השבוע יצא לאור הספר “מעברים” מאת הד”ר לחינוך כוכבה כהן (62) מאשדוד. הוא עוסק בפעילויות מעבר דידקטיות מהנות ש”שוברות” את הרצף של יום לימודים בגן ובבית הספר.
נוסף לחומר תיאורטי, יש בו 50 הצעות לפעילויות, שכולן נוסו בשטח, באמצעות משחק, מוזיקה ותנועה שמגבירים את הפעילות המוחית, וזאת בשלושה תחומים: שפה, מתמטיקה וגיאומטריה.
כך למשל במעבר “מותחים צורה”, שהוא בתחום ההנדסה, יוצרים הילדים צורה הנדסית באמצעות גומי שבו הם מקיפים את עצמם ובנוסף מרכיבים צורות הנדסיות באמצעות משחק.
הספר, בהוצאת “קווים”, מיועד, נוסף לגננות ולמורים לגיל הרך בגן ובבית הספר, גם להורים, שלדבריה של כהן יכולים לתרגל את הפעילויות בבית עם ילדיהם. “זו הזדמנות למפגש בזמן איכות עם הילד שילמד את הוריו ואולי גם את אחיו את הפעילויות”, היא אומרת.
כהן מרצה במכללת אחווה במסלול לגננות ונותנת השתלמויות לגננות במרכזי פסג”ה (פיתוח סגלי הוראה) במחוז הדרום.
לדברי כהן, הרעיון לספר התגבש אצלה במהלך השתלמויות שהעבירה לגננות, שבסופן הן היו צריכות להציע פעילויות למעברים. “מחקרים מצביעים על כך שלילדים צעירים טווח קשב קצר, והם זקוקים ליותר זמן כדי לחבר את המידע החדש עם למידה קודמת. שבירת יום הלימודים בפעילות מעברית ייחודית הופכת אותם לתלמידים טובים יותר, והפעילות הגופנית הלימודית המשולבת מכינה אותם לפעילות שכלית וללמידה יעילה יותר”.
לפני שלוש שנים, אחרי 36 שנים, היא פרשה מעבודתה כגננת ומדריכת גננות במשרד החינוך. הדוקטורט שלה הוא על “קשיי הסתגלות של ילדים בימים הראשונים בגן והקשר הבינדורי”. במהלך השנים היא הוציאה לאור שני ספרי ילדים — “מה קרה בגן הילדים של יאיר” שעוסק בהתמודדותו של ילד רך עם שכול ו”צבע אדום” שעוסק בהתמודדות ילדים עם מצבי דחק של מלחמה — ושני ספרים מקצועיים.