בקרוב מאוד: תלמידים מגן יבנה יגלו את סודות היקום

משלחת של 11 תלמידים מגן יבנה נערכת לקראת ביקור במאיץ החלקיקים הגדול בעולם בז'נבה, בשוויץ

פורסם בתאריך: 28.11.18 21:31

     

בבית הספר אורט על שם יצחק רבין בגן יבנה מקדמים את החינוך הטכנולוגי בשאיפה למצוינות בינלאומית. כך, במהלך השנתיים האחרונות התלמידים והמורים בבית הספר אורט פעלו ושלחו בקשה לאישור שליחת משלחת מטעם בית הספר בכדי לקיים את תוכנית החשיפה המיוחדת בפני בני נוער שמציע המכון הגרעיני הגדול בעולם לתלמידים מכל רחבי הגלובוס.

במסגרת החינוך הטכנולוגי, תלמידי כיתת פיזיקה בכיתת מופת בבית הספר, בהובלת רכז מקצוע הפיסיקה, עופר יגל, החליטו להגיש בקשה לשלוח משלחת מטעם בית הספר להשתתפות בתוכנית הלימודית שמציע המכון הגרעיני הגדול בעולם CERN בתכנית חשיפה מיוחדת שמעניקה למשלחת תלמידים לבקר במאיץ החלקיקים בסרן, ז'נבה בשווייץ.

לשמחת כולם, האישור התקבל ונבחרו 11 תלמידים משכבת י"ב מבית הספר אורט על שם יצחק רבין, שייצאו בינואר הקרוב לגלות את סודותיו של היקום במשימת חקר מדעית ביניהם לגלות את השיטות והעקרונות המדעיים המתקדמים ביותר בעולם. הכיתה שיוצאת היא כיתת מופת, אשר לומדת פיזיקה בתוכנית האצה ותוכנית הלימודים בבית הספר נבנתה בהתאם לנסיעה זו.

מאיץ החלקיקים, או בשמו המקצועי מאיץ LHC, הוא מאיץ החלקיקים הגדול בעולם ונחשב לפרויקט הראשי של CERN – המועצה האירופאית למחקר גרעין האטום- בשני העשורים הראשונים של המאה ה-21.

עופר יגל, מחנך כיתת פיזיקה ורכז מקצוע הפיסיקה בבית הספר אורט בגן יבנה משתף לגבי תהליך זכיית תלמידי גן יבנה בהצטרפות למשלחת וכן על הניסיונות הרבים שנעשו כדי להצטרף והניסיון שצלח זו השנה הראשונה.

איך גן יבנה זכתה למעמד המשלחת?
"קודם כל, זו משלחת שמייצגת את מדינת ישראל ובני הנוער לתוכנית חשיפה והוראה שעושה מכון המחקר הפיזיקלי בשוויץ" יגל מתחיל ומוסיף "נבחרים מספר בתי ספר, בוחנים את התלמידים על פי קריטריונים של ידע מקצועי ובחרו אותנו בין בתי הספר הנבחרים".

מתי התחיל התהליך?
"לקח לנו 3 שנים לקבל את האישור. הגשנו בקשה לפני שלוש שנים, ולא קיבלנו אישור, ניסינו שוב גם לפני שנתיים ובשנה שעברה קיבלנו את האישור המיוחל לשלוח את התלמידים של השנה הזו, י"ב של כיתת פיזיקה השנה היו מאוד נרגשים כשקיבלו את הידיעה" יגל מסכם את התהליך.

לגבי התהליך העכשווי, יגל מוסיף "הם עכשיו בתהליך ההוראה, אני מלמד אותם את התכנים לקראת בואנו למכון המחקר אליו אנחנו יוצאים עוד כחודשיים".

רגע לפני תחילת שיעור פיזיקה לא שגרתי, דיברנו עם יואב אזולאי, תלמיד כיתת פיזיקה היוצא במשלחת שזכתה לנסיעה. אזולאי מספר שעוד בשנה שעברה יגל העלה בפניהם את האפשרות לנסיעה, ושאל אם הם מעוניינים. הם כמובן, לא איחרו להביא את התשובה המתבקשת, והתהליך התחיל: "אחרי שאמרנו לו כן, הוא התחיל בתהליך של בירורים. מאותו היום, כל כמה ימים הוא סיפר לנו איך התהליך מתקדם- הוא דיבר עם האדם שאחראי, עד שהוא נתן לנו את האישור הסופי שאנחנו נוסעים השנה".

איך ההרגשה?

"ממש מגניבה" אזולאי מספר "אין לנו באמת הזדמנויות לנסוע לחו"ל מבית הספר למטרה לימודית, חוץ מפולין שמספק יותר מסע רגשי. זה מעניין, עכשיו יש הזדמנות לצאת עם הכיתה למכון חלקיקים בשוויץ וללמוד דברים בפיזיקה" אמר אזולאי בהתרגשות והוסיף "אנחנו גם יודעים שלא כל מורה היה גורם לזה לקרות. זו גם שנה אחרונה שאנחנו פה בבית ספר לפני הגיוס, אז זה עוד בונוס של כולם ביחד לפני שמתפצלים".

יש כבר תאריך?

"כן, טסים ב-12 לינואר וחוזרים ביום שישי שבוע אחרי, ב-18 לחודש".

מבחינתך, יש רצון להמשיך ולהיות פיזיקאי?

"כמובן שפיזיקה זה מעניין, אבל העולם של התכנות הוא מה שאני עוסק בו בשעות הצהריים, אחרי בית הספר- אז לשם אני מושך, אבל יכול להיות שאהיה בסוף פיזיקאי".

שמות התלמידים שיוצאים למשלחת: יואב דוד, שחר זייבל, עמרי רז, נעמי אלוש, יואב אזולאי, אביב אושר בנימין, כרמל קנת, יואב כספי, אביב סבג, ליעד רז, חיים גרומן והמחנך המלווה עופר יגל.

שאלנו את המשלחת מה הדבר שהכי מסקרן אותם לדעת לקראת היציאה לביקור במאיץ החלקיקים הגדול בעולם? נעמי אלוש: "נראה לי שמה שהכי מעניין אותי בטיסה לסרן זה להכיר את המדענים שעובדים וגרים שם, שאולי אפילו השאירו משפחות וחיים שלמים מאחור,  והקדישו את חייהם למדע" אביב אושר בנימין: "הייתי רוצה לדעת כמה עלתה בניית המאיץ", שחר זייבל: "מעניין אותי לראות את מכשירי המדידה העצומים במרכז מחקר", כרמל קנת: "מעניין אותי לגלות איך מאיץ חלקיקים עובד, ומה התופעות הפיזיקליות שקורות בעת האצת חלקיקים", יואב כספי: "מעניין אותי לדעת אילו ניסויים מבצעים בעזרת מאיץ החלקיקים שבמכון סרן בשוויץ", עמרי רז: "הכי מסקרן אותי ללמוד איך מניעים את האטום במהירויות כל כך גדולות", אביב סבג: " הכי מסקרן אותי הוא איך בסרן אוכל ללמוד את הפיזיקה בצורה שונה ומעניינת יותר משיעור פורמלי", יואב דוד: "מעניין אותי לראות איך כל התיאוריה שנלמד בשיעור תהפוך למשהו ממשי", ליעד רז: "מה מגלים ומה הנעשה בסרן? ובנוסף מהי שגרת העבודה של החוקרים?" חיים גרומן: "מעניין אותי לגלות איך מצאו את חלקיק ההיגס". יואב אזולאי: "מעניין אותי לגלות כמה עוד לא גיליתי בעולם של הפיזיקה".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר