הדמיה: המצודה מוארת - גיל טייכמן
הדמיה: המצודה מוארת - גיל טייכמן

פיתוח אתר המצודה יצא לדרך (וידאו)

בחברה לתיירות מעריכים שהעבודות, בעלות של כחמישה מיליון שקלים, יסתיימו בתוך חצי שנה. במסגרת הפרויקט יחוזקו קירות המבנה העתיק ויוקם גשר להולכי רגל. ראשיתה של מצודת אשדוד-ים במאה ה-7. לצד בליה טבעית האתר סבל מהשחתה ולכלוך

פורסם בתאריך: 26.8.18 13:15

     

 

השבוע החלו עבודות הפיתוח במצודת אשדוד-ים בעלות כוללת של 5 מיליוני שקלים. בסיומן המקום יוכשר לפעילויות לימודיות וקיום אירועים תוך הנגשת האתר לכלל המבקרים. העבודות כוללות הוצאה וסינון החול, חיזוק הקירות וגם – שחזור גשר להולכי רגל, הקמת הצללה ותאורת נוף משוכללת. צפי סיום העבודות: בעוד כחצי שנה.

העבודות, שכוללות שחזור ופיתוח האתר לטובת קליטת מבקרים, מבוצעות על ידי החברה לתיירות אשדוד, בשיתוף ומימון עיריית אשדוד, משרד התיירות ורשות העתיקות. בשלב הראשון הוחל בגיזום של עצים ושיחים בתוך האתר וסביבו.

 

העבודות יכללו את חיזוק הקירות התומכים, הוצאת חולות וסינונם, יציקת רצפה והקמת גשר עץ עילי אשר ינגיש את המצודה למבקרים  – בצורה שטרם נעשתה קודם, תוך שמירה על האתר. כמו כן, יבוצעו עבודות הצללה ותאורה אשר ישפרו את חוויית הביקור באתר לאורך כל שעות היממה. העבודות צפויות להימשך כחצי שנה במהלכה המצודה תהיה סגורה ולא תותר הכניסה לאתר.

מצודת אשדוד-ים נבנתה על שרידי ישוב ביזנטי במהלך המאה ה־7, התקופה הערבית הקדומה, כחלק ממערכת של ביצורי הגנה לאורך מישור החוף הדרומי. בהמשך היא כונתה גם "קלעת אל מינה" (מצודת הנמל). ב־1033 נפגעה מרעידת אדמה  וב־1099 לאחר הכיבוש הצלבני במסע הצלב היא בוצרה מחדש ונקראה "קסטל ברואר". המצודה ננטשה ב־1260 ונשמרה במצבה עד היום.

מצודת אשדוד-ים, אתמול עם רדת הערב. צילום: דור גפני

מצודת אשדוד-ים, אתמול עם רדת הערב. צילום: דור גפני

פגעי הזמן, גלי הים, הרטיבות והמליחות לצד בליה, שחיקה וגם הרס והשחתה של בני אדם, נותנים את אותותיהם. המצודה היא אתר אהוב על טיילים וזוגות וגם נקודה מועדפת לצילומים. יש גם כאלה שלא יודעים לכבד את המקום, מלכלכים ומזיקים לו.

ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי ברך ואמר: "המצודה היא אתר ארכיאולוגי-היסטורי המזוהה עם העיר ובעל פוטנציאל תיירותי רב. בכוונתנו לממש את הפוטנציאל הגלום בו – תוך הקפדה על שמירת המקום".

הממונה על התיירות, חבר מועצת העיר משה דנינו, הוסיף: "אנו מאמינים שהעבודות תתבצענה באופן היעיל והמהיר ביותר, כך שבסופו של דבר נשלים בהצלחה את מלאכת שדרוג המצודה לשביעות רצון התושבים והמבקרים הרבים במקום".

חוף המצודה שבו שוכן האתר הארכיאולוגי המיועד לשימור והסדרה לביקורי קהל הוא חוף אסור לרחצה שידע טביעות רבות. ביום ראשון לפני שבוע התרחש בחוף המצודה אסון, כאשר יוחאי אלקיים, מדריך כושר וצוללן, טבע למוות לאחר שזינק למים בניסיון להושיט עזרה לצעירה שנקלעה למצוקה וקראה לעזרה.

משיכת עוד ועוד מבקרים למצודה ו"הסללתם" לחוף עלולים להגביר את סכנת הטביעות ועיריית אשדוד תידרש לתת את הדעת על כך.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר