שלטים על רחצה אסורה בשל זיהום בחופי הים. צילום: שמואל דוד
ינואר 2019: שלטים המודיעים שהרחצה אסורה בשל זיהום בחופי הים. צילום: שמואל דוד

עיריית אשדוד הגישה תלונה למשטרה הירוקה

עיריית אשדוד מחריפה את המאבק: הגישה תלונה במשטרה הירוקה על זיהום הנחל על ידי מועצת באר טוביה. בתוך כך קנס אישי הוטל היום על ראש מועצת גן רווה בגין הזרמת שפכים

פורסם בתאריך: 17.1.19 15:50

     

לאחר מספר בדיקות שקיימה עיריית אשדוד במהלך השבוע שעבר ( א׳ ו -ד׳) ותוצאתן החיוביות, הוחלט הבוקר להתיר כניסה למים.
בעוד עיריית אשדוד נערכת בהוצאת ההודעה לתושבים, התקבלה בהפתעה גמורה ההודעה הבאה: "גלישת קולחים לנחל האלה, מנהל מת״ש תימורים מדווח, כי אמש התחילה גלישת קולחים מהמצללים של המט״ש אל נחל האלה, שנגרמה כתוצאה מספיקות גבוהות בעקבות מי הגשמים".ההזרמה הייתה במשך מספר שעות ונכון לעכשיו אין זרימה.

סגירת 4 חופים-שבוע שני ברציפות 
מתוך דאגה לציבור ולאור ההודעה שהתקבלה, החליטו משרד הבריאות ועיריית אשדוד לאסור החל מהיום כניסה לים בארבעת חופים הבאים: מי עמי , לידו, אורנים וקשתות .

פעולות המשך -הגשת תלונה למשטרה הירוקה
בעיריית אשדוד הוחלט להחריף את המאבק נוכח הנזק הרב שנגרם ולכן בימים הקרובים תוגש תלונה מפורטת למשטרה הירוקה כנגד מועצת באר טוביה .
בעירייה מסבירים שהגיע הזמן שהרשויות השוכנות לאורך הנחל ייקחו אחראיות לגבי הסביבה, כפי שעושה שעיריית אשדוד, מתוך הרצון לשמר את הטבע הסביבתי ולדאוג בראש ובראשונה לבריאות ואיכות חיים של תושבי העיר .

מאגרי קולחין, מט"ש תימורים באר טוביה. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים, רשות הטבע והגנים

מאגרי קולחין, מט"ש תימורים באר טוביה. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים, רשות הטבע והגנים

 

 

בשם מרשתי, עיריית אשדוד, הנני מתכבד לפנות אליכם בדרישה לפתוח בחקירה פלילית, בחשד לביצוע עבירות רבות וחמורות לפי החיקוקים שלהלן (לכל הפחות): חוק המים, תשי"ט-1959, והתקנות על פיו; חוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים, תשמ"ח-1988; וחוק שמירת
הנקיון, תשמ"ד-1984. 1. ת.מ.ר תאגיד מים אזורי מפעיל את מט"ש תימורים הנמצא בסמוך לעיר קריית מלאכי.
2. הקולחים במוצא מט"ש תמורים מוזרמים למאגרי תימורים, המופעלים על ידי המועצה
האזורית באר טוביה.
3. בין התאריכים 22 בדצמבר 2018 – 9 בינואר 2019, הוזרמו לנחל האלה, וממנו לנחל לכיש שנמצא בשטח השיפוט של מרשתי, ככל הנראה מאות אלפי קוב' של קולחים מזוהמים. הזרמת הקולחים לנחל נעשתה ללא שום היתר ומבלי שניתן לכך אישור גורם מוסמך.
4. להמחשת התמונה העגומה, בסיור שנערך במאגרי תימורים ביום 08 בינואר 2018, התגלו, בין היתר, הממצאים הבאים: א. הזרימה בנקודה הסמוכה לצינור הייתה בעוצמה חזקה מאוד .
ב. בסמוך לנקודת ההזרמה הורגשה צחנה חזקה של ביוב, וגוון מי הנחל היה עכור מאד . ג. בוצעו בדיקות חמצן + PH במי הנחל, במדידה ידנית והתוצאות היו מעל התקן.
5. תמונות וסרטונים שצולמו במהלך הסיור, ומוכיחים את ביצוע העבירות, מצורפים לתלונה.
6. הקולחים המזוהמים התנקזו לנחל לכיש, משם לחופי העיר אשדוד, ולפי הנתונים שנמצאים בידי העירייה גרמו לזיהום חמור של חופי הים. הזיהום שנוצר חייב סגירת חופים בעיר אשדוד, מפאת הסכנה לבריאות הציבור.
על מנת לעמוד על חומרת הדברים נבהיר כי במסגרת בדיקות לאיכות מי הים נמצאה ביום 01.01.19 חריגה משמעותית בערכי אנטרוקוק צואתי בחופים: מי עמי ,לידו, אורנים וקשתות. בדיגום חוזר שבוצע ביום 3.1.19 נמצאה חריגה נוספת. כאמור לעיל לפי הנתונים
שבידי העירייה הזיהום נגרם עקב ההזרמה ממאגר תימורים

 

הפיתרון לגולשים היקרים וחובבי הים בכלל 
עיריית אשדוד מזמינה את גולשי הגלים וחובבי הספורט הימי לבוא ולגלוש בחופי יא וט״ו וליהנות גם משירותי חוף- מקלחות רחצה. בעירייה מציינים שהגולשים וחובבי הים נפגעים כתוצאה מסגירת החופים. אנו רוצים לסייע להם ככל שניתן לקיים פעילות ספורטיבית כפי שהם אוהבים.

חשוב לציין – סוכות ההצלה סגורות ! אין שירותי הצלה.

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל היום (א') את עמדת פרקליטות המדינה והטיל קנסות משמעותיים בסך של 300 אלף שקל על המועצה המקומית גן רווה וקנס בסך של 20 אלף שקל על ראש המועצה עצמה, שלמה אלימלך, בגין הזרמת שפכים לנחל שורק ולים מתחנת השאיבה הנמצאת בתחום המועצה, אשר הובילה לזיהום מים כבד.

על-פי עובדות כתב האישום המתוקן, שהוגש באמצעות המחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועמ"ש, ב-11 הזדמנויות שונות בין השנים 2013-2012, הוזרמו שפכים גולמיים מזהמים מתחנת השאיבה המצויה בשטח שיפוטה ובאחריותה של מועצת גן רווה, מצפון לקיבוץ פלמחים ומדרום לנחל שורק, אל חוף הים, כל זאת בידיעת המועצה והעומד בראשה, אלימלך.

כתב האישום שהוגש הוא תוצאה של חקירה פלילית שביצעה היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה כנגד הנאשמים, אשר למרות הדרישות החוזרות ונשנות לטיפול במפגע, לא פעלו די כדי להסירו.

הנאשמים הודו והורשעו במסגרת הסדר טיעון בביצוע ריבוי עבירות לפי חוק המים, חוק למניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים וחוק שמירת הניקיון.

ראש המועצה הודה כי הפר את חובת הפיקוח המוטלת עליו בחוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים ובחוק שמירת הניקיון ולא נקט בכל האמצעים הסבירים הנדרשים על מנת לשמור על תקינותה של תחנת השאיבה בכל עת באופן אשר ימנע הזרמה של שפכים ממנה, העלולים לגרום לזיהום הים ולכלוך רשות הרבים.

בנוסף, במסגרת הסדר הטיעון, המועצה לקחה על עצמה התחייבות לנקות את חוף פלמחים מפסולת, התחייבות שהתנגדה לה באופן עקרוני מזה שנים.

בשלב הטיעונים לעונש, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט להטיל על הנאשמים עונש הולם ומרתיע, שכן מדובר בעבירות שבוצעו על רקע כלכלי עקב אי הקצאת משאבים כנדרש. "המועצה הפכה את המשאב הציבורי לרכושה הבלעדי של המועצה והיכולת של הציבור ליהנות מהמשאב מופקעת", טענה עו"ד עדי דמתי שגיא במהלך הדיון. " משאבים אלה הם חשובים וחיוניים והם הפכו ממקור של חיים והנאה למטרד ולמקור של מחלות עקב שפכי ביוב בים. מצופה מהרשות המקומית לשמור על משאבים ציבוריים ולציית לחוק".

בית המשפט קיבל כאמור את עמדת הפרקליטות והטיל על המועצה קנס בסך של 300 אלף שקל ועל ראש המועצה קנס בסך של 20 אלף שקל.

התיק נוהל ע"י עו"ד עדי דמתי שגיא מהמחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה, בפרקליטות המדינה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר