פיוט ושירה במונארט. צילום: מייק אדרי
פיוט ושירה במונארט. צילום: מייק אדרי

חמישי בקשות – קונצרטים של שירת הבקשות במונארט

בלי מערכת הגברה, עם עשרה פייטנים ושני נגנים - מרכז מונארט מזמין אתכם לפייט בקונצרט חמישי בקשות בפיוטו הראשי של אברהם אדרי

פורסם בתאריך: 6.12.18 10:57

     

המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל יצא בסדרה בת 20 קונצרטים שיתקיימו מידי יום חמישי באודיטוריום מונארט אשדוד בביצוע אנסמבל פייטנים בראשותו של הפייטן אברהם (אבי) אדרי ובליווי שני נגנים על קלמנצ'ה ועוד.

שירת הבקשות מתקיימת משבת פרשת 'בראשית' ועד פרשת 'זכור' – השבת שלפני פורים, כאשר כל פרשה נמצאת בסולם מוזיקאלי משתנה. בחנוכה שרים את פרשת 'מקץ' ומדליקים נרות חנוכה. מחר הם אף מקליטים לרדיו מורשת בשידור ישיר את פרשת 'מקץ'.

אברהם אדרי, 38 בנו של הרב דוד אדרי, הוא הבן הממשיך את דרכו של האב, הוא הפייטן הראשי במונארט.
לדברי אבי: "בדרך כלל שירת הבקשות נעשית בשבתות בארבע לפנות בוקר, ולאלו שלא מסוגלים להגיע בשעה הזו, יש גם בשבת ב21:00 בערב".

"החידוש השנה באשדוד" אדרי מסביר "הוא שקמה יוזמה לבצע את זה גם ביום חמישי כדי לאפשר לאנשים שמגיעים מרחוק לחוות את המסורת. השירה והפייטנות הם מסורת שנמצאת אצלנו בדם במשפחה" ומוסיף "לא כולם עוסקים בזה אבל אנחנו שבעה אחים וכולם שרים". (צילום: מייק אדרי)

מוטי מלכא, מייסד ויו״ר המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל ובאשדוד ומי שיזם את שירת הבקשות במונארט משתף: "זה למעשה מועדון זמר יהודי שהתחיל כמנהג קדום מאוד במרוקו, בו מגיעים כל שבת ועד היום בשעה הרוחנית והמיוחדת של 4:00 לפנות בוקר ושרים במקהלה את הפרשה של אותה השבת, כאשר הפייטן הראשי הוא המנצח".

"בעקבות בקשה של תושבים", מלכא מוסיף "היה לי חשוב להנגיש לציבור צעיר יותר שלא יכול לקום בשעה 4:00 – ועדיין לשמור על האותנטיות בשירה ובמקום אינטימי כמו בית כנסת, ופה נכנס מונארט. בלי מערכת הגברה, עשרה פייטנים ושני נגנים, קלמנצה ועוד, גם הם בלי הגברה, מעבירים את הקונצרט ולשמחתי הרבה מגיעים קהלים מאשדוד ומחוצה לה ויש היענות והצלחה גדולה. גם מהקהילה הצרפתית מגיעים וישנים במלון צמוד כדי לחוות את המסורת המיוחדת".

טעימה קטנה על סדר הבקשות
במסורות המוזיקליות של העולם היהודי מזרחי נעשה שימוש בשיטת המקאם (בערבית: مقام, בתרגום לעברית: מקום). המקאם הוא מבנה המגדיר מסגרת ליצירה מוזיקלית במוזיקה ערבית. כל מקאם כולל סדרת צלילים אבסולוטיים והתנהגות מלודית אופיינית, הכוללת דגשים, שהיות באזורים מסוימים בסולם והתנהגות אופיינית המייחדת אותו – כאשר לכל שבת מותאם מקאם שונה לכדי חוויה שונה למאזין בהתאם למקום.

הערב, באופן חריג, וביחד עם חג החנוכה, מתקיים בלובי המשכן שידור ישיר ברדיו מורשת החל משעה 20:00.
מה? חמישי בקשות – קונצרטים של שירת הבקשות על הבמה
מתי? כל חמישי עד ה-14.3.19 בשעה 20:00
איפה? אודיטוריום מונארט, רחוב דרך ארץ 8, אשדוד
כמה עולה? 20 שקלים כניסה.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר