התזמורת האנדלוסית (צילום: רפי דלויה)
התזמורת האנדלוסית (צילום: רפי דלויה)

התזמורת האנדלוסית: חוויה שלא תרצו לפספס

מוסיקה אנדלוסית טומנת בחובה היסטוריה ותרבות בת אלפי שנים; התזמורת האנדלוסית משלבת כלים מזרחיים לצד מערביים ויוצרת שילובים מפתיעים ומרגשים של ישן וחדש, לצד מופעים לילדים, קונצטרים והרצאות

פורסם בתאריך: 18.11.19 16:26

     

דמיינו לעצמכם מקהלת נשים ערביות ממרוקו, ששרה לצד מקהלת נשים יהודיות מישראל, דמיינו לכם נגינה משותפת של כינור, לצד כינור 'מזרחי' בשם קמנג'ה, או פיוטים עתיקים שאותם שרו לפני מאות שנים בבתי כנסת במדינות המזרח. כל זה קורה על במת התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד. 

מה זו בעצם מוסיקה אנדלוסית?

סיפורה של המוסיקה האנדלוסית הוא סיפור היסטורי מרתק, הנע בין תרבויות וארצות שמקורן בחבל אנדלוסיה שבספרד. במשך אלפי שנים קהילות יהודיות בספרד ניגנו וחיו אותה. עם גירוש ספרד, היהודים שנפוצו לארצות צפון אפריקה המשיכו לנגן את המוסיקה שהביאו איתם מספרד. הם שילבו את המוסיקה האנדלוסית עם המוסיקה המקומית, וכך היא השתמרה לאורך הדורות. לכן, המוסיקה האנדלוסית מורכבת כיום מהמון שכבות וסגנונות. היא כוללת מוסיקת פלמנקו מהצוענים שבספרד, מוסיקת לאדינו בה דיברו היהודים שחיו בספרד, סגנונות מוסיקליים כמו מלח'ון ושע'בי שמקורן במרוקו, טוניס ואלג'יר, ופיוטים אותם שרו בקהילות יהודיות באירועים ובחגים.

הצליל האנדלוסי מורכב משילוב ייחודי של כלים מזרחיים קלאסיים, ביניהם: קמנג'ה – כינור שמנגנים בו על הברך, דרבוקה, עוד וקאנון, לצד כלים מערביים קלאסיים. יחד נוצר צליל ייחודי, המלווה בשירתו המענגת של הפייטן, השולט ברזי הפיוט והמוזיקה העברית והערבית.

תזמורת המשלבת כלים מזרחיים ומערביים קלאסיים (צילום: רפי דלויה)

תזמורת המשלבת כלים מזרחיים ומערביים קלאסיים (צילום: רפי דלויה)

התזמורת האנדלוסית

התזמורת האנדלוסית מעניקה במה תרבותית איכותית ומכובדת לתרבות שלמה שנדחקה לשוליים ולא הייתה חלק מהשיח התרבותי המרכזי.

כך, חמישים שנה לאחר קום המדינה, שני חלוצים בשם ד"ר יחיאל לסרי, כיום ראש העיר אשדוד, ומוטי מלכא, הקימו את התזמורת, בתחילה כמיזם קטן וצנוע במרכז לפיוט ושירה באשדוד, שהפך עד מהרה למוסד תרבותי גדול ונחשב – התזמורת האנדלוסית הלאומית הישראלית אשדוד.

ב-2018 זכתה התזמורת בפרס ישראל על ״תרומתה לחברה הישראלית בהעמדת הפיוט, השירה והמוסיקה האנדלוסית הישראלית". לפני כשנתיים התזמורת קיבלה הכרה של תזמורת לאומית ממנהל תרבות במשרד התרבות וכיום היא מופיעה בכל רחבי הארץ והעולם.

אנדלוסית – מוסיקת עולם

בעוד בעבר המוסיקה הייתה נחלתם של עולי צפון אפריקה בלבד, כיום התזמורת האנדלוסית פונה לכולם. להופעות מגיעים שוחרי מוסיקת עולם וצעירים שמתאהבים במוסיקה, לצד מבוגרים שמתחברים לשורשים ולמקורות.

התזמורת משמרת את המוסיקה המסורתית ולצד זאת משלבת בתוכה סגנונות מודרניים ושיתופי פעולה אמנותיים מרתקים עם אמנים מקומיים. כך לדוגמא, התזמורת מקיימת שיתופי פעולה עם זמרים מצליחים, ביניהם : שלומי שבת, דני סנדרסון , שולי רנד, עמיר בניון ועוד. במסגרת שיתוף הפעולה, הזמרים מופיעים עם שיריהם המוכרים, בעיבוד אנדלוסי.

מוזיקת עולם מהנה לכל הגילאים (צילום: רפי דלויה)

מוזיקת עולם מהנה לכל הגילאים (צילום: רפי דלויה)

הופעות בכל רחבי הארץ

לתזמורת מגוון תוכניות מוסיקליות, כאשר כל תכנית מתמקדת בסגנון אחר, וכל תכנית היא הפתעה במסע מוסיקלי חדש ומרתק.

כיום מציעה התזמורת ארבע תוכניות בסדרת המנויים של 2020.

תכנית אחת משלבת בין מקהלת נשים ממרוקו לבין מקהלת נשים ישראליות, ששרות יחד בעברית ובערבית. תכנית אחרת מביאה את הרוח הישראלית ומשלבת פיוט מסורתי עם יצירה ישראלית, כאשר את רפרטואר הפיוטים יובילו: רבי חיים לוק, מגדולי הפייטנים בימינו, מימון (מני) כהן מחנך ופייטן מוביל, ואורח מיוחד – בניה ברבי. הופעות תכנית זו יחלו כבר בחודש ינואר, ברחבי הארץ. תכנית נוספת מקיימת מפגשים מוסיקליים עם מקצבי ההר והמדבר, עם הרוח השבטית הברברית ועם המוסיקה העממית המרוקאית. בתוכנית הרביעית האחים קרוצ'י שרים יחדיו על במה אחת עם התזמורת האנדלוסית.

אנדלוסית לילדים – ההוכחה שלמוסיקה אין גיל

למוסיקה אין גיל, זה המוטו שעומד מאחורי הקונצרטים המיוחדים של התזמורת לילדים ונוער. התזמורת האנדלוסית מציעה מגוון מרשים של תוכניות מוסיקליות ייחודיות לילדים ונוער, המותאמות עבורם וכוללות: קונצרטים המשלבים שחקנים, ביניהם אסף אשתר, ניצה שאול, חני נחמיאס, אמני ביט בוקס, בובות ענק, מסכות, רקדנים, מספרי סיפורים, אמני קרקס ופנטומימה ועוד. כל אלו יוצרים מגוון של תוכניות עשירות לילדים, המותאמות במיוחד עבורן ומגישות חוויה מוסיקלית מהנה ואיכותית.

התוכניות מוצעות במסגרות שונות: במסגרת עונת המנויים "האנדלוסית לילדים" שזוכה לאהדה וכן במסגרת סל תרבות.

התוכנית "בואי לגני" היא תוכנית בפיקוח משרד החינוך המקנה חינוך מוסיקלי מגיל גן ומופיעה ברחבי הארץ.

התזמורת האנדלוסית  – הרבה מעבר למוסיקה

התזמורת מציעה את "סדרת מפגשי דעת" – סדרה ייחודית של מפגשי בוקר,  המפגישה את המוסיקה האנדלוסית עם תחומי דעת שונים ומיועדת לאנשים שרוצים להבין מוסיקה.

כל מפגש מלווה בקונצרט קטן על הבמה ברוח הנושא ולאחריו שיחה מרתקת, המהווה דיאלוג בין המוסיקה באנדלוסית לתחומי דעת שונים, והדגמות מוסיקליות.

כך למשל בסדרה הקרובה צפוי מפגש עם יונתן בר גיורא – גדול המלחינים המוסיקליים בארץ, בו הוא ידגים ויסביר ובעיקר ינגן את הלחנים מהסרטים על הבמה בנגינה ייחודית חיה וכובשת. מפגש נוסף ישלב צפייה בסרט מרוקאי העוסק בנשים ובאמצעותו דיון על מסורת השירה הנשית האנדלוסית.

עוד על המגוון וההיצע המרתק תמצאו באתר התזמורת, בואו להנות ולהתאהב במוסיקה האנדלוסית.

טלפון: 073-759-9931

כתובת: מרכז מונארט לאמנויות, רח' דרך ארץ 8, אשדוד

למעבר לאתר
למעבר לפייסבוק

אמנים מכל התחומים מצטרפים (צילום: רפי דלויה)

אמנים מכל התחומים מצטרפים (צילום: רפי דלויה)


כתבה שיווקית


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר