנות בשלושה ימים של הוראה : סדר, משמעת, יחסי ידידות בין הילדים עם רקע תרבותי שונה – הכול נהרס! צר לי שאלה שהתנדבו להיות הנהגה כיתתית עוד לפי שקיבלו סמכות החליטו שמותר להם להיות בלתי אנושיים לקבוצה מסוימת של הילדים וגם כלפי המורה. גם להורים יש גבולות. גם להורים יש קווים אדומים. הקבוצה הזאת של מספר אימהות עברה אותם. לא מקובל עליי! תתביישו! בושה וחרפה! להתלונן על מורה בשלושה ימים הכי קשים ולחוצים ולעשות זאת מאחורי גבה? לחפש את המורה בין השורות ולהעביר להנהלה באילו מילים לא כתבה את האות המתאימה? בושה! לפנות להורים בשאלה "מי נותן אמון במחנכת" לאחר היכרות קצרה של 20 דקות אתה? בושה!
אני פונה לכל ההורים להירגע. אני פונה להנהלה לקיים שיח פתוח ולהפסיק במקום לפתור בעיה ליצור בעיה נוספת. הילדים נשארים בכיתה בלי מחנכת והמחנכת נמצאת ב"עונש" בחדר המורים? לאן הגענו? על איזה חינוך בכלל אנו מדברים אם קבוצת הורים מרשה לעצמה להתנהג בצורה גזענית ופוגענית לקבוצה של הילדים שהכי זקוקה לעזרה ולתמיכה לפחות בתחילת הדרך. ככה לא פותרים בעיות! אני מאמינה שכל בעיה ניתן לפתור בכבוד ובלי לפגוע באף אחד.
צר לי, כואב לי ולא מובן! במקום ללמד ולקדם את הילדים כולם כעת נמצאים בעונש. צר לי ש"מטפלים במורה" שפשוט התמוטטה והתפרצה בבכי ולא מבדילים בין עיקר לתפל. צר לי שמנסים לעשות מהמחנכת "מפלצת" ולא להתייחס אליה באנושיות. זה שמשאירים כיתה בלי מחנכת ובלי למידה משמעותית ובהתאם לתוכנית הלימודים בזמן שהמורה נמצאת בבית הספר זה לא נורא. אבל אם המורה באמצע השיעור מתבקשת להגיע לשיחת מנהל – זה בסדר. ואוי ואבוי אם היא… כאשר מורה אחרת נמצאת בכיתה… עוזבת בית הספר כי כולה בוכה ומבוכה לאחר עוגמת נפש איומה – זה אסון! צר לי שלאחר שיח פתוח עם ההורים הגענו למצב שכזה! חוץ מלהתפלל ולפנות למבקר המדינה ולעיתונות – לא נשארת לי בררה ! הכול לטובה. אולי יום כיפור יאפשר לכל אחד לעשות חשבון נפש ולענות לשאלה פשוטה – האם אני מתייחס לאחר כפי שאני רוצה שיתייחסו אליי?
ואהבת לרעך כמוך!
בחום ובאהבה ובתקווה שאנושיות וההיגיון ינצחו
המורה אינה

זה מה שתיארה גברת פורמן בשיחה עם אחד התחקירנים [חלק מן השיחה התנהל בשפה הרוסית ואנו מצמידים את השיחה המקורית לצד הדמיית השיחה עם התרגוםׁׂׂׂ].

 

הדמיית השיחה עם התרגום

חלק מן השאלות נשאלו ונענו בעברית.

השיחה עם אינה פורמן

הצד המקצועי מול הצד הרגשי

 

בשיחה עם מקור בבית ספר "רעים"  סיפרו למערכת כאן דרום כי מדובר במורה עם ליקויים מקצועיים, שגרמו לבירור משמעתי ואף יותר מכך. המורה התפטרה בעקבות ההליך.

זה מה שמסרו בחודש פברואר ממשרד החינוך, כאשר הופסקה עבודתה הקודמת.

"ממשרד החינוך נמסר: "אינה הזומנה לשימוע לאחר שמנהלים באוקראינה לא הסתדרו איתה ועבודתה תופסק שם. היא מורה קבועה והיא תשובץ בתפקיד שנמצא לה במחוז שלה במחוז דרום ושם תמשיך לעבוד ולהשקיע. זה שהיא רוצה להמשיך זה לא מספיק גם הצד המעסיק שלה שם צריך להסכים לעבוד איתה. זה בית הספר השלישי שמנהל לא רוצה לקבל אותה יותר. היא לא תמשיך בשליחות והיא תקבל עבודה בישראל ותשקיע במערכת חינוך בארץ".

יו"ר ועד ההורים הבית ספרי לימור גינזבורסקי מסרה בתגובה: "הסיפור מזעזע את השלווה של תחילת שנת הלימודים זה השבוע השלישי. נחרדנו כהורים לקרוא את מה שכתבה. אנו מאוד גאים בבית הספר שלנו, זה בית ספר קולט עליות. גם לומדים וגם מלמדים בו עולים ממדינות רבות, ביניהם גם מורים דוברי רוסית. לא ייתכן שמורה תפעל בדרך לא מקצועית בשעה כה עדינה לתלמיד כמו השנה הראשונה ללימודיו, תפקיר את תלמידיה וחמור מכך, תנסה להמריד חלק מן ההורים לצייר את בית הספר כגזען. אנו מצרים על ההליך, אך שמחים שבית הספר של הילדים שלנו ימשיך לחנך ילדים עם מורה אחרת".

פנינו להנהלת מחוז הדרום של משרד החינוך וזו תגובתם:

"משרד החינוך מעודד חשיפה לשפות ולרב תרבותיות. המקרה הנדון נוגע אך ורק להיבטים פדגוגיים מקצועיים ואין לו כל קשר לשפתה של המורה."

פנינו לקבל את תגובתה של הגברת פורמן: "איני יכול לתת פרטים, כי הנושא בטיפולו של חבר הכנסת רוברט טיבייב, דברו איתו".

חבר כנסת רוברט טיבייב ביקש למסור כי הוא תמהה מדוע הגברת פורמן מפנה שיחות ואין הוא הולך לעסוק במקרה שלה כמקרה בודד, מצד שני הוא רואה בחומרה את האפליה כלפי התלמידים הדוברי רוסית, במידה והייתה כזו. "ברצוני לבדוק לעומק גם במסדרונות הממשלה והכנסת האם מדובר במחדל ארוך שנים בחינוך ילדנו. במקרה דנן יש לבדוק מדוע שמונת הילדים שאינם דוברי עברית לא טופלו, אלא הופנו לכיתה כללית. ברצוני לפנות גם במכתב לכבוד שר החינוך בנט בדרישה לבדוק את הנושא בבהילות אפשרית.

 

 

 

 

 

 

 

 

כל הידיעות החמות בעיר אצלך במייל

, תודה על הרשמתך.
עתה אשר את קבלת הדיוור במייל וקבל את הידיעות החמות בעיר למייל שלך

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר