הרב גרינברג על רקע מחזור יום כיפור. באדיבות המשפחה
הרב גרינברג על רקע מחזור יום כיפור. באדיבות המשפחה

בכתב יד: מחזור יום כיפור ממחנה סיביר

תפילת יום כיפור: סיפור משפחתי על מחזור שהתגלגל היישר ממחנה סיביר

פורסם בתאריך: 13.9.18 08:49

     

הרב שלום מישולובין, בן 48, נולד בקרית מלאכי, וגר במשך 15 שנה באשדוד, הוא אחד משליחי חב"ד בעיר, והמפעיל מזה 24 שנים בית כנסת הפתוח בחגים ברובעים י' וי"ג. הנתון היותר מעניין מוצג כאשר  פותחים את סיפור המשפחה שלו, בו קיים מחזור תפילת כיפור הכתוב כולו בכתב יד.

יום כיפור של שנת 1951, היה הרגע בו דוד של הרב מישולובין, בילה את רגעי התפילה כאסיר במחנה עבודה סובייטי בסיביר. דודו היה הרב משה גרינברג ז"ל, כאשר 'פשעו' היה שניסה להימלט מרוסיה בתקופת סטאלין.

על פי העדות שמשה גרינברג העביר לבנו, גרינברג חלם לעזוב את רוסיה ולהגיע לארץ ישראל, אבל נתפס ונשפט לעשרים וחמש שנות עבודת פרך במחנה עבודה אומסק ברוסיה. היו כ-1,000 איש באותו המחנה, וכעשרים בודדים מן האסירים היו יהודים.

לקראת יום כיפור הקרב, הם ידעו שלא יהיו להם שופר, ספר תורה או טלית, אבל קיוו שאולי יוכלו למצוא מחזור תפילה. בתושייה, גרינברג איתר אדם 'מבחוץ', מהנדס שעבד במחנה, ולחש לו ביידיש: "קענסטו מיר אפשר העלפן?" ("אולי תוכל לעזור לי?"). ביידיש שוטפת, המהנדס טען כי להשיג מחזור תפילה בשביל האסירים היהודים, תסכן את חיי שניהם, אבל הסכים לנסות. הוא איתר מחזור לימים הנוראים, אך היה זה המחזור היחיד השייך לאביה של חברתו, שרתח מזעם כשביקשה ממנו לוותר עליו. גרינברג לא ויתר, והציע שיעתיק אותו ויחזיר אותו בזמן לראש השנה.

גרינברג בנה ארגז עץ גדול וזחל לתוכו למשך כמה שעות כל יום כדי להעתיק את כל התפילות במקום חבוי. רק העמוד של תפילת "כל נדרי", התפילה הראשונה הנאמרת ביום הכיפורים, הייתה חסרה. בעזרת המחזור בכתב היד שימש גרינברג כחזן כשהוא קורא בקול והאחרים חוזרים אחריו בקולות נמוכים. למרות מאמציהם, איש מן המשתתפים לא הצליח להיזכר בכל מילות התפילה של "כל נדרי".

מחזור יום כיפור בכתב יד של הרב משה גרינברג. באדיבות המשפחה

מחזור יום כיפור בכתב יד של הרב משה גרינברג. באדיבות המשפחה

בעקבות מותו של יוסף סטאלין ב- 1953, הוא שוחרר יחד עם כל האסירים הפוליטיים, כאשר הפריט היחיד שלקח עמו כשהשתחרר היה המחזור.

חמש עשרה שנים לאחר שחרורו מן המאסר, קיבלה משפחתו את האישור להגר לישראל. הספר, שעל כריכתו רשומות המילים: "המחזור של אבא", מהוה על דפיו הישנים והאותיות הרשומות בחיפזון את הנחישות שהוא חווה באותה העת. ילדיו תיעדו זאת במכונת צילום וביקשו: "אבי לא יכול היה לומר את 'כל נדרי' במשך שנותיו במאסר. השנה אבקש את כולנו, לומר את התפילה הזאת עבורו ועבור כל אדם אחר שאין לו את ההזדמנות לעשות זאת".

הרב שלום מישולובין

הרב שלום מישולובין

הסיפור התגלגל לשאר בני המשפחה, ביניהם הרב שלום מישולובין, אחד מאחייניו, ומעביר זו השנה ה-25 את השליחות והצורך בתפילה המלאה של יום כיפור, לשעבר במתנ"ס דיונה וכיום באולם ספורט בבית הספר שקד באשדוד.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר