הסביבונים מאתונה. צילום מלכי רוטנר

איך שהעולם מסתובב לו

סקירה היסטורית על אחד מהמנהגים הבולטים של חג החנוכה, וגם: איך מצאנו בחנות ביוון, דווקא, תתפלאו, סביבון

פורסם בתאריך: 26.12.19 19:54

     

לפני כשבועיים ביקרנו באתונה. כמו בכל עיר אירופית, בתקופה הזו הרחובות נעטפו כולם בקישוטים נוצצים ומרהיבים לקראת הכריסמס ותחילת השנה הנוצרית.

בחנות מזכרות די זניחה מצאנו להפתעתנו סביבונים. לא האלה המרובעים עם האותיות בצדדים, אלא מעוצבים ונושאים שם של מותג יווני כלשהו. לפי דברי המוכרת, מדובר ביצרנית צעצועים מוכרת ביוון.

ניסינו עוד טיפה לברר מהי אותה מזכרת זו שנמכרת בפשטות עם עוד מזכרות תיירותיות, אבל המוכרת המפוהקת לא גילתה יותר מדי עניין. זה משחק לילדים, היא אמרה. מחזיקים במקל הקטן למעלה ופשוט מסובבים. זה קשור לאיזשהו חוק בפיזיקה,

“חוק שימור התנע הזוויתי”.

לפי המסורת, בזמן אנטיוכוס הרביעי וגזרות השמד ילדים יהודים למדו תורה בסתר, ובכל פעם שהגיח חייל יווני הם מיהרו לשחק בסביבונים כדי לחפות ולהסתיר את לימוד התורה שלהם. חלק מן המקורות ההיסטוריים מייחסים את הסביבון לתקופה מאוחרת בהרבה: במאה ה-16 שימש הסביבון משחק הגרלה בקרב ילדי גרמניה. האותיות שמוטבעות עליו מקורן באותיות לטיניות שמסמלות את הערכים השונים שתורגמו ליידיש: נ, ג, ה, ש — נישט = כלום (הפסד), גאנץ = הכול (זכייה), האלב = חצי (חצי זכייה), שטעל איין = העמד אחד (המשתתף מוסיף מטבע לקופה).

בגרמניה — כנראה בגלל האיסור שהוטל על יציאת יהודים מביתם בזמן חג המולד — אומץ הסביבון במסגרת יום ה”ניטל”, יום ללא לימוד תורה, בתור משחק הימורים מועדף. בגלל החפיפה השכיחה בין חג המולד לימי החנוכה הפך ברבות הימים המשחק בסביבון למשחק שמזוהה עם חנוכה.

אותיות המשחק מסמלות את נס החנוכה “נס גדול היה שם”, ניצחון המעטים והחלשים על הרבים והחזקים. ניצחון רוח המכבים על הכוח. פך שמן טהור אחד עם כמות מוגבלת ליום אחד, שהתמלא שוב ושוב והספיק עד שהגיע השמן החדש שיוצר.

הסביבונים שאנחנו מכירים כיום עברו שינוי והתאמה ציוניים. הנס כבר לא מתרחש “שם”, כבר לא מצביעים עליו מרחוק מן הגלות, הפ’ מחליפה את הש’ ומתייחסת לנס שהתרחש ממש פה, באדמה הזו, בתקופת מלכות החשמונאים.

בחג החנוכה הזה הצטרף גם סביבון יווני למשחק שלנו. הוא חבר לאוסף הצנוע והחביב שבאחד מהם עדיין מופיעה האות ש’, המציינת את המילה “שם”, ותואמת לתפיסה החרדית על היותנו בגלות, עדיין, שהרי למרות הנס המופלא של השיבה לארץ,

עדיין ממתינים לגאולה שלמה.

בחג הזה הסתובבו הסביבונים במהירות עד שהאותיות נמחקו, וכולם היו כמעט זהים. יוון של היום היא אינה יוון של פעם, וגם קיבוץ הגלויות שמתרחש כאן בארץ ישראל לא זהה לעם היהודי מתקופת החשמונאים, אבל הנס מתחדש בכל פעם. ניצחון הרוח, ניצחון האור האיתן של כולנו ביחד.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר