סמיון רוזנפלד ז"ל. צילום: גרגורי רייכמן

"אנחנו מתכננים לבנות מוזיאון למחוללי מרד סוביבור"

בנו של סמיון רוזנפלד, שנחשב לניצול האחרון ממרד סוביבור והלך לעולמו בשבוע שעבר - נפרד מאביו

פורסם בתאריך: 10.6.19 16:14

     

הניצול הישראלי האחרון של המרד במחנה המוות סוביבור, סמיון רוזנפלד, הלך לעולמו ביום שני לפני שבוע בבית הסיעודי ביד בנימין (מועצה אזורית נחל שורק). הוא הובא למנוחות בבני עי"ש.

סמיון רוזנפלד נולד בשנת 1922 בכפר קטן באוקראינה וכבר בגיל קטן החל לעבוד בתחום הטקסטיל. לאחר שמלחמת העולם השנייה החלה, לחם בשורות הצבא האדום. הוריו ואחיו נלקחו למחנות השמדה כשלבסוף הוצאו להורג בידי כיתת יורים ונקברו בקבר אחים.

רוזנפלד שהיה לניצול האחרון ששרד את מרד סוביבור התגורר בישוב בני עי"ש הלך לפני כשבוע לעולמו כשהוא בן 97. השאיר אחריו שני ילדים, מיכאל ורומאן, שני נכדים וארבעה נינים.

סמיון עלה לארץ בשנת 1990, התגורר בדיור מוגן של עמיגור בתל אביב ובשנתיים האחרונות חי ביד בנימין. רעייתו הלכה לעולמה ב-2013.

שוחחנו עם בנו הבכור מיכאל.

"הוא תמיד סיפר על הזמן שהוא היה בבית חרושת ליצור כלים חדים ובאחד הימים פנה עליו אחד מהאסירים המבוגרים ששמו פצ'רסקי וסיפר לו על המרד המיוחל ושאל אם יש באפשרותו להרוג נאצי. אבי, שהיה אז רק בן 21, לא הסס ואמר ישר כן. 'אנחנו', סיפר פצ'רסקי לאבא, 'מתכננים להזמין את הקצינים הנאצים למחר בשעה 2 בצהריים שיתרשמו מעבודתינו אם היא מספיק טובה ובאותו זמן כל אחד מחברינו שהוסמכך לכך יקח את הכלי שהוא עובד אתו ויכה בו את הנאצי הקרוב'. אבא סיפר שהוא אחז בגרזן ומייד כשהגיע הזמן התנפל כל אחד מהם על נאצי אחר. 'לאחר שראינו שכולם מתים', נהג אבא לספר, 'התחלנו לברוח לכיוון הגדר ואז ישר חיילים אוקראינים שהיו בעמדת שמירה ירו עלינו ואכן הרבה אנשים נהרגו, אך ניצלנו באזור 300 איש'".

סמיון רוזנפלד ואשתו ז"ל בתל אביב, 2006. צילום: ניר כפרי

אבא לא חשש מלהרוג נאצי?

"לא. כי מבחינתו הנאצים היו חיות אדם ואין דרך אחרת מלדבר אתם אלא כך".

כולם ברחו במרד?

"לצערו של אבא לא כולם ברחו. אבא בכלל הצטער ששמע שמי שלא ברח הנאצים הרגו את כל מי שנותר".

איך תזכור את אביך?

"אין הרבה מה להוסיף על אדם גיבור שעבר את הדברים הכי קשים והלך והקים משפחה פשוט עוצמה שאין אותה לכל אחד מה שכן נתגעגע עליו ולביקורים בשבת עם הילדים שהוא כל כך אהב".

מתכננים לעשות משהוא לזכרו?

"אכן אנחנו מתכננים לבנות מוזיאון למחוללי מרד סוביבור שעשו מעשה אמיץ ובזכות זה אנחנו קימים ובכלל מקום מכובד לאבא ששרד את הכל והשאיר אותנו הילדים ועשה את ההפך ממה שהנאצים רצו לעשות לנו שלא ישאר זכר מהעם היהודי ובכלל כלוחם ועד אחרון ששרד ממה שהיה שם".

 

 

הנה סרטו של ריאד עלי בכאן 11 ששודר לפני כשנה:

:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר