אריאל קנדל, מנכ'ל עמותת קעליטה. צילום: באדיבות קעליטה

 חשש: בני נוער מקהילת עולי צרפת יישארו ללא מסגרת משלימה

מנותקים? תכנית "מחוברים" הרצה באשדוד וערים נוספות ומתוקצבת ברובה על ידי משרד החינוך עלולה להיסגר. התוצאה, אלפי בני נוער מצרפת המוגדרים כ"נוער בסיכון" ישארו ללא פתרון לאחר יום הלימודים

פורסם בתאריך: 14.10.19 21:43

     

תכנית "מחוברים", שמטרתה לספק מסגרת חינוכית לבני נוער בסיכון שעלו מצרפת, תיסגר בזמן הקרוב על פי החלטת משרד החינוך, זאת על אף שקיים תקצוב וצורך ממשי לתכנית. כך טוענים בעמותת קעליטה, ארגון הגג של עולי צרפת בישראל.

התכנית, שהופעלה על ידי החברה למתנ"סים בערים אשדוד, ירושלים ונתניה, החלה לפעול בחודש פברואר 2019 ואז מספקת בשעות אחר הצהריים מרכזי למידה וחוגי העשרה והפעלה לכ-2,000 בני נוער עולי צרפת בשעות שלאחר סיום יום הלימודים הרגיל. לטענת קנדל, מנכ"ל עמותת קעליטה, התכנית תוקצבה למשך שנה שלמה והיתה אמורה לפעול לפחות עד פברואר 2020. בנוסף, התכנית עדין לא מימשה את כל הסכום שתוקצב עבורה למשך שנה וכי במשרד החינוך עוד נותר סכום לא ממומש העומד על סדר גודל של מיליון וחצי שקלים.

"מדובר באבסורד ובפגיעה חמורה בעולים מצרפת." מאשים קנדל "מדוע לא ניתן להמשיך בהפעלת תכנית שהיא בבחינת 'אוויר לנשימה' עבור בני הנוער העולים מצרפת? התכנית הצליחה למנוע פעילות שלילית בקרב בני הנוער העולים, ועדין נותר תקציב להפעלתה. במקום להרחיב את התכנית, משרד החינוך בוחר להפסיק אותה בפתאומיות". קנדל מסביר כי למרות מספר העולים הגדול מצרפת, מדינת ישראל כיום לא ערוכה לקליטת העולים ולא הגדירה תכנית ייעודית שתאפשר לה לקלוט וליישב אותם בצורה מיטבית.

"בעיית הנשירה של התלמידים העולים זו אחת התוצאות המצערות של התנהלות זו." טוען מנכ"ל קעליטה "התלמידים העולים מגיעים לבתי ספר שאינם ערוכים לקליטתם ולצוותים חינוכיים שאינם יודעים כיצד לעזור להם. פרט לאתגרי ההסתגלות למדינה ותרבות חדשים התלמידים נאלצים להתמודד גם עם קשיי שפה והבנה לקויה של החומר הנלמד. המצב מוביל לידי כך שרבים מהם נושרים ממערכת החינוך. בעיה נוספת היא שבישראל, בניגוד לצרפת בה יום הלימודים מסתיים בחמש בערב, לתלמידים אין מסגרת אמיתית לשעות אחר הצהריים. כך, התלמידים העולים מוצאים עצמם חופשיים בשעה מוקדמת של היום. ההורים העולים עסוקים מדי באולפנים, בחיפוש מקום עבודה ובקשיי ההגירה משלהם, ולא תמיד ערים לכך שילדיהם נתונים למצב בו הם יכולים להפוך ל'ילדים בסיכון'. תכנית מחוברים סייעה להם, אך כעת היא נסגרת והם נותרים ללא מענה".

עיתון כאן דרום פנה למשרד החינוך לקבלת תגובה רשמית אך זאת טרם התקבלה.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר